شناسهٔ خبر: 67258163 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تدوین طرح بیابان‌زدایی در ۲۳۴ هزار و ۱۴۸ هکتار از اراضی استان مرکزی

اراک - ایرنا - رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: طرح‌های مطالعاتی و اجرایی بیابان‌زدایی در ۲۳۴ هزار و ۱۴۸ هکتار از اراضی هفت شهرستان این استان تدوین شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «آتنا فرجی» روز چهارشنبه در حاشیه بازدید کارگروه کاهش آلودگی هوای شهرستان اراک از جنوب کویر میقان به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی در جمع خبرنگاران، افزود: این طرح برای شهرستان‌های اراک، خنداب، کمیجان، ساوه، زرندیه، محلات و دلیجان تدوین شده است.

وی در خصوص دیگر اقدامات این اداره کل برای مقابله با بیابان‌زدایی تصریح کرد: شناسایی و تهیه طرح‌های اجرایی کانون بحرانی فرسایش بادی، حفاظت از عرصه‌های بیابانی و کویری حساس به فرسایش بادی از جمله اقدامات انجام شده است.

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی ادامه داد: تولید نهال گلدانی آتریپلکس، کانی سنس، قره داغ و قیچ با مشارکت جوامع محلی در طرح ترسیب کربن شهرستان محلات، نهالکاری، مراقبت و آبیاری سنواتی در اراضی بیابانیو کویری به مساحت یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار نیز در این راستا انجام شده است.

فرجی افزود: کنترل روان‌آب و احداث هلالی‌های آبگیر به مساحت یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار، جمع‌آوری بذر گیاهان بیابانی مقاوم و سازگار به خشکی و بومی و احداث بادشکن غیر زنده به طول ۹۲ کیلومتر و مدیریت جنگل‌های دست‌کاشت سنواتی با اجرای پروژه‌های هرس و جوانسازی و مقابله با آفت و ایجاد آتش‌بر به مساحت ۹ هزار و ۶۰۰ هکتار از دیگر اقدامات این اداره کل برای مقابله با بیابان‌زایی در استان مرکزی است.

بیشتر بخوانید:

۱۹۰ هکتار نهال‌ برای مقابله با بیابان‌زایی در استان مرکزی کشت شد

مقابله با بیابان‌زایی از برنامه‌های اولویت‌دار استانداری مرکزی است

وی خاطرنشان کرد: هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از کویر میقان نیز در این راستا نهالکاری و بوته کاری توام با آبیاری و مراقبت با گونه‌های گیاهی تاغ، قره داغ و آتریپلکس انجام شده است.

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص وضعیت کاهش یا افزایش محدوده بیابانی و کویری استان مرکزی عنوان کرد: اراضی بیابانی استان مرکزی باتوجه به وضعیت خشک‌سالی کشور در نگاه بلند مدت، بهره‌برداری از منابع طبیعی استان و نیز بهره‌برداری از منابع طبیعی بالادست اراضی کویری زمینه کاهش پتانسیل عرصه‌های طبیعی را ایجاد کرده است که این مسئله در بلندمدت و کوتاه‌مدت سبب ایجاد بیابان می‌شود.

فرجی با اشاره به اینکه در کنار موارد مذکور بهره‌برداری‌های بیش از حد از محیط طبیعی نیز خود زمینه‌ساز محیط بیابانی است، ادامه داد: پایش دقیق وضعیت استان و روند کاهشی یا افزایشی مناطق بیابانی و کویری نیاز به بررسی همه جانبه و تامین اعتبار دارد و قبل از پایش به صورت دقیق نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر کرد.

وی در ادامه اقدامات مقابله‌ای برای بیابان‌زدایی را در 2 محور مباحث مدیریتی و اجرایی تقسیم‌بندی کرد و گفت: مباحث مدیریتی از جمله مدیریت چرا دام و مباحث اجرایی از جمله توسعه پوشش گیاهی که از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند در استان مرکزی اجرا شده و ادامه دارد.

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی بیان کرد: در محدوده کویر میقان اراک برای اجرای کامل طرح بیابان‌زدایی نیاز به همکاری بین بخشی وجود دارد، بخشی از حاشیه این منطقه زمین‌های کشاورزی است و مسئله گرد و غبار نیز مطرح است که باید دستگاه‌های مرتبط و کارگروه مقابله با گرد و غبار استان در این خصوص همکاری و تحت مدیریت یکپارچه اقدامات برنامه‌ریزی و اجرا شود.

فرجی افزود: با این وجود این اداره کل ۸۰ درصد طرح‌ها و برنامه‌های خود از جمله ایجاد باشکن یا پوشش گیاهی را در این منطقه انجام داده است.

۴۸۱ هزار و ۷۷۱ هکتار از اراضی استان مرکزی کویری و بیابانی است که مربوط به هفت شهرستان اراک، زرندیه، ساوه، دلیجان، محلات، کمیجان و خنداب است.

محدوده کویری استان مرکزی مربوط به حاشیه تالاب میقان تحت عنوان کویر میقان با مساحت چهار هزار و ۹۸۰ هکتار است.

نظر شما