شناسهٔ خبر: 67051190 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

چرا مکرون می‌خواهد به زلنسکی میراژ ۲۰۰۰ بدهد؟

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه شامگاه پنجشنبه به مناسبت هشتادمین سالگرد عملیات آزاد سازی نورماندی و پیاده شدن چتربازان متفقین به پرسش‌های خبرنگاران در زمینه‌های مختلف و به طور مشخص درباره کمک به اوکراین، جنگ در نوار غزه و خطر پیروزی راست افراطی در انتخابات پارلمانی اروپا پاسخ داد. مکرون که در پایان مراسم بزرگداشت روز پیاده‌سازی نیرو‌های متفقین سخن می‌گفت، به ویژه از قصد دولتش برای فرستادن هواپیما‌های جنگنده میراژ مدل ۵-۲۰۰۰ به اوکراین و همچنین آموزش ۴ هزار و ۵۰۰ خلبان اوکراینی خبر داد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یورونیوز: امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه شامگاه پنجشنبه به مناسبت هشتادمین سالگرد عملیات آزاد سازی نورماندی و پیاده شدن چتربازان متفقین به پرسش‌های خبرنگاران در زمینه‌های مختلف و به طور مشخص درباره کمک به اوکراین، جنگ در نوار غزه و خطر پیروزی راست افراطی در انتخابات پارلمانی اروپا پاسخ داد.
 
ماکرون که در پایان مراسم بزرگداشت روز پیاده‌سازی نیروهای متفقین سخن می‌گفت، به ویژه از قصد دولتش برای فرستادن هواپیماهای جنگنده میراژ مدل ۵-۲۰۰۰ به اوکراین و همچنین آموزش ۴ هزار و ۵۰۰ خلبان اوکراینی خبر داد.
 
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین و جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در کنار جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا از جمله رهبران دعوت شده به مراسم روز پنجشنبه بودند.
 
رئیس جمهوری فرانسه گفت: «روز جمعه به مناسبت سفر ولودیمیر زلنسکی به فرانسه، تحویل میراژ ۵-۲۰۰۰ به کی‌یف را اعلام خواهیم کرد» و با تأکید بر این فرانسه همچنین قصد دارد خلبان‌های ارتش اوکراین را در خاک خود آموزش دهد، اطمینان داد که «امروز» هیچ مربی نظامی فرانسوی در خاک اوکراین حضور ندارد.
 
وی گفت که این اقدام را برای حمایت از اوکراین در نبرد علیه روسیه انجام می‌دهد و اضافه کرد که کشورش تمایل دارد یک «یگان تاکتیکی» تشکیل بدهد. امانوئل ماکرون با این حال تاکید کرد که فرانسه خواهان تشدید جنگ میان اوکراین و روسیه نیست.
 
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه در سخنانی تهدیدآمیز گفته بود هر مربی فرانسوی حاضر در اوکراین از «اهداف مشروع» مسکو خواهد بود.
 
امانوئل ماکرون در توضیح تحویل جنگنده‌های میراژ فرانسوی تلویحا گفت که چون روسیه در حال پیشروی است، اوکراین نیز باید بتواند با امکانات نظامی از خود دفاع کند. وی تأکید کرد: «صلح به معنی تسلیم اوکراین نیست. صلح باید از طریق مذاکره به دست بیاید و از آنجایی که روسیه اکنون به پیشروی خود ادامه می‌دهد، لحظه تحقق صلح هنوز فرا نرسیده است».
 
رئیس جمهوری فرانسه همچنین به پرسش‌های خبرنگاران در زمینه‌های دیگر از جمله درباره غزه پاسخ داد و گفت که به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین در حال حاضر «اقدام معقولی نیست».
 
او خبر بازداشت یک شهروند فرانسوی در روسیه به اتهام جاسوسی را نیز تأیید کرد و گفت که این فرد برای یک سازمان مردم‌نهاد سوئیسی کار می‌کرده است.
 
مخالفان ماکرون از انتخاب روز پنجشنبه برای سخنرانی او انتقاد کرده و گفته بودند که در آستانه انتخابات پارلمان اروپا در روز نهم ژوئن، این سخنرانی اثر تبلیغاتی سوگیرانه به نفع حزب متبوع رئیس جمهوری بر روی رأی‌دهندگان خواهد داشت.
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما