شناسهٔ خبر: 67057702 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

آخرین تحولات جنگ اوکراین | مکرون به زلنسکی وعده ارسال جنگنده «میراژ ۲۰۰۰» داد؛ بایدن برای خلف وعده‌ها عذرخواهی کرد!

با وجود گذشت بیش از ۲ سال از جنگ، اوکراین در حالی وارد روزهای تعیین کننده می‌شود که روس‌ها کنترل مناطق بیشتری از خاک این کشور را به‌دست گرفته و در حال پیش‌روی هستند اما طرف اوکراینی با وجود حمایت سیاسی و نظامی غربی‌ها در شرایط سخت‌تری برای دفاع از خود قرار دارد.

صاحب‌خبر -

امضای دو توافقنامه میان زلنسکی و مکرون به ارزش ۶۵۰ میلیون یورو

ولودمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در سفر به فرانسه با هدف دریافت کمک نظامی بیشتر با امانوئل مکرون همتای خود دیدار کرد.

این چهارمین سفر زلنسکی به فرانسه از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) است.

گفته می شود در این دیدار قرار است دو توافقنامه میان زلنسکی و مکرون به ارزش ۶۵۰ میلیون یورو به امضا رسد که به صورت وام و کمک بلاعوض با هدف حمایت از زیرساخت‌های انرژی و حمل و نقل اوکراین در اختیار آن قرار می‌گیرد.

این شبکه خبری در ادامه این سوال را مطرح کرده است که آیا مکرون در دیدار یاد شده اعلام می‌کند که پرسنل نظامی فرانسوی را برای آموزش سربازان اوکراینی به کی‌یف می‌فرستد یا خیر؟

کرملین پیش از این اعلام کرده بود که مسکو از حمله به اهداف اینچنینی خودداری نخواهد کرد، حتی اگر پرسنل خارجی در آن حضور داشته باشند.

وعده پاریس برای ارسال جنگنده میراژ ۲۰۰۰ به اوکراین

همچنین صبح امروز (جمعه) تلویزیون فرانسه با انتشار گزارشی اعلام کرد که امانوئل ماکرون رئیس جمهور این کشور وعده داد که پاریس جنگنده های میراژ ۲۰۰۰ را برای اوکراین ارسال خواهد کرد.

بر اساس اعلام این رسانه، رئیس جمهور فرانسه در این خصوص اضافه کرد که پاریس در صدد است تا خلبانان اوکراینی را نیز را آموزش دهد.

وی پس از دیدار با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌ جمهور اوکراین در کاخ الیزه افزود که فرانسه ۴ هزار و ۵۰۰ نظامی اوکراینی را آموزش می دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ماکرون در سخنان صبح جمعه خود مشخص نکرد که فرانسه چه تعداد میراژ، تا چه زمانی یا تحت چه شرایط مالی به اوکراین ارائه خواهد کرد.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در ادامه افزود که به طور معمول بین ۵ تا ۶ ماه برای آموزش نظامیان اوکراینی زمان لازم است و بنابراین آموزش خلبانان تا پایان سال میلادی طول خواهد کشید.

بایدن از زلنسکی برای تاخیر در کمک نظامی به اوکراین عذرخواهی کرد

همزمان با خبر وعده‌های فرانسوی‌ها به دولت اوکراین، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به دلیل تاخیر در تخصیص بودجه واشنگتن برای اوکراین به دلیل مخالفت جمهوری خواهان عذرخواهی کرد، اما قول داد کاخ سفید "کاملا" از کی یف حمایت خواهد کرد.

تارنمای آمریکایی هیل روز جمعه به وقت محلی گزارش داد: بایدن با زلنسکی در نرماندی، جایی که رهبران جهان برای جشن گرفتن هشتادمین سالگرد پیروزی گرد هم آمده اند، دیدار کرد. رئیس جمهور آمریکا در این دیدار از بسته کمکی ۲۲۵ میلیون دلاری دیگر به اوکراین رونمایی کرد.

بایدن گفت: «من به خاطر هفته ها که نمی دانستم چه بودجه ای تصویب می شود عذرخواهی می کنم زیرا ما در گرفتن لایحه ای که باید تصویب می کردیم و پول در آن بود مشکل داشتیم. برخی از اعضای بسیار محافظه کار ما از آن جلوگیری کرده بودند. اما بالاخره آن را انجام دادیم.»

رئیس جمهور آمریکا افزود: «ما هنوز حمایت می کنیم. به صورت کامل حمایت می کنیم.»

مجلس نمایندگان آمریکا در آوریل سال جاری میلادی (۲۰۲۴)  سرانجام لایحه بیش از۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد که روسیه در واکنش به تصویب این لایحه گفته بود  این کمک‌ها باعث ویرانی بیشتر اوکراین خواهد شد.

رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا در گفتگو با نشریه آمریکایی تایم درباره جنگ روسیه و اوکراین نیز در پاسخ به اینکه آیا پیشنهاد روسیه برای پایان جنگ، بهترین گزینه است، مدعی شد: «خیر، بهترین نیست. اول از اینکه ارتش روسیه متزلزل شده است. دوم اینکه ناتو بطور قابل توجهی قوی‌تر از زمانی شده که من ریاست‌جمهوری را آغاز کردم. با همه اینها به نظرم ناتو قوی‌ترین ائتلاف در تاریخ جهان است. علاوه بر اینها، نباید فراموش کنیم که موفقیت روسیه در میدان نبرد چه پیامدهایی به دنبال خواهد داشت.»

بایدن درباره  صلح مدنظر آمریکا در اوکراین  گفت: «صلح باید اینگونه  باشد و اطمینان حاصل شود که روسیه هرگز اوکراین را اشغال نمی‌کند. عضویت اوکراین در روند صلح مطرح نیست، فقط این مساله مهم است. اگر اجازه دهیم اوکراین از دست برود، شاهد سقوط لهستان و دیگر کشورهای هم‌ مرز با روسیه خواهیم بود.»

اظهارات بایدن در حالی است «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو به برتری روسیه اذعان کرده و معتقد است که نباید قدرت مسکو را دست کم گرفت.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد: «ناتو به سمت جنگ با روسیه پیش نمی‌رود» و اقدامات لازم را برای اوکراین «ضروری» دانست.

نظر شما