شناسهٔ خبر: 67655246 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۸۵ آتش‎‌نشان در زنجان مراسم یوم العباس را پوشش می‌دهند

زنجان - ایرنا - مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان گفت: ۸۵ آتش‌نشان در قالب ۲۸ گروه عملیاتی مراسم یوم العباس را در سطح شهر پوشش می‌دهند که از این تعداد ۲۳ آتش‌نشان از استان‌های تهران و قزوین هستند.

صاحب‌خبر -

مجید امیر فضلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق برنامه ریزی ها ۱۶ گروه سیار خودرویی در مراسم یوم العباس حضور می یابند و ۱۲ گروه دیگر نیز در ایستگاه های آتش نشانی خدمت رسانی می کنند.

وی اضافه کرد: طبق هماهنگی ها ۲۳ آتش نشان غیر بومی از استان های تهران و قزوین با هفت دستگاه برای پوشش بهتر مراسم یوم العباس در سطح شهر حضور می یابند و سازمان آتش نشانی زنجان را یاری می کنند.

این مسوول ادامه داد: با توجه به تعداد زیاد عزاداران حسینی در مراسم یوم العباس زنجان تلاش می کنیم خدمات رسانی به شهروندان به نحو بهتری انجام شود.

امیر فضلی گفت: همزمان با دهه اول محرم آتش نشانان زنجانی در پنج نقطه شهر زنجان که دارای تجمعات مردمی بیشتری است مستقر شده اند.

وی با بیان اینکه همکاری هیات های مذهبی با آتش نشانان برای رفع خطرات احتمالی بسیار مهم است، اظهار داشت: تاکنون با اقدامات صورت گرفته، مشکل خاصی را شاهد نبوده ایم.

این مسوول با اشاره به شاخص بودن چند هیات عزاداری استان در ایام محرم، گفت: هیأت ثارالله، زینبیه و حسینیه اعظم، مسجد سید، امامزاده سید ابراهیم(ع) و حیدریون از جمله این هیات ها هستند که توسط نیروهای امدادی به صورت ویژه پوشش داده می‌شوند.

امیر فضلی افزود: آتش نشانان زنجان همزمان با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی با استقرار در نقاط مختلف شهر که محل تجمع هیات‌های مذهبی است، تامین امنیت عزاداران حسینی را بر عهده خواهند داشت.

وی خاطر نشان کرد :همچنین تمامی ایستگاه‌های آتش‌ نشانی زنجان طی این ۲ روز در ‌آماده ‌باش کامل هستند و با برخورداری از تیم‌های ویژه و خودروهای سنگین، سبک، پیش رو و آمبولانس خدمات خود را به عزاداران حسینی ارائه می‌دهند.

با توجه به فرارسیدن یوم العباس و زمان برگزاری عزاداری دسته های بزرگ حسینیه اعظم و زینبیه زنجان، از روز گذشته، اسکان زائران حسینی در استان آغاز شده است.

هرساله با فرارسیدن این روز، استان زنجان میزبان مشتاقان و زائران اباعبدالله حسینی است که با شور و شعف وصف ناشدنی به پایتخت شور و شعور حسینی سفر می کنند تا از دریای بیکران عشق و محبت به سید و سالار شهیدان بهره مند شوند.

تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده است و دستگاه های امدادی و خدماتی از قبیل اورژانس، هلال احمر، آتشنشانی و شهرداری آماده ارایه خدمات به مسافران، زائران و عزاداران حسینی هستند.

حسینیه اعظم زنجان از اماکن مذهبی شیعیان در جنوب شهر زنجان واقع شده است و قدمت این مکان به حدود یک قرن پیش می‌رسد.

این حسینیه توسط دو تن به نام‌های حاج میرزا محمد نقی و حاج میرزا بابایی وقف شد و همه ساله روز هشتم محرم دسته عزاداری از محل مسجد در خیابان فردوسی تا امامزاده سید ابراهیم حرکت می‌کند و در طول مسیر حرکت دسته، نذورات و احشام به صورت زنده و ذبح شده تقدیم دسته می‌شود.

روز هشتم محرم در زنجان به یوم العباس معروف است و علاوه بر مردم زنجان از استان‌های مختلف و افراد عالی‌رتبه کشوری و لشکری در این دسته عزاداری می‌کنند.

این دسته‌ عظیم، حرکت خود را از محل حسینیه‌ اعظم آغاز می‌کند و معمولا هم‌زمان با اذان مغرب به امامزاده ابراهیم می‌رسد و مراسم در آنجا پایان می‌یابد.

جمعیت حاضر در این دسته بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر هستند و به همین دلیل، شکوه و عظمت آن شهرت جهانی دارد و هر سال حتی مسلمانان غیرایرانی نیز خود را به این مراسم می‌رسانند.

نظر شما