به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت، محسن ذبیحی در سفری دو روزه به استان خوزستان به بررسی شبکه های برق شهرهای ماهشهر و آبادان پرداخت و در نشست بررسی راهکارهای اجرایی برنامه های عبور از پیک بار ۱۴۰۴ که در شرکت توزیع نیروی برق خوزستان برگزار شد، با بیان اینکه هوشمند سازی سیستماتیک شبکه های توزیع برق در اولویت برنامه ها است گفت: این چشم انداز، گذر از مدیریت سنتی شبکههای توزیع به مدیریت فعال و هوشمند سیستم توزیع است.
وی با تاکید بر دو گذرواژه مهم در این چشم انداز افزود: گذرواژه اول این است که مدیریت سنتی میخواهد به مدیریت فعال تبدیل شود اما باید پررنگتر عمل کند، به این معنا که قبلاً نگاه همکاران ما به توزیع، این بوده که یک شبکه وجود دارد که باید بهره برداری و خاموشی آن گرفته شود، انرژی توزیع شود اما اکنون بحث مدیریت فعال و هوشمند است، به این معنا که صرفا بهره برداری از شبکه مد نظر نیست و یک سری پارامترهای تعیین کننده دیگر نیز فرایند توزیع برق باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر ادامه داد: درواقع باید یک کنش و واکنشی در این فرایند باشد، بحث تولید و توزیع، کنترل هوشمند و خودروهای برقی در آینده ای نزدیک، از دیگر پارامترهاست، بنابراین یک مدیریت دو طرفه است که انرژی را بین مردم توزیع میکنیم اما صرفا این نیست که انرژی را بین مردم توزیع کنیم و یک جریان یک طرفه به نام توزیع انرژی و تبدیل هوشمند بین ما و مشترکان برقرار باشد.
ذبیحی ادامه داد: امروز در شرایطی قرار گرفتهایم که یک جریان دو طرفه به صورت فعال و هوشمند داریم، فعال به این معنا که می تواند در هر لحظه یک مسیر دو سویه داشته باشد و هوشمند به این معنا که مشخص شود در هر زمان باید برنامهای را تدوین کنیم که ممکن است در بخشهای مختلف همچون نرخ و تعرفه و ... تغییر کند.
وی تاکید کرد: در آینده نزدیک با توجه به قوانین و مقررات و شرایط کشور، یک تحول جدی در این حوزه ایجاد خواهد شد.
معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیردر ادامه سخنان خود به گذرواژه دوم اشاره و با تاکید بر این که شبکه توزیع باید به سیستم توزیع تبدیل شود، به تعریف از شبکه توزیع پرداخت و گفت: این شبکه، مجموعه ای از المانها همچون سیم و تیر و ترانس است که قرار است به سیستم تبدیل شود و در این سیستم هم بازیگرانی نقش دارند.
ذبیحی با بیان اینکه اکنون احساس میشود اختلاف معناداری از نظر تکنیک، موضوعات تخصصی و دانش بین تولید و توزیع وجود دارد، اظهار کرد: حوزه توزیع با توجه به مسائل تخصصی و دانش موجود دارد در مسیری حرکت می کند که به مراتب در حوزههای مدیریت، مبادلات انرژی و درآمدزایی و در حوزه تکنولوژی و محصولات و قطعاتی که در این حوزه به کارگیری می شود، تخصصیتر از سایر حوزه هاست.
وی تصریح کرد: بنابراین نیاز است شرکت ها متناسب با این دگردیسی که در حوزه توزیع رخ میدهد خود را تجهیز کنند و آمادگی ورود به این عرصه را داشته باشند، البته باید این را هم بدانیم که این تغییرات و دگردیسیها این طور نیست که فرهنگ توزیعیک شبه تغییر کند زیرا این امر نیاز به زمان دارد؛ در نتیجه شرکتها باید آمادگی پذیرش این موضوعات را داشته باشند.
معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر در پایان گفت: البته خیلی از شرکتهای توزیع هم در این زمینه آغار به کار کردند و در حوزه هوشمندسازی، برنامه استراتژیکی تعریف کرده اند.
انتهای پیام