شناسهٔ خبر: 67268886 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري فارس مطرح کرد: اقدامات گسترده منابع طبیعی فارس جهت مقابله با بیابان‌زایی

صاحب‌خبر -

مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري فارس در مراسم روز جهاني مقابله با بیابان‌زایی از اقدامات گسترده جهت مقابله با بیابان‌زایی در این استان خبر داد و گفت: تولید نهال و اجرای پروژه‌های احیای بیابان از جمله این اقدامات بوده است.

به مناسبت روز جهاني مقابله با بیابان‌زایی (17 ژوئن) مراسمي با حضور مسئولان، مدير كل منابع طبيعي و آبخیزداری فارس، اساتيد برجسته و صاحبنظران قدر علم بيابان، كارشناسان، اصحاب رسانه و جمع كثيري از دانشجويان و علاقه‌مندان در سالن رضوان آموزش و پرورش شهرستان لارستان برگزار شد.

مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري فارس امروز، 30 خردادماه در اين مراسم با اشاره به نامگذاری شعار سال 1403 از سوی مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم و همچنین شعار امسال روز جهانی مقابله با بیابانزایی در قالب اتحاد برای زمین، میراث طبیعی ما، آینده ما گفت: باید به نقش انکار ناپذیر مردم و بهره برداران عرصه های طبیعی و خصوصا جوامع محلی در مقابله با بیابان زایی پرداخت و در این راستا تلاش کرد.

حجت مرادی افزود: استان فارس با مساحتي معادل 12 و 26 صدم ميليون هكتار، دارای سطحی معادل یک میلیون و 244 هزار 147 هکتار رخساره بیابانی، 944 هزار و 911 هکتار مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی و 378 و هزار و 631 هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی می باشد.

وی یادآور شد: مطالعات انجام شده بیانگر وجود 35 منطقه حساس به فرسایش بادی و 22 منطقه کانون بحرانی فرسایش بادی در این استان است.

مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري فارس با اشاره به عملیات اجرایی انجام گرفته در مناطق بیابانی استان خاطرنشان كرد: شهرستان‌هاي فراشبند، گراش، مهر، لارستان، لامرد، خنج، نيريز و زرين‌دشت از جمله مناطق بياباني هستند که اين اداره كل با اجراي طرح‌هاي مطالعاتي مي‌تواند در كاهش روند بيابان‌زايي موثر باشد.

مرادی تصریح کرد: پروژه هاي اجرايي در بخش بيابان اين استان از سال 1367 آغاز و تاکنون با روند رو به رشدی ادامه دارد.

وی گفت: در این راستا فعاليت هاي اجرايي مختلفی شامل بذركاري (کپه کاری) ، توليد نهال و نهالكاري، احداث بادشکن زنده، آبياري و مراقبت، حفاظت و قرق و احداث هلالي هاي آبگير از محل اعتبارات ملي و استاني در حال انجام می باشد.

این مقام مسئول، وسعت اراضي بياباني در سطح كشور براساس مطالعات دفتر امور بيابان بر مبناي نقشه پوشش گياهي را 5/32 ميليون هكتار عنوان كرد و اظهار داشت: طبق بررسي هاي صورت گرفته مطالعات بیابانزدایی از سال 1373 آغاز و تا پايان سال 1402 در طول يك دوره 30 ساله تعداد 19 طرح مطالعاتي (15 طرح مديريت مناطق بياباني، 3 طرح مديريت جنگل هاي دست كاشت و يك طرح كانون بحراني فرسايش بادي) در 10 شهرستان با مساحت 754 هزار و 207 هکتار انجام گرفته است.

مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري فارس با اشاره به اجرای عمليات اجرايي و مطالعاتي متعدد از سال 73 تا پایان اسفند ماه 1402 خاطرنشان کرد: این عملیات ها در سطح 42 هزار و 274 هکتار و شامل 7 هزار و 800 هکتار نهالکاری، 4 هزار و 450 هکتار کپه کاری، 14 هزار و 533 هکتار مدیریت هرزآب و 15 هزار و 491 هکتار حفاظت و قرق می باشد.

وی در ادامه افزود: علاوه بر انجام تعهدات و اقدامات انجام گرفته، در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال در سال 1402 قریب 400 هزار گونه بیابانی تولید و جهت کاشت با مشارکت دستگاه های دولتی، بخش خصوصی و جوامع محلی توزیع شده است.

مرادی اضافه کرد: همچنین در سال 1403 نیز برنامه ریزی لازم به منظور کاشت و تولید 347 هزار اصله نهال بیابانی در نهالستان های شهرستان های استان انجام گرفته است.

وی اظهار داشت: نوع گونه های کاشت شده شامل کنار، آکاسیا سالیسینا، مغیر، تاغ، گزشاهی، گرت، استبرق و کهورپاکستانی می باشد.

مدیر کل منابع طبیعی فارس در ادامه به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در روستای کرموستج لارستان اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح در این منطقه محروم را یکی از اقدامات موثر به منظور سرعت بخشیدن به عملیات بیابان زدائی و با استفاده از مشارکت مردم دراحیاء عرصه های بیابانی دانست.

معاون فرماندار لارستان نیز در این مراسم با اشاره به چالشهای موجود بیابان زایی و تغییرات اقلیمی در کشور گفت: ایران به لحاظ جغرافیایی و قرار گیری در کمربند گرم و خشک و همچنین کاهش میانگین بارندگی ها در سال‌های اخیر با چالش ریزگردها و آلودگی هوا مواجه شده‌ که یکی از دلایل اصلی آن افزایش بیابان‌زایی بوده است.

احمد دلاور افزود: خوشبختانه ایران جز کشورهایی است که توانسته با اقدامات بیابانزدایی از جمله نهالکاری های گسترده در مقام نخست قرار گیرد و این در حالی است که کشورهای همسایه شرقی از جمله عراق کویت اردن و حتی عربستان هنوز نتوانسته اند اقدامات مناسبی برای مقابله با بیابانزایی انجام دهند.

وی با ابراز امیدواری از اجرا و تعمیم این طرح بزرگ در کل مناطق بیابانی استان گفت: با رویکرد مشارکتی در انجام این طرح شاهد نتایح مثبت در این زمینه هستیم.

به گزارش سینا پرس فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، بازدید از درختان و گونه های بیابانی در نهالستان منابع طبیعی شهرستان لارستان و تقدیر از مجريان و کارشناسان نمونه طرح هاي بياباني استان پایان
بخش مراسم امروز بود.

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما