شناسهٔ خبر: 67244892 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کویر میقان اراک کانون فرسایش و آلودگی هوای اراک

استاندار مرکزی گفت:کویر میقان اراک کانون فرسایش و آلودگی هوای شهرستان اراک است و برای کنترل ریزگردها باید اقدامات فوری و پرشتاب انجام شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، فرزاد مخلص‌الائمه پیش از ظهر امروز در جریان بازدید از منطقه جنوبی کویر میقان اراک به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی در جمع خبرنگاران با اشاره به تشکیل کارگروه مقابله با ریزگرد استان مرکزی در کویر میقان و بیابان‌های مجاور تالاب میقان و مشاهده آخرین اقدامات و فعالیت‌های شایسته اداره کل منابع طبیعی اظهار داشت: فصل تابستان در مجموعه اراک پدیده ریزگرد وجود دارد که بخشی منشأ خارج از کشور و بخشی از منطقه کویر مرکزی وارد می‌شود و مقداری ناشی از کویر مجاور تالاب میقان است و برای کنترل این ریزگردها باید اقدامات فوری و پرشتاب انجام شود.

وی افزود: بخشی از بیابان‌های ایجادشده ناشی از مجموعه فعل و انفعالات زیست بوم این منطقه است که سبب تغییر و تحولاتی در این منطقه شده و علی‌رغم اقدامات در جهت مقابله با بیابان‌‍زدایی، سبب افزایش بیابان در این منطقه شده است.

استاندار مرکزی با اشاره به اقدامات ارزشمند در راستای مقابله با بیابان‌زایی افزود: تجهیزات و  بادشکن‌هایی در منطقه جنوبی کویر میقان مستقر و گیاهان متناسب با زیست در این منطقه کاشته شده که اقدامی موثر به شمار می‌رود اما حدود 100 هکتار از مجموع 600 هکتار این منطقه باقی‌مانده که باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود. با توجه به مشکل تأمین اعتبار برای اقدام در باقی‌مانده منطقه، تلاش بر این است که با یک اقدام مشارکتی با برخی صنایع و دعوت مردم برای مشارکت در این مهم، باقی خاک این منطقه تثبیت شود.

انتقال ریزگردها از سمت جنوب به سمت روستاها و شهرصنعتی خیرآباد و اراک

عبدالحسین  محمدی در این بازدیدبا اشاره به اینکه کویر میقان اراک کانون فرسایش و آلودگی هوای شهرستان اراک به شمار می‌رود، اظهار داشت: اجرای طرح‌های بیابان زدایی و مقابله با گرد و غبار در منطقه کویر میقان نیازمند تخصیص اعتبار و همکاری صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی مجاور کویر است. یکی‌ از اقدامات مؤثر در کویر میقان کاشت 7 هزار و 500 هکتار بوته کاری در شمال کویر است.

وی افزود: حدود 600 هکتار از منطقه جنوبی کویر منطقه حساسی بود و مشخص شد سبب انتقال ریزگردها از سمت جنوب به سمت روستاها و شهرصنعتی خیرآباد و اراک می‌شود، در این راستا مطالعات لازم انجام و اقدامات اجرایی صورت ‌‌‌گرفت، در دو سال اخیر 32 هکتار بادشکن غیرزنده از سرشاخه‌های گونه‌های آتریپلکس و قره داغ در منطقه نصب شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با بیان اینکه در راستای بیابان‌زدایی باید با انجام اقداماتی سرعت باد کاهش پیدا کند و این مهم با احداث بادشکن انجام می‌شود، گفت: از مجموع 600 هکتار محدوده حساس جنوبی کویر میقان نیز در 100 هکتار اقدامی صورت نگرفته که امید است با تصمیمات اتخاذ شده بتوان با کمک صنایع استان، الباقی محدوده تعیین تکلیف شود چر اکه تأثیر زیادی در آلودگی شهر اراک و روستاها دارد، در غیر این صورت شهر جدید امیرکبیر، شهرک صنعتی خیرآباد و روستاهای اطراف با تهدید مواجه خواهند شد.

انتهای پیام/711/

نظر شما