شناسهٔ خبر: 67049493 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

بایدن: آمریکا از حمایت اوکراین دست نخواهد کشید

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفت که آمریکا از حمایت اوکراین که بیش از دو سال است با روسیه می‌جنگد، «دست نخواهد کشید.»

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در مراسم بزرگداشت هشتادمین سالگرد روز پیروزی در نرماندی افزود: «ما از حمایت های خود دست نخواهیم کشید. اگر این کار را انجام دهیم، اوکراین استقلال خود را از دست خواهد داد و به همین جا ختم نمی‌شود. همسایگان اوکراین تهدید خواهند شد، تمام اروپا تهدید خواهند شد.»

بایدن، ولادیمیر پوتین رئیس ‌جمهور روسیه را یک فرد « ظالم متمرکز بر سلطه» توصیف کرد.

رئیس جمهور آمریکا گفت که دموکراسی اکنون بیش از هر زمان دیگری در هشت دهه گذشته در معرض تهدید است.

او گفت: «ما در زمانی زندگی می‌کنیم که دموکراسی در سراسر جهان بیش از هر زمان دیگری از پایان جنگ جهانی دوم در خطر است. انزواطلبی ۸۰ سال پیش جوابگو نبود و امروز هم موثر نیست.»

بایدن با ادای احترام به آمریکا و سایر سربازان متفقین که در سواحل نرماندی در ژوئن ۱۹۴۴ جنگیدند، تاکید کرد که "اتحادهای قوی" رمز موفقیت است.

او افزود: کاری که متفقین با همماری با یکدیگر در ۸۰ سال پیش انجام دادند بسیار فراتر از هر کاری بود که ما به تنهایی می توانستیم انجام دهیم.

بایدن ادامه داد: «اتحاد متفقین نشان می داد که چگونه اتحادها از نوع واقعی آنها ما را قوی تر می کنند. درسی که من امیدوارم ما آمریکایی ها هرگز فراموش نکنیم. ارزش هایی هستند که ارزش جنگیدن و جان خود را فدا کردن دارند. آزادی ارزشش را دارد. دموکراسی ارزشش را دارد.»

رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده آمریکا ناتو را به عنوان «بزرگترین اتحاد نظامی در تاریخ جهان» ستود.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در ۵ اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله کرد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته‌تر و سنگین‌تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند. با وجود تحریم‌های بی‌سابقه و تلاش‌های غرب برای انزوای روسیه، کرملین توانسته اقتصاد خود را در شرایط جنگ پا بر جا نگه دارد.

نظر شما