شناسهٔ خبر: 67266543 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نقره‌داغ شدن آمریکا در لبنان/«هدهد» حزب‌الله چه پیامی داشت؟

اقدام حزب‌الله در انتشار تصاویر مواضع حساس صهیونیست‌ها در حیفا هم‌زمان با سفر فرستاده آمریکا به لبنان، حامل پیامی مستقیم و عملی برای تل‌آویو و واشنگتن بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، حزب الله لبنان که از زمان پیوستن به نبرد طوفان الاقصی در 8 اکتبر 2023 تاکنون غافلگیری‌های زیادی برای دشمن صهیونیستی، چه در سطح عملیات‌ها و چه در سطح رونمایی از سلاح‌های مختلف داشته است، بعد از ظهر دیروز سه‌شنبه تصاویری از همه مناطق حساس و مخازن شیمیایی، نفت و بندر حیفا واقع در شمال اراضی اشغالی منتشر کرد که جزء بانک اهداف مقاومت لبنان در این شمال فلسطین اشغالی محسوب می‌شود.

.

 

مواضع حیاتی اشغالگران در تیرررس مقاومت لبنان

در کلیپ ویدیویی که حزب الله به این منظور منتشر کرده، روشن شد که پهپاد «هدهد» مقاومت لبنان بدون اینکه پدافند ارتش صهیونیستی بتواند آن را هدف قرار دهد، در آسمان حیفا در شمال فلسطین اشغالی گشت زنی و ماموریت خود را در تصویربرداری از مواضع مورد نظر به شکل دقیق انجام داده است.

این کلیپ به فاصله کوتاهی از عملیات‌های تلافی جویانه حزب الله علیه شمال فلسطین اشغالی در پاسخ به جنایت تروریستی رژیم اشغالگر در به شهادت رساندن «حاج ابوطالب» فرمانده نظامی حزب الله و چند تن از هم‌رزمان وی انجام شد. چند روز قبل در همین زمینه حزب الله اشغالگران را تهدید کرد که اگر بخواهند دست به اقدام احمقانه‌ای بزنند بندر حیفا به طور کامل در تیررس مقاومت قرار دارد.

در همین راستا لازم است ابعاد راهبردی و پیام‌های امنیتی نظامی و همچنین سیاسی این عملیات پهپاد هدهد حزب الله را مورد بررسی قرار دهیم.

موقعیت راهبردی و اهمیت بندر حیفا برای صهیونیست‌ها

قبل از بررسی این پیام‌ها لازم است نگاهی به موقعیت حیفا در شمال اراضی اشغالی و اهمیت استراتژیک آن در سطوح مختلف برای صهیونیست‌ها داشته باشیم.

رژیم صهیونیستی تا 90 درصد به شدت به بنادر دریایی برای واردات و صادرات کالا متکی است. همچنین بخش زیادی از این بنادر به بخش خصوصی واگذار شده‌اند تا با توسعه و مدرنیزه کردن آنها بیشترین مقدار ممکن کالا را وارد یا صادر کنند که به افزایش سود اسرائیلی‌ها کمک می‌کند. فلسطین اشغالی دارای 5 بندر است که 4 بندر آن مشرف به سواحل دریای مدیترانه و 1 بندر مشرف به دریای سرخ می‌باشد.

در این میان بندر حیفا یکی از مهم‌ترین بنادر فلسطین اشغالی محسوب می‌شود که اهمیت زیادی برای صهیونیست‌ها دارد. این بندر دریچه‌ای به سوی دریای مدیترانه است و پایانه‌های بندر حیفا، به کشتی‌های بزرگ اجازه ورود و حمل و نقل هر نوع محموله‌ای مانند کانتینر، غلات، مواد شیمیایی، وسایل نقلیه، سوخت و ... را می‌دهد.

این بندر در کنار شلوغ‌ترین مسیرهای کشتیرانی در جهان واقع شده، چه در مسیر رسیدن به کانال سوئز و چه خروج از آن. بندر حیفا همچنین پیشرفته‌ترین بندر فلسطین اشغالی محسوب می‌شود و با سیستم‌های پیشرفته رایانه‌ای و خیلی سریع کار تخلیه و بارگیری کالاها را انجام می‌دهد.

