شناسهٔ خبر: 67251100 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

مشارکت صنایع در بیابان زدایی کویر میقان ضروری است - اکونیوز

اقتصاد ایران: اراک- استاندار مرکزی گفت: مشارکت صنایع در بیابان زدایی کویر میقان ضروری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد مخلص‌الائمه پیش از ظهر سه‌شنبه در جریان بازدید از منطقه جنوبی کویر میقان اراک به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان زایی و خشکسالی اظهار کرد: تجهیزات، بادشکن‌ها همچنین گیاهان کاشته شده در این منطقه، متناسب با زیست بوم این منطقه کاشته شده و امید است اقدامات باقی مانده این منطقه در اسرع وقت تعیین تکلیف شود.

استاندار مرکزی تصریح کرد: بخشی از بیابان‌های ایجاد شده به دلیل مجموعه‌ای از فعل و انفعالات زیست بوم در این منطقه بوده و علی رغم تغییر و تحولاتی در راستای مقابله با بیابان زایی منجر به افزایش بیابان در این منطقه شده است.

مخلص الائمه افزود: با توجه به محدودیت اعتبارات، این مهم مورد توجه است که از ظرفیت صنایع و مردم در قالب یک اقدام مشارکتی، مابقی خاک این منطقه تثبیت شود.

وی با اشاره به پدیده ریزگردها در اراک همزمان با فصل تابستان گفت: بخشی از آن منشأ خارجی داشته و بخشی نیز از کویر مرکزی و مقداری از ریزگردها نیز مربوط به کویر مجاور تالاب میقان است و به طور حتم برای کنترل این ریزگردها باید اقدامات فوری در اسرع وقت انجام شود.

اجرای طرح‌های بیابان زدایی در کویر میقان نیازمند تخصیص اعتبار است

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز گفت: حدود ۶۰۰ هکتار از منطقه جنوبی کویر، منطقه حساسی بود و ریزگردها از سمت جنوب به سمت روستاها و شهرصنعتی خیرآباد و اراک منتقل می‌شوند.

عبدالحسین محمدی گفت: در این ۶۰۰ محدوده حساس در ۱۰۰ هکتار آن تاکنون اقدامی صورت نگرفته و امید است با تصمیمات صورت گرفته با حمایت صنایع باقی محدوده تعیین تکلیف شود چرا که این مهم، تأثیر بسیار زیادی در آلودگی شهر اراک و روستاها دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با بیان اینکه در راستای بیابان زایی باید سرعت باد کاهش پیدا کند و این مهم با احداث بادشکن اجرا می‌شود، گفت: مطالعات لازم انجام شده و اقدامات اجرایی نیز صورت گرفته به گونه‌ای که در دو سال اخیر ۳۲ هکتار بادشکن غیرزنده از سرشاخه‌های گونه‌های آتریپلکس و قره داغ در این منطقه نصب شده است.

محمدی با تاکید بر مشارکت صنایع در طرح بیابان زدایی گفت: با توجه به اینکه میقان اراک کانون فرسایش و آلودگی هوای شهرستان اراک است برای اجرای طرح‌های بیابان زدایی و مقابله با گرد و غبار در این منطقه نیازمند تخصیص اعتبار و همکاری صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی مجاور کویر است.

وی افزود: به طور حتم اگر در این راستا اقدامی صورت نگیرد، شهر جدید امیرکبیر، شهرک صنعتی خیرآباد و روستاهای اطراف با تهدید جدی مواجه خواهند شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با بیان اینکه در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در این منطقه صورت گرفته است، گفت: در همین راستا ۷۵۰۰ هکتار بوته کاری در شمال کویر کاشت شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما