شناسهٔ خبر: 67059269 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

شبیه‌سازی شرایط اوکراین به جنگ جهانی دوم

آلمان خود را برای جنگ با روسیه در ۲۰۲۹ آماده می‌کند

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: هشتادمین سالگرد ورود نیرو‌های متفقین به نرماندی، با حضور رهبران غربی در شرایطی برگزار شد که آن‌ها بیش از هرموقع دیگری، احتمال رویارویی با روسیه در اوکراین را جدی می‌دانند. رئیس‌جمهور امریکا در سخنرانی خود، جنگ اوکراین و جنگ جهانی دوم را شبیه‌سازی کرده، رئیس‌جمهور فرانسه گفته که کشورش جنگنده‌های میراژ در اختیار اوکراین قرار خواهد داد تا بتواند در برابر تجاوز روسیه دفاع کند. وزیر دفاع آلمان هم از روسیه به عنوان تهدید یاد کرده و گفته که کشورش باید آماده جنگ با آن کشور در سال ۲۰۲۹ باشد. 
به گزارش «جوان»، بزرگداشت مراسم ویژه سالگرد «روز دی (D-Day)» که بزرگ‌ترین عملیات نظامی دریایی، هوایی و زمینی متفقین علیه آلمان نازی بود، امسال در پس‌زمینه جنگ اوکراین اهمیت نمادین خاصی پیدا کرد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، که طی ماه‌های اخیر با قرار گرفتن روس‌ها در وضعیت تهاجمی برتر، کشورش وضعیت خاصی را تجربه می‌کند، خود شخصاً برای شرکت در مراسم هشتادمین سالگرد نبرد نرماندی به فرانسه رفت؛ جایی که به همراه جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا و شمار دیگری از رهبران غربی و همچنین شماری از سربازان امریکایی که در نبرد نرماندی شرکت کردند، میهمان امانوئل ماکرون بودند. به گزارش بی‌بی‌سی، بایدن در این مراسم طی سخنرانی به شباهت‌های جنگ اوکراین و جنگ جهانی دوم اشاره کرد و گفت که دموکراسی‌ها در سراسر جهان بار دیگر در معرض تهدید هستند و گفت که مستبدان از نزدیک واکنش غرب به اوکراین را دنبال می‌کنند. بایدن گفت: «ما از مردم اوکراین به خاطر شهامت‌شان قدردانی می‌کنیم. ما پابرجا هستیم و سستی به خود راه نمی‌دهیم.» رئیس‌جمهور امریکا قول داد امریکا از حمایت از اوکراین دست نخواهد کشید و ادعا کرد که «اگر چنین نکنیم اوکراین تحت سلطه درخواهد آمد و این پایان کار نخواهد بود. همسایگان اوکراین تهدید خواهند شد، همه اروپا تهدید خواهد شد.» ماکرون نیز در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «ما جنگنده‌های میراژ خود را در اختیار اوکراین قرار می‌دهیم تا آن‌ها بتوانند از خود در برابر تجاوز روسیه دفاع کنند.» رئیس‌جمهور فرانسه همچنین با بیان اینکه پاریس به زودی آموزش خلبانان اوکراینی را برای کنترل و هدایت جنگنده‌های میراژ آغاز می‌کند، تأکید کرد: «کی‌یف باید اجازه داشته باشد از تسلیحات ارائه شده از سوی متحدان غربی خود برای هدف قرار دادن اهداف نظامی در خاک روسیه و خنثی کردن نقاطی که از آن مورد حمله قرار می‌گیرد، استفاده کند.» 
همزمان با این تحولات، مقامات آلمانی سندی ۶۷ صفحه‌ای منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد آغاز جنگ احتمالی با روسیه، چگونه بر جمعیت غیرنظامی، به ویژه کسانی که در حرفه‌هایی هستند که می‌توانند از ارتش پشتیبانی کنند، تأثیر می‌گذارد. بر اساس گزارش تلگراف، این سند شرایطی را به تصویر می‌کشد که سربازی اجباری ملی به آلمان بازخواهد گشت و آژانس کاریابی این اختیار را خواهد داشت که شهروندان ماهر بالای ۱۸ سال را مجبور به کار در زمینه‌های خاص کند و اگر کارشان برای جنگ مفید باشد، از ترک خدمت جلوگیری می‌کند. دولت آلمان همچنین غذا را جیره‌بندی می‌کند که حداقل یک وعده غذای گرم در روز می‌دهد و برای حفظ امنیت غذایی به ذخایر مخفی غلات تکیه می‌کند. 
بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان، متعهد شده که در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، آلمان را به کشوری «آماده جنگ» تبدیل کند و هشدار داده است که یک درگیری مستقیم ممکن است طی پنج سال آینده آغاز شود. پیستوریوس روز پنج‌شنبه در جمع نمایندگان پارلمان آلمان گفت: «نباید فکر کنیم که [ولادیمیر]پوتین، وقتی تا اوکراین پیش می‌رود در مرز‌های آن کشور متوقف خواهد شد.» وی در ادامه ادعا کرد: «روسیه در نهایت تهدید علیه گرجستان، مولداوی و حتی تهدید علیه ناتو است. به همین دلیل است که باید به حمایت از اوکراین ادامه دهیم.» پیستوریوس که در جمع نمایندگان این کشور حضور داشت از قانونگذاران خواست از طرح او برای افزایش بودجه دفاعی طی سال‌های آتی حمایت کنند. وی گفت: «ما نباید از آمادگی دفاعی و عملیاتی‌مان غافل شویم. اقتصاد جنگی پوتین به سمت یک درگیری دیگر پیش می‌رود. ما باید برای جنگ تا سال ۲۰۲۹ آماده باشیم. باید با ایجاد بازدارندگی از وقوع بدترین‌ها جلوگیری کنیم.»

نظر شما