شناسهٔ خبر: 67248505 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

کنترل ریزگردها باید با اقدامات فوری و پرشتاب انجام شود

استاندار مرکزی با اشاره به پدیده ریزگرد در اراک گفت: این پدیده در تابستان در اراک وجود دارد که بخشی از آن منشاء خارجی و بخشی هم از کویر مرکزی وارد می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا در مرکزی، فرزاد مخلص‌الائمه امروز _سه‌شنبه بیست و نهم خرداد_ به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی، در جریان بازدید از منطقه جنوبی کویر میقان اراک اظهار کرد: بخشی از ریزگردها هم ناشی از کویر مجاور تالاب میقان است که برای کنترل این ریزگردها باید اقدامات فوری و پرشتاب صورت گیرد.

وی افزود: بخشی از بیابان‌های ایجاد شده ناشی از مجموعه فعل و انفعالات زیست بوم این منطقه است، تغییر و تحولاتی که به‌رغم اقدامات صورت گرفته برای مقابله با بیابان‌زایی، موجب افزایش بیابان در این منطقه شده است.

استاندار مرکزی با اشاره به پدیده ریزگرد در اراک ادامه داد: این پدیده در تابستان در اراک وجود دارد که بخشی از آن منشأ خارجی و بخشی هم از کویر مرکزی وارد می‌شود.

مخلص‌الائمه تصریح کرد: استقرار تجهیزات و بادشکن‌ها در این منطقه و کشت گیاهان متناسب با زیست بوم از جمله اقدامی مؤثر منابع طبیعی برای مقابله با ریزگردها ست اما بخشی از کار در این منطقه باقی مانده که باید در اسرع وقت تعیین تکلیف شود.

وی با بیان اینکه اقدامات منابع طبیعی در محدوده تالاب و کویر میقان مؤثر و شایسته تقدیر است افزود: باید برای تأمین اعتبار ۷۰۰ هکتار باقی مانده، طرح مقابله با بیابان‌زایی به این اداره کل کمک شود.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: تأمین اعتبار این طرح باید به سرعت انجام و از ظرفیت صنایع و کمک مردمی در این زمینه استفاده شود.

اجرای طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی نیازمند تخصیص اعتبار است

عبدالحسین محمدی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز تاکید کرد: اجرای طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی و مقابله با گرد و غبار در این منطقه نیازمند تخصیص اعتبار و همکاری صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی مجاور کویر است.

وی اضافه کرد: کویر میقان اراک کانون فرسایش و آلودگی هوای شهرستان اراک در فصل تابستان است‌.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: طرح مقابله با بیابان‌زایی در ۷۴۰ هکتار از اراضی استان مرکزی آغاز شده و هفت هزار و ۵۰۰ هکتار بوته کاری در شمال کویر میقان انجام شده است.

محمدی ادامه داد: حدود ۶۰۰ هکتار از منطقه جنوبی کویر، منطقه حساسی است و مشخص شده ریزگردها از سمت جنوب به سمت روستاها و شهر صنعتی خیرآباد و اراک منتقل می‌شود.

وی افزود: مطالعات لازم در این زمینه انجام شده و اقدامات اجرایی صورت گرفته به گونه‌ای که در دو سال اخیر ۳۲ هکتار بادشکن غیرزنده از سرشاخه‌های گونه‌های آتریپلکس و قره داغ در منطقه نصب شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی عنوان کرد: حدود ۶۰۰ هکتار محدوده حساس جنوبی این کویر، در ۱۰۰ هکتار اقدامی انجام نشده که امید می‌رود با تصمیمات اتخاذ شده بتوان با کمک صنایع استان محدوده باقیمانده را تعیین تکلیف کرد چرا که تأثیر زیادی در آلودگی شهر اراک و روستاها دارد.

محمدی با بیان اینکه درصورتی‌که این اقدامات انجام نشود، شهر جدید امیرکبیر، شهرک صنعتی خیرآباد و روستاهای اطراف با تهدید مواجه می‌شود گفت: برای مقابله با بیابان‌زایی و در راستای بیابان زدایی باید سرعت باد کاهش یابد و این مهم با احداث بادشکن امکان‌پذیر خواهد بود.

نظر شما