شناسهٔ خبر: 67049650 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مکرون: جنگنده‌های میراژ را در اختیار کی‌یف قرار می‌دهیم

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در اظهاراتی تاکید کرد که ما جنگنده‌های میراژ خود را در اختیار اوکراین قرار می‌دهیم تا آنها بتوانند از خود در برابر تجاوز روسیه دفاع کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از تارنمای آیریش نیوز، رئیس جمهور فرانسه پس از پیوستن ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین به رهبران جهان در فرانسه برای مراسم بزرگداشت هشتادمین سالگرد نبرد نرماندی (D-Day)، در مصاحبه‌ای تلویزیونی، گفت: روز جمعه خبر فروش جنگنده‌های میراژ ۲۰۰۵ فرانسوی را به اوکراین اعلام خواهم کرد.

مکرون در ادامه این مصاحبه، افزود: امیدوارم که اوکراین بتواند با این جنگنده‌ها از خاک و حریم هوایی خود در برابر حملات روسیه محافظت کند.

رئیس جمهور فرانسه همچنین با بیان اینکه پاریس به زودی آموزش خلبانان اوکراینی را برای کنترل و هدایت جنگنده‌های میراژ آغاز می‌کند، تاکید کرد: کی‌یف باید اجازه داشته باشد از تسلیحات ارائه شده توسط متحدان غربی خود برای هدف قرار دادن اهداف نظامی در خاک روسیه و خنثی کردن نقاطی که از آن نقاط مورد حمله قرار می‌گیرد، استفاده کند.

به نوشته تارنمای آیریش نیوز، هلند و دانمارک سال گذشته قول دادند که هواپیماهای جنگی اف-۱۶ به اوکراین بدهند و ایالات متحده نیز در حال آموزش خلبانان اوکراینی در پایگاهی در آریزونا است.

زلنسکی که امروز (جمعه) در پاریس با مقام‌های فرانسوی دیدار خواهد کرد، در فرانسه به دنبال دریافت کمک‌های بیشتر از غرب است.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

نظر شما