از طرف دیگر اهمیت بندر حیفا تنها به نقش اقتصادی آن محدود نیست؛ بلکه به موقعیت نظامی بسیار مهم این بندر هم مربوط می‌شود، زیرا در ضلع شرقی آن پایگاه تسلیحات دریایی «پولونیوم» قرار دارد و حاوی موشک‌هایی با کلاهک هسته‌ای است. این پایگاه محل استقرار زیردریایی‌های نظامی به ویژه از نوع دلفین است که برای حمل موشک‌هایی با کلاهک هسته‌ای آماده هستند.

بندر حیفا همچنین یک منطقه حیاتی برای بازرسی کشتی‌های جنگی رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود و دارای محوطه ساخت کشتی‌های جنگی است. اسکله‌ها در بندر حیفا مجهز به سیستم‌های رزمی، فنی و لجستیکی هستند که در چهارچوب ماموریت‌های نیروی دریایی رژیم اشغالگر قرار دارد.

به همین دلیل است که انتشار تصاویر همه مواضع حساس رژیم اشغالگر در حیفا موج بزرگی از وحشت در میان محافل صهیونیستی به وجود آورده و آنها از شب گذشته همچنان در حال بررسی و تحلیل این اقدام شگفت انگیز مقاومت لبنان هستند.

از طرف دیگر مرکز «رافائل» با نام رسمی هیئت توسعه تسلیحات اسرائیل که یکی از بزرگترین مراکز ساخت و توسعه سیستم‌های تسلیحات دریایی، هوایی و زمینی در جهان محسوب می‌شود نیز در شهر حیفا قرار دارد که یک بخش آن به عنوان آزمایشگاه طراحی سلاح‌های هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرودگاه بین المللی حیفا نیز قدیمی‌ترین فرودگاه رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود که در ورودی شهر اشغالی حیفا قرار دارد؛ جایی که کارخانه کشتی‌سازی رژیم صهیونیستی در آن واقع شده است.

موسسات و مراکز امنیتی رژیم صهیونیستی پیش از این پیش‌بینی کرده بودند که فرودگاه حیفا و مرکز رافائل در بانک اهداف مقاومت لبنان در هر جنگ گسترده‌ای قرار دارد. اما توانایی حزب الله در شناسایی، تجزیه و تحلیل و تشخیص همه مواضع حساس در حیفا، شوک بزرگی برای این موسسات و سایر محافل امنیتی و نظامی رژیم اشغالگر بود؛ جایی که متوجه شدند همه توانمندی‌های نظامی در بخش زمینی، هوایی و دریایی و همچنین همه تاسیسات مهم اقتصادی اسرائیل در تیررس حزب الله قرار دارد.

پیام عملی حزب‌الله برای آمریکا و اسرائیل

در این میان باید توجه کنیم حزب الله در حالی تصاویر خود از مواضع حساس رژیم اشغالگر در حیفا را منتشر کرد که «آموس هوکشتاین» فرستاده جنجالی آمریکا که روز دوشنبه به فلسطین اشغالی و دیروز به بیروت سفر کرد، مشغول صحبت با مقامات لبنانی جهت تحت فشار قرار دادن آنها برای متقاعد کردن حزب الله به آرام کردن جبهه جنوب لبنان و توقف عملیات‌های مقاومت این کشور علیه رژیم صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی بود.

حزب الله که پیش از این بارها بر موضع ثابت خود در حمایت از غزه و دفاع از لبنان تاکید و اعلام کرده بود، قبل از توقف کامل جنگ در غزه هیچ بحثی درباره آرام شدن جبهه جنوب لبنان ندارد، روز گذشته با انتشار ویدیوی مذکور پیامی عملی برای آمریکا و اسرائیل فرستاد.

برخی رسانه‌های لبنانی دیروز گزارش دادند هوکشتاین حامل پیامی تهدیدآمیز از جانب اسرائیل برای مقامات لبنانی بود، مبنی بر اینکه اگر جبهه جنوب لبنان آرام نشود، تشدید تنش‌ها اجتناب ناپذیر خواهد بود.

