شناسهٔ خبر: 67243661 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

استاندار مرکزی عنوان کرد

لزوم جلب مشارکت صنایع و مردم جهت مقابله با بیابان‌زایی در کویر میقان

شقایق ابراهیمی

استاندار مرکزی گفت: با توجه به مشکل تامین اعتبار برای تثبیت خاک و مقابله با بیابان‌زایی در بخشی از کویر میقان، تلاش بر این است که با یک اقدام مشارکتی با برخی صنایع و دعوت مردم برای مشارکت در این مهم، خاک این منطقه تثبیت شود.

صاحب‌خبر -

فرزاد مخلص‌الائمه ۲۹ خرداد در جریان بازدید از منطقه جنوبی کویر میقان اراک که به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان زایی و خشکسالی انجام شد، اظهار کرد: بخشی از بیابان‌های ایجاد شده ناشی از مجموعه فعل و انفعالات زیست بوم این منطقه، تغییر و تحولاتی داشته که علیرغم اقدامات صورت گرفته جهت مقابله با بیابان زایی، این تغییر و تحولات سبب افزایش بیابان در این منطقه شده است.

استاندار مرکزی تصریح کرد: تجهیزات و  بادشکن‌هایی در این منطقه مستقر و گیاهان متناسب با زیست بوم در این منطقه کاشته شده که اقدامی موثر بشمار می رود اما بخشی از کار در این منطقه باقی مانده که باید در اسرع وقت تعیین تکلیف شود.

مخلص‌الائمه اضافه کرد: با توجه به مشکل تامین اعتبار برای اقدام در منطقه باقیمانده، تلاش بر این است که با یک اقدام مشارکتی با برخی صنایع و دعوت مردم برای مشارکت در این مهم، باقی خاک این منطقه تثبیت شود.

وی تاکید کرد: در تابستان در اراک پدیده ریزگرد وجود دارد که بخشی منشاء خارجی داشته و بخشی نیز از کویر مرکزی وارد می شود و مقداری از ریزگردها نیز ناشی از کویر مجاور تالاب میقان است که برای کنترل این ریزگردها باید اقدامات فوری و پرشتاب انجام شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز گفت: کویر میقان اراک کانون فرسایش و آلودگی هوای شهرستان اراک است که اجرای طرح‌های بیابان زدایی و مقابله با گرد و غبار در این منطقه نیازمند تخصیص اعتبار و همکاری صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی مجاور کویر است.

عبدالحسین محمدی اظهار کرد: در کویر میقان در سنوات گذشته اقدامات خوبی شکل گرفته به طوری که هفت هزار و ۵۰۰ هکتار بوته کاری در شمال کویر صورت گرفته است.

وی افزود: حدود ۶۰۰ هکتار از منطقه جنوبی کویر، منطقه حساسی بود و مشخص شد ریزگردها از سمت جنوب به سمت روستاها و شهرصنعتی خیرآباد و اراک منتقل می شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: در این خصوص مطالعات لازم انجام شده و اقدامات اجرایی صورت ‌گرفت به طوری که در دو سال اخیر ۳۲ هکتار بادشکن غیرزنده از سرشاخه های گونه های آتریپلکس و قره داغ در منطقه نصب شده است.

محمدی ادامه داد: در راستای بیابان زدایی باید سرعت باد کاهش پیدا کند و این مهم با احداث بادشکن انجام می شود .

وی تاکید کرد: از حدود ۶۰۰ هکتار محدوده حساس جنوبی این کویر، در ۱۰۰ هکتار اقدامی صورت نگرفته که امید است با تصمیمات اتخاذ شده بتوان با کمک صنایع استان الباقی محدوده را تعیین تکلیف کرد چر اکه تاثیر زیادی در آلودگی شهر اراک و روستاها دارد.

محمدی خاطرنشان کرد: اگر این اقدامات صورت نگیرد، شهر جدید امیرکبیر، شهرک صنعتی خیرآباد و روستاهای اطراف با  تهدید مواجه خواهند شد.

انتهای پیام

نظر شما