شناسهٔ خبر: 67266326 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

کارشناس مسائل غرب آسیا :

خواست غرب به نفع فلسطینیان نیست/ حذف اشغالگران تنها راه‌حل مسئله فلسطین است

کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه خواست کشورهای غربی مبنی بر پذیرش عضویت فلسطین در سازمان ملل، به نفع فلسطینیان نیست، گفت: حل مسئله فلسطین جز با حذف اشغالگران از این کشور ممکن نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، جعفر قنادباشی با اشاره به تصویب قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل اظهار کرد: در نگاه اول به رسمیت شناختن و عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل می‌تواند تحقق خواسته فلسطینی‌ها باشد، چرا که اشغالگران صهیونیست همواره سعی کرده‌اند مردم فلسطین را به عنوان یک ملت نادیده بگیرند و آنها را به رسمیت نشناسند و مالکیت آن‌ها بر زمین خودشان را انکار کنند.

وی افزود: این مصوبه بدان معناست که مردم فلسطین به عنوان یک ملت و مالکیت آن‌ها بر سرزمین فلسطین به رسمیت شناخته می‌شود که جنبه مثبت ماجرا است منتهی در ورای این تصمیم سیاست‌های فریبکارانه‌ای نیز وجود دارد.

کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: پذیرش فلسطین به عنوان یک کشور زمانی که نماینده اسرائیل نیز به عنوان یک کشور در سازمان ملل حضور دارد به معنای پذیرش طرح دو کشوری است که این موضوع از جانب غالب فلسطینیان مورد قبول نیست چون مردم فلسطین معتقدند که این کشور از بحر تا نهر متعلق به آن‌ها است و هیچ دولت دیگری نمی‌تواند در کنار آن‌ها حضور داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه طرح دو دولتی مد نظر آمریکایی‌ها و انگلیس‌ها نمی‌تواند در میان مردم فلسطین رسمیت پیدا کند، ابراز کرد: این طرح از جانب غربی‌هایی که به آن رأی دادند گام مهمی برای حرکت به سمت طرح دو کشوری است، البته صهیونیست‌ها با این موضوع هم مخالفند و آن را برنمی‌تابند چون خلاف سیاست‌های آن‌ها برای نادیده گرفتن فلسطین است و به‌طور قطع با این مصوبه زیان می‌کنند.

قنادباشی با تاکید بر اینکه طرح دو کشوری به نفع فلسطین نیست، اما می‌تواند گامی به سمت خواسته فلسطینی‌ها باشد، گفت: تنها دستاورد این طرح برای فلسطینیان این است که اجازه نمی‌دهد برخلاف خواست صهیونیست‌ها، فلسطین، آرمان فلسطین و ملت فلسطین به فراموشی سپرده شوند.

وی یادآور شد: کشورهای غربی تلاش می‌کنند که کرسی فلسطین در سازمان ملل را به تشکیلات خودگردان بسپارند و این تشکیلات سرسپرده را به عنوان نماینده فلسطینی‌ها تلقی کنند و با این اقدام، حماس را به عنوان گروهی غیرقانونی و تروریست معرفی کنند و گامی برای حذف گروه مقاومت حماس بردارند.

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: درست است که غربی‌ها با به رسمیت شناختن فلسطین تلاش می‌کنند گامی در جهت حل مسئله فلسطین بردارند، اما حل مسئله فلسطین جز با حذف اشغالگران از این کشور ممکن نیست.

وی یادآور شد: دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل هم ثبت شده است؛ جمهوری اسلامی ایران در این طرح اعلام کرده است که باید یک همه‌پرسی در فلسطین برگزار شود و بر اساس آن دولتی برآمده از آرای سکنه فلسطین تشکیل شود.

منبع: ایمنا

نظر شما