شناسهٔ خبر: 69699944 - سرویس گوناگون
منبع: فرارو | لینک خبر

چرا بازار کَره به هم ریخت؟

عدم توازن عرضه و تقاضا در بازار کره موجب شده است تا با تصمیم ستاد تنظیم بازار، صادرات کره برای صادرکنندگان سخت‌تر شود تا با کند شدن روند صادرات، بازار داخلی تنظیم شود.

صاحب‌خبر -

افزایش ۳۰ درصدی قیمت فرآورده‌های لبنی از جمله کره موجب شده است تا به گفته صاحبان سوپرمارکت‌ها، مردم استقبال کمتری از خرید محصولاتی مانند کره و خامه کنند. صاحب یکی از سوپرمارکت‌ها در این زمینه گفت: درحالی که قبلا کارتنی برخی محصولات مانند را برای مغازه تهیه می‌کردیم، اما حالا کمتر خرید می‌کنیم تا محصولات کمتری را مرجوع کنیم.

به گزارش همشهری آنلاین، محمدی ادامه داد: متاسفانه بعد از گرانی اخیر محصولات لبنی، فروش ما هم در این محصولات از جمله کره کمتر شده است.

وی گفت: تا جای ممکن سعی می‌کنیم که این محصولات را با کاهش سود خودمان با تخفیف بیشتری ارائه کنیم، اما باز هم استقبال مردم کم است. ضمن اینکه سود لبنیات بسیار کم است و تخفیف زیادی نمی‌توان در این حوزه اعمال کرد.

یکی دیگر از مغازه‌داران نیز در این باره به همشهری گفت: من ارزان‌ترین برندی را که میشناسم و کیفیت مناسبی هم دارد برای عرضه به مغازه می‌آورم. بالاخره مردم باید بتوانند تا حدی مایحتاج خود را تامین کنند.

آنچه بازار کره را به هم ریخت

سخنگوی انجمن صنایع لبنی در گفتگو با همشهری دلایل عدم توازن عرضه و تقاضا در بازار کره را اعلام کرد.

محمد فربد گفت: قیمت شیر در حال حاضر سالانه یکبار تعیین و ابلاغ می‌شود و ۷ مهر امسال هم قیمت هر کیلو شیر ۱۸ هزار تومان تعیین و ابلاغ شد که به تبع آن قیمت هر دهم درصد چربی نیز تعیین شد.

وی ادامه داد: استاندارد کارخانه‌های صنایع لبنی برای خرید شیر گاو ۳.۲ درصد چربی و ۳ درصد پروتئین است، امسال قیمت هر دهم درصد چربی ۳۰۰ تومان تعیین شده، اما درحال حاضر قیمت آن در بازار از ۴۰۰ تومان هم عبور کرده که موجب شد قیمت تمام شده کره به شدت افزایش پیدا کند. ضمن اینکه اختلاف فاحش قیمت هر دهم درصد چربی در بازار آزاد با بازار رسمی نشان دهنده کمبود عرضه چربی در بازار است و عدم توازن عرضه و تقاضای چربی نتیجه آن است.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت فراتر از هر دهم درصد ۳۰۰ تومان برای چربی را در تعیین قیمت کره نمی‌پذیرد، اضافه کرد: همین موضوع موجب شد تولید بسیاری از کارخانه‌ها به‌خصوص آنهایی که تک محصولی هستند و کره تولید می‌کنند عملا متوقف شود که به تبع آن عرضه هم کمتر خواهد شد.

افزایش چشمگیر صادرات

وی همچنین با اشاره به رونق صادرات کره در ۶ ماهه نخست امسال، دلیل آن را افزایش نرخ جهانی چربی حاصل از شیر و پایین‌تر بودن قیمت آن در داخل عنوان کرد و گفت: این موضوع موجب شد صادرات کره افزایش چشمگیری را تجربه کند و نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۳ برابر شود و همین موضوع هم به عدم توازن در بازار عرضه و تقاضا دامن زد و نشان داد نیاز بازار داخلی را با توجه به رشد صادرات نمی‌توان تامین کرد.

فربد تصریح کرد: طی ۶ ماهه ابتدای امسال ۱۸هزار و۸۶۴ تن کره صادر شده است درحالی که این رقم در ۶ ماهه ابتدای سال قبل ۵ هزار و ۹۴۰ تن بوده که ۲۱۸ درصد رشد داشته است.

وی یادآور شد: وضعیت ایجاد شده در بازار کره موجب شد تا ستاد تنظیم بازار در دوم آبان ماه امسال تصمیم به افزایش نرخ پایه صادراتی کره بگیرد و آن را به ۶.۵ دلار افزایش دهد.

فربد ادامه داد: همچنین مقرر شد برای مدیریت یارانه پرداختی به جامعه هدف، متقاضیان صادرات کره پس از پرداخت مابه‌التفاوت یارانه تخصیص داده شده، نسبت به صادرات اقدام کنند که این نرخ برای هر کیلو کره ۱۵۰ هزار تومان تعیین و آنطور که شنیده‌ایم به گمرکات هم ابلاغ شده است.

وی اعلام کرد: البته توصیه ما این بوده که به جای سخت‌تر کردن روند صادرات اجازه دهند در قبال صادراتی که رخ می‌دهد، واردات هم انجام شود تا بازار خود تعادل مورد نیاز را ایجاد کند که تاکنون با این موضوع موافقت نشده است. قبل از سال ۹۷ هم ما واردات کره را داشته‌ایم که متوسط آن به سالی ۴۰ هزار تن می‌رسید. ضمن اینکه تولید داخلی هم داشتیم و باز هم می‌توان این تجربه را تکرار کرد.

قیمت کره چگونه تعیین می‌شود؟

سخنگوی انجمن صنایع لبنی با اشاره به چگونگی تعیین قیمت کره در بازار گفت: در بحث قیمت گذاری کره آزادی نسبی وجود دارد، اما این کالا هم مثل بسیاری از اقلام لبنی باید از ضابطه قیمت‌گذاری تبعیت کند و تولیدکننده پاسخگوی قیمت خود باشد چرا که درغیر اینصورت جریمه می‌شود.

فربد درباره قیمت بالای کره در بازار که موجب شده است بسیاری از خانوار‌ها از خرید آن صرفنظر کنند نیز تاکید کرد: البته که مردم حق دارند چرا که تغییر قیمت حداقل ۳۰ درصدی برای فرآورده‌های لبنی رخ داده درحالی که افزایش حقوق‌ها ۲۰ درصد بوده است، اما مشکلات کلان اقتصادی باعث شده است که هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده ناراضی باشند.

وی افزود: در حال حاضر حاشیه سود صنایع لبنی به شدت بحرانی است و درحالی که این حاشیه سود می‌تواند ۱۷ درصد باشد به متوسط ۳ تا ۴ درصد رسیده است.