شناسهٔ خبر: 56114672 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

گفت‌وگو با هومن سیدی درباره «جنگ جهانی سوم»

تحت تاثیر «ایناریتو» هستم

هومن‭ ‬سیدی‭ ‬بازیگر،‭ ‬کارگردان،‭ ‬فیلم‌نامه‌نویس‭ ‬و‭ ‬تدوینگر‭ ‬سینما،‭ ‬تئاتر‭ ‬و‭ ‬تلویزیون،‭ ‬امسال‭ ‬با‭ ‬فیلم‭ ‬‮«‬جنگ‭ ‬جهانی‭ ‬سوم‮»‬‭ ‬در‭ ‬بخش‭ ‬افق‌ها‭ ‬هفتاد‭ ‬و‭ ‬نهمین‭ ‬جشنواره‭ ‬فیلم‭ ‬ونیز‭ ‬حضور‭ ‬داشت‭. ‬محسن‭ ‬تنابنده‭ ‬در‭ ‬ششمین‭ ‬فیلم‭ ‬بلند‭ ‬سینمایی‭ ‬سیدی‭ ‬نقش‭ ‬شکیب،‭ ‬یک‭ ‬کارگر‭ ‬روزمزد‭ ‬بی‌خانمان‭ ‬را‭ ‬بازی‭ ‬می‌کند‭ ‬که‭ ‬محل‭ ‬کار‭ ‬فعلی‭ ‬او‭ ‬لوکیشن‭ ‬فیلمی‭ ‬درباره‭ ‬جنایات‭ ‬نازی‌ها‭ ‬در‭ ‬جنگ‭ ‬جهانی‭ ‬دوم‭ ‬است‭. ‬وقتی‭ ‬اتفاقی‭ ‬برای‭ ‬بازیگر‭ ‬نقش‭ ‬هیتلر‭ ‬در‭ ‬فیلم‭ ‬می‌افتد،‭ ‬شکیب‭ ‬به‭ ‬خاطر‭ ‬شباهت‭ ‬به‭ ‬هیتلر‭ ‬به‌عنوان‭ ‬بازیگر‭ ‬نقش‭ ‬او‭ ‬انتخاب‭ ‬می‌شود‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬اینجا‭ ‬به‭ ‬بعد‭ ‬در‭ ‬هزارتویی‭ ‬از‭ ‬اتفاقات‭ ‬مختلف‭ ‬فرو‭ ‬می‌رود‭. ‬به‭ ‬گزارش‭ ‬سینماسینما،‭ ‬سیدی‭ ‬در‭ ‬گفت‌وگویی‭ ‬کوتاه‭ ‬با‭ ‬یک‭ ‬وبسایت‭ ‬ایتالیایی‭ ‬از‭ ‬‮«‬جنگ‭ ‬جهانی‭ ‬سوم‮»‬‭ ‬گفت‭. ‬ماحصل‭ ‬این‭ ‬مصاحبه‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬ادامه‭ ‬می‌خوانید‭: ‬

صاحب‌خبر -


‭* ‬زبان‭ ‬بدن‭ ‬در‭ ‬همه‭ ‬فیلم‌های‭ ‬شما‭ ‬نقش‭ ‬برجسته‌ای‭ ‬دارد‭. ‬انتخاب‭ ‬یک‭ ‬فرد‭ ‬ناشنوا‭/‬لال‭ ‬در‭ ‬‮«‬جنگ‭ ‬جهانی‭ ‬سوم‮»‬‭ ‬این‭ ‬ویژگی‭ ‬را‭ ‬حتی‭ ‬بیشتر‭ ‬از‭ ‬قبل‭ ‬تاکید‭ ‬می‌کند‭. ‬این‭ ‬یک‭ ‬نیاز‭ ‬تکنیکی‭ ‬بود‭ ‬یا‭ ‬یک‭ ‬چالش‭ ‬یا‭ ‬راهی‭ ‬برای‭ ‬بازگرداندن‭ ‬تئاتر‭ ‬به‭ ‬سینما؟‭ ‬شما‭ ‬بازیگر‭ ‬و‭ ‬کارگردان‭ ‬تئاتر،‭ ‬تلویزیون‭ ‬و‭ ‬سینما‭ ‬هستید‭. ‬کدام‭ ‬یک‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬حوزه‌ها‭ ‬را‭ ‬بیشتر‭ ‬دوست
 ‭ ‬دارید؟

برجسته‭ ‬بودن‭ ‬زبان‭ ‬بدن‭ ‬در‭ ‬فیلم‌های‭ ‬من‭ ‬کاملاً‭ ‬تصادفی‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬یک‭ ‬تصمیم‭ ‬آگاهانه‭ ‬نیست،‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬فیلم‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬یک‭ ‬شخصیت‭ ‬کر‭ ‬و‭ ‬لال‭ ‬در‭ ‬روایت،‭ ‬نه‌فقط‭ ‬به‭ ‬لحاظ‭ ‬ساختاری‭ ‬به‭ ‬نحوه‭ ‬توسعه‭ ‬فیلمنامه‭ ‬کمک‭ ‬کرد،‭ ‬بلکه‭ ‬ازنظر‭ ‬موضوعی‭ ‬هم‭ ‬به‭ ‬ما‭ ‬کمک‭ ‬کرد‭. ‬ناتوانی‭ ‬شخصیت‭ ‬لادن‭ (‬زنی‭ ‬که‭ ‬شکیب‭ ‬دوستش‭ ‬دارد‭) ‬باعث‭ ‬می‌شود‭ ‬او‭ ‬در‭ ‬درک‭ ‬اطلاعاتی‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬او‭ ‬داده‭ ‬می‌شود،‭ ‬ضعف‭ ‬داشته‭ ‬باشد،‭ ‬اطلاعاتی‭ ‬که‭ ‬درنهایت‭ ‬باعث‭ ‬می‌شود‭ ‬لادن‭ ‬بهای‭ ‬نهایی‭ ‬را‭ ‬بپردازد‭.‬


‭* ‬وقتی‭ ‬‮«‬مغزهای‭ ‬کوچک‭ ‬زنگ‌زده‮»‬‭ ‬نمایش‭ ‬داده‭ ‬شد،‭ ‬خیلی‭ ‬از‭ ‬منتقدان‭ ‬سینما‭ ‬متوجه‭ ‬تاثیر‭ ‬تارانتینو‭ ‬بر‭ ‬فیلم‭ ‬شدند‭. ‬کار‭ ‬کدام‭ ‬فیلمسازان‭ ‬را‭ ‬تحسین‭ ‬می‌کنید‭ ‬و‭ ‬کدام‭ ‬را‭ ‬معلم‭ ‬خود‭ ‬می‌دانید؟

فیلمسازی‭ ‬که‭ ‬بیشتر‭ ‬از‭ ‬همه‭ ‬تحسین‭ ‬می‌کنم،‭ ‬آلخاندرو‭ ‬گونزالس‭ ‬ایناریتو‭ ‬است‭. ‬‮«‬عشق‭ ‬سگی‮»‬‭ ‬او‭ ‬واقعاً‭ ‬نوع‭ ‬نگاه‭ ‬من‭ ‬به‭ ‬سینما‭ ‬را‭ ‬تغییر‭ ‬داد‭ ‬و‭ ‬بسیار‭ ‬تاثیرگذار‭ ‬بود‭. ‬میشائیل‭ ‬هانکه‭ ‬و‭ ‬کریستیان‭ ‬مونجیو‭ ‬را‭ ‬هم‭ ‬تحسین‭ ‬می‌کنم‭. ‬ناگفته‭ ‬نماند‭ ‬هنوز‭ ‬خیلی‭ ‬چیزها‭ ‬هست‭ ‬که‭ ‬باید‭ ‬از‭ ‬آن‌ها‭ ‬یاد‭ ‬بگیرم‭.‬


‭* ‬بیش‭ ‬از‭ ‬پنجاه‭ ‬سال‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬ما‭ ‬در‭ ‬غرب‭ ‬می‌دانیم‭ ‬نیروی‭ ‬انسانی‭ ‬فیزیکی‭ ‬رو‭ ‬به‭ ‬کاهش‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬جای‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬تکنولوژی،‭ ‬مسائل‭ ‬مالی‭ ‬و‭ ‬اطلاعات‭ ‬می‌دهد‭. ‬فیلم‭ ‬شما‭ ‬ما‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬عقب‭ ‬برمی‌گرداند‭ ‬تا‭ ‬شاهد‭ ‬مبارزه‭ ‬انسان‭ ‬برای‭ ‬بقا‭ ‬باشیم‭. ‬این‭ ‬یک‭ ‬هشدار‭ ‬از‭ ‬طرف‭ ‬شماست؟

شاید‭ ‬یک‭ ‬هشدار‭ ‬یا‭ ‬شاید‭ ‬هم‭ ‬واکنشی‭ ‬به‭ ‬افزایش‭ ‬نابرابری‭. ‬برآورده‭ ‬کردن‭ ‬اساسی‌ترین‭ ‬نیازها‭ ‬برای‭ ‬خیلی‭ ‬از‭ ‬مردم‭ ‬در‭ ‬سراسر‭ ‬جهان،‭ ‬یک‭ ‬مبارزه‭ ‬واقعی‭ ‬است‭. ‬تکنولوژی،‭ ‬مسائل‭ ‬مالی‭ ‬و‭ ‬اطلاعات‭ ‬به‭ ‬شکلی‭ ‬فلاکت‌بار‭ ‬آدم‌ها‭ ‬را‭ ‬شکست‭ ‬داده‭ ‬است‭. ‬حتی‭ ‬نیروی‭ ‬انسانی‭ ‬فیزیکی‭ ‬هم‭ ‬نمی‌تواند‭ ‬آن‌ها‭ ‬را‭ ‬نجات‭ ‬دهد‭ ‬یا‭ ‬به‌نوعی‭ ‬یک‭ ‬نیروی‭ ‬برابر‭ ‬باشد،‭ ‬اما‭ ‬نمی‌توان‭ ‬انکار‭ ‬کرد‭ ‬که‭ ‬نپرداختن‭ ‬به‭ ‬علل‭ ‬اصلی‭ ‬این‭ ‬نابرابری‭ ‬ممکن‭ ‬است‭ ‬پیامدهای‭ ‬ناگواری‭ ‬داشته‭ ‬باشد‭.‬


‭* ‬این‭ ‬فیلم‭ ‬خیلی‭ ‬جدی‭ ‬است،‭ ‬اما‭ ‬رگه‌هایی‭ ‬از‭ ‬طنز‭ ‬هم‭ ‬دارد‭: ‬یک‭ ‬کارگردان‭ ‬گیاهخوار،‭ ‬این‭ ‬گفته‭ ‬که‭ ‬‮«‬انگار‭ ‬اینجا‭ ‬هیچ‌چیز‭ ‬واقعی‭ ‬نیست‮»‬‭ ‬و‭ ‬پنهان‭ ‬شدن‭ ‬زیر‭ ‬زمین‭ ‬که‭ ‬نمونه‌‭ ‬آشنای‭ ‬فیلم‌هایِ‭ ‬با‭ ‬موضوع‭ ‬یهودیان‭ ‬و‭ ‬نازیسم‭ ‬است؛‭ ‬به‭ ‬رسمیت‭ ‬شناختن‭ ‬شجاعت‭ ‬و‭ ‬کمی‭ ‬هم‭ ‬تمسخر‭. ‬هنگام‭ ‬فیلمبرداری‭ ‬لحظه‌های‭ ‬خوشی‭ ‬هم‭ ‬بود؟

دیالوگ‭ ‬‮«‬انگار‭ ‬اینجا‭ ‬هیچ‌چیز‭ ‬واقعی‭ ‬نیست‮»‬‭ ‬به‭ ‬فیلم‭ ‬در‭ ‬فیلمی‭ ‬اشاره‭ ‬دارد‭ ‬که‭ ‬کاملاً‭ ‬مشخص‭ ‬است‭ ‬نمی‌تواند‭ ‬جنایت‌های‭ ‬جنگ‭ ‬جهانی‭ ‬دوم‭ ‬را‭ ‬به‌درستی‭ ‬تصویر‭ ‬بکشد‭. ‬حتی‭ ‬برای‭ ‬روستاییان‭ ‬محلی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬صحنه‭ ‬فیلمبرداری‭ ‬نقش‌‭ ‬سیاهی‭ ‬لشکر‭ ‬را‭ ‬دارند،‭ ‬کمدی‭ ‬به‭ ‬نظر‭ ‬می‌رسد‭. ‬فیلمبرداری‭ ‬صحنه‌هایی‭ ‬که‭ ‬جنایت‌های‭ ‬نازی‌ها‭ ‬علیه‭ ‬بشریت‭ ‬را‭ ‬نشان‭ ‬می‌داد،‭ ‬اصلاً‭ ‬سرگرم‌کننده‭ ‬نبود،‭ ‬بلکه‭ ‬تکان‌دهنده‭ ‬و‭ ‬حتی‭ ‬گاهی‭ ‬وحشتناک‭ ‬بود‭. ‬شخصاً‭ ‬تمام‭ ‬تلاشم‭ ‬را‭ ‬کردم‭ ‬تا‭ ‬تعداد‭ ‬برداشت‌های‭ ‬ما‭ ‬محدود‭ ‬باشد‭ ‬تا‭ ‬برای‭ ‬مثال‭ ‬بازیگران‭ ‬و‭ ‬سیاهی‭ ‬لشگرهای‭ ‬فیلم‭ ‬مجبور‭ ‬نباشند‭ ‬فشار‭ ‬آن‭ ‬لحظه‌ها‭ ‬در‭ ‬اتاق‭ ‬گاز‭ ‬را‭ ‬کم‭ ‬کنند‭. ‬در‭ ‬همین‭ ‬حال،‭ ‬کارگردان‭ ‬گیاهخوار‭ ‬فکر‭ ‬می‌کند‭ ‬عملاً‭ ‬فیلم‭ ‬خوبی‭ ‬می‌سازد‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬از‭ ‬دیکتاتورها‭ ‬و‭ ‬دیکتاتوری‌ها‭ ‬انتقاد‭ ‬می‌کند،‭ ‬درحالی‌که‭ ‬درک‭ ‬نمی‌کند‭ ‬خودش‭ ‬تا‭ ‬حد‭ ‬زیادی‭ ‬یک‭ ‬دیکتاتور‭ ‬است‭.‬