شناسهٔ خبر: 67665924 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نویسندگان ادبیات پایداری، مراسم یوم العباس زنجان را روایت می‌کنند

زنجان - ایرنا - رییس حوزه هنری استان زنجان گفت: نویسندگان و روایت‌نویسان ادبیات پایداری از استان‌های زنجان و آذربایجان شرقی با گردآوری خرده روایت‌های مردمی عزاداران حسینی، ارادات دیرینه زنجانی‌ها به حضرت ابوالفضل را ثبت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

مهدی کریمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یوم العباس و برگزاری دسته های عزاداری حسینیه و زینبیه اعظم زنجان دریای بی انتهای عشق و ارادت ایرانی ها به ویژه زنجانی ها به علمدار کربلا است.

وی اضافه کرد: حوزه هنری زنجان بر اساس چشم‌انداز «زنجان، پرچمدار هنر عاشورایی و روایتگری هنری و انقلابی از فرهنگ عاشورایی» در نقشه تحول حوزه هنری و سند زیست‌بوم استان، گردآوری خرده روایت‌های حسینیه اعظم و یوم‌العباس زنجان را به عنوان یکی از برنامه‌های ویژه خود در دهه اول محرم در دستور کار قرار داده است.

این مسوول ادامه داد: هدف از روایت‌نویسی این رویداد مهم مذهبی و فرهنگی، نشان دادن خرده روایت‌های اثرگذار است که در سال‌های گذشته برای افراد متولی این مکان معنوی در اجتماع عظیم عزاداران حسینی در یوم‌العباس اتفاق افتاده و مردم آنها را ندیده‌اند.

وی اظهار داشت: به همین منظور امسال در امتداد سال گذشته تعدادی از نویسندگان ادبیات پایداری از استان‌های زنجان و آذربایجان شرقی با هدف تولید کتاب از روایت‎های نیمه بلند یوم‌العباس در بین مردم و متولیان برگزاری دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان حضور خواهند یافت.

به گفته کریمی، قرار است این نویسندگان، مشاهدات خود از دسته عظیم حسینیه اعظم زنجان را در یوم العباس روایت کنند.

وی خاطر نشان کرد: این رویداد فرهنگی مذهبی در شهر زنجان که دومین قربانگاه جهان اسلام نیز به شمار می‌رود دارای ظرفیت‌های پنهانی است که عموم مردم ندیده‌اند و اغلب مواقع از بعد کمیتی و فقط حضور جمعیت انعکاس داشته است و با این کار برای ثبت بسیاری از این خرده روایت ها اقدام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در روز هشتم محرم برابر با یوم العباس، هزاران دلداده عاشق برای حضور و عرض ارادت به حسین بن علی(ع) و شرکت در دسته‌ عزاداری حسینیه اعظم زنجان به این استان سفر می کنند.

حسینیه اعظم زنجان از اماکن مذهبی شیعیان در جنوب شهر زنجان است و قدمت آن به حدود یک قرن پیش می‌رسد.

این حسینیه توسط ۲ تن به نام‌های حاج میرزا محمدنقی و حاج میرزا بابایی وقف شده است و هر سال روز هشتم محرم دسته عزاداری از محل مسجد در خیابان فردوسی تا امامزاده سید ابراهیم حرکت می‌کند و در طول مسیر حرکت دسته، نذورات و احشام به صورت زنده و ذبح شده تقدیم دسته می‌شود.

روز هشتم محرم در زنجان به «یوم‌العباس» معروف است و علاوه بر مردم زنجان از استان‌های مختلف و افراد عالی‌رتبه کشوری و لشکری نیز در این دسته عزاداری می‌کنند.

این دسته‌ عظیم، حرکت خود را از حسینیه‌ اعظم آغاز می‌کند و معمولا همزمان با اذان مغرب به امامزاده ابراهیم می‌رسد و مراسم در آنجا پایان می‌یابد.

جمعیت حاضر در این دسته به ۵۰۰ هزار نفر بالغ می‌شود به همین دلیل، شکوه و عظمت آن شهرت جهانی دارد و هر سال حتی مسلمانان غیرایرانی نیز خود را به این مراسم می‌رسانند.

نظر شما