به این ترتیب حزب‌الله عملاً پاسخ صهیونیست‌ها و فرستاده آمریکا که در واقع نماینده رژیم اشغالگر بود را داد. این همان چیزی است که رسانه‌های عبری نیز به آن اشاره و اعلام کردند تصاویری که حزب الله از مواضع اسرائیل در حیفا منتشر کرده، همزمان با سفر هوکشتاین به بیروت، اقدامی نگران کننده و به معنای آن است که در هر جنگ گسترده، اسرائیل بهای سنگینی خواهد پرداخت.

در واقع برخلاف رژیم صهیونیستی که از ابتدای جنگ تاکنون دست به دامن طرف‌های مختلف شده و تلاش کرده آمریکا و غرب را به عنوان واسطه برای آتش بس با مقاومت لبنان قرار دهد و صرفاً به تهدیدات و لفاظی‌های پوچ ادامه داده، حزب‌الله مستقیماً و به شکل عملی پیام خود را بدون هیچ واسطه‌ای به اشغالگران رساند.

ابعاد راهبردی و پیام‌های اصلی عملیات «هد هد» حزب‌الله

در اینجا به 5 پیام اصلی عملیات پهپاد هدهد حزب الله در حیفا اشاره می‌کنیم:

- اولین پیام مربوط به پیام بازدارندگی به کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی است، مبنی بر اینکه اگر وی دست به هرگونه حماقت بزند و قصد گسترش جنگ علیه لبنان را داشته باشد، همه مواضع نشان داده شده در ویدیویی که حزب‌الله منتشر کرد زیر آتش موشک‌های حزب‌الله خواهد بود.

- پیام دوم مربوط به نشان دادن ضعف فنی ارتش رژیم صهیونیستی هست که حتی نتوانست تشخیص دهد پهپاد حزب‌الله در حال انجام عملیات تصویربرداری از مواضع حساس این رژیم در منطقه‌ای راهبردی مانند حیفاست.

- حزب الله نشان داد که به خوبی قادر به اجرای معادله‌های خود درگیری با دشمن صهیونیستی است، به طوری که اگر اسرائیل قصد نفوذ به آسمان لبنان را داشته باشد، حزب الله هم به شکلی عمیق‌تر به آسمان فلسطین اشغالی نفوذ می‌کند.

- پیام بعدی مربوط به اظهار قدرت اطلاعاتی و شناسایی مقاومت لبنان است؛ به طوری که ارتش اسرائیل حتی قادر به رصد ابزارهای اطلاعاتی و شناسایی حزب الله هم نیست، چه برسد به رهگیری و سرنگون کردن آنها.

- مقاومت لبنان نشان داد، بانک اهدافی که در فلسطین اشغالی تعیین کرده شامل تاسیسات حیاتی و راهبردی رژیم صهیونیستی می‌شود که هرگونه هدف قرار دادن آنها می‌تواند این رژیم را به طور کامل فلج کند.

کارشناسان بر این باورند که ویدئوی مذکور حزب الله همچنین پیامی را منتقل می‌کند که هدف آن تشدید بی اعتمادی شهرک نشینان صهیونیست به ارتش اسرائیل است تا صهیونیست‌ها بدانند ارتش آنها برخلاف ادعاهایی که می‌کند و با وجود حمایت‌های نامحدود آمریکا، بسیار آسیب پذیر است.

بر همین اساس می‌توان گفت که شهرک نشینان، محافل، کارشناسان و نهادهای امنیتی، نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی امروز در برابر تحول غافلگیر کننده‌ای قرار دارند که پیش از این شاهد آن نبودند.

این عملیات حزب الله قطعاً تاثیر روانی بسیار منفی و مخربی بر صهیونیست‌ها خواهد داشت و مقامات سیاسی و نظامی این رژیم مجبورند در محاسبات بعدی خود برای هر جنگ گسترده این مسئله را در نظر بگیرند و به این ترتیب گزینه‌های آنها بسیار محدود می‌شود.

علاوه بر نتایج بازدارنده‌ای که این عملیات اطلاعاتی و شناسایی حزب الله برای لبنان دارد، این اتفاق به تقویت و تحکیم موضع مقاومت و مردم فلسطین در نوار غزه هم کمک می‌کنند و اشغالگران متوجه می‌شوند اگر به دنبال گسترش جنگ در هر یک از جبهه‌ها باشند عواقب مرگباری در انتظارشان خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما