شناسهٔ خبر: 67268220 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۴۳۰ زندانی در قزوین با پابند الکترونیکی به جامعه بازگشتند

قزوین - ایرنا - مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی قزوین گفت: ۴۳۰ زندانی در استان هم اکنون در قید پابند الکترونیکی بوده و با هدف کاهش جمعیت کیفری و تحکیم بنیان خانواده به جامعه بازگشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرهاد بهرامی روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار کرد: افرادی که پابند الکترونیکی می‌گیرند نباید جرایم آن‌ها خشن و تهدید آمیز باشد که سال گذشته ۵۸۶ محکوم تحت نظارت سامانه‌ای به همین منظور قرار داشتند.

وی با بیان اینکه قزوین سه هزار و ۵۰۰ زندانی دارد، اضافه کرد: ۹۸ درصد جمعیت زندانی را مردان و ۲ درصد را زنان به خود اختصاص داده که این میزان حبس محکومین تقریبا ۲ و نیم برابر ظرفیت استاندارد (یک هزار و ۲۰۰ نفر) است.

بهرامی به آمار محکومین زیر ۱۸ سال نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۱۲ محکوم بین ۱۳ تا ۱۷ سال در کانون اصلاح و تربیت نگهداری می‌شوند که تمامی آن‌ها پسر هستند.

این مسوول ادامه داد: در بخش ورود به زندان و کاهش جمعیت کیفری با کاهش ۱۳ درصدی در پذیرش همراه بودیم که روند نزولی خوبی را نشان می دهد.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی قزوین در خصوص جابه‌جایی زندان نیز بیان کرد: خیلی‌ها معتقدند که زندان باید به بیرون از شهر منتقل شود، بر همین اساس از سال گذشته زمین‌هایی به اداره کل معرفی شده و در فرآیند تایید و مولدسازی هستیم که زندان را در سال‌های آتی به خارج از شهر منتقل کنیم.

به گفته بهرامی، سال گذشته ۲ هزار و ۱۴۵ زندانی گواهی مهارت فنی و حرفه‌ای دریافت گرفتند تا پس از آزادی با مراجعه به ما و یا دستگاه متولی بتوانند از تسهیلات لازم برخوردار شوند.

وی اضافه کرد: ۱۱۰ میلیارد ریال تسهیلات سال گذشته برای زندانیان آزاد شده و خانواده آن‌ها در نظر گرفته شد و حدود ۹۲ نفر نیز از این تسهیلات برخوردار شدند، با این نکته که این افراد همچنین رصد شده و تا تحکیم اشتغال نظارت خواهند شد.

بهرامی یادآور شد: با توجه به اینکه توسعه اشتغال صنعت محور در دستور کار دستگاه قضایی دارد، قرار شده سال آینده به میزان یک هزار و ۲۰۰ متر مربع به فضای آموزشی و مهارت آموزی زندان افزوده شود.

کسب رتبه برتر زندانیان قزوین در تئاتر کشور، کسب مقام دوم در مکتب حاج قاسم، کسب رتبه دوم در رشته قرائت ترتیل برای کارکنان زندان، کسب عنوان مقام نخست کشور در آواز سنتی و رتبه نخست در نظارت پابند الکترونیک از دیگر دستاوردهای اداره کل زندان در یک سال گذشته است.

بهرامی یادآور شد: در حوزه بهداشت و درمان، تمام متهمان و محکومان در بدو ورود در بخش قرنطینه تحت معاینه سلامت جسمی و روان قرار می گیرند و در طول مدت حبس نیز اگر زندانی یک بیماری زمینه‌ای داشته باشد، برای مداوای بیشتر به بیرون از زندان هدایت می شود.

این مسوول اضافه کرد: زندان همانند یک شهر کوچک است و اقدامات بسیاری در رابطه با مجرمان انجام می‌شود که در تمامی موارد حفظ کرامت آن‌ها بسیار مهم بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.

گفتنی است، زندان چوبیندر، کانون اصلاح و تربیت، زندان بویین زهرا و اردوگاه مواد مخدر آراسنج از جمله اماکن سپری شدن محکومیت در استان قزوین به شمار می‌رود.

نظر شما