شناسهٔ خبر: 67660126 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زنجان آماده نمایش شور و شعوری دیگر در یوم‌العباس

زنجان - ایرنا - دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان همه ساله در یوم العباس ارادتمندان به اهل بیت(ع) و شهدای کربلا را از جای جای کشور و خارج از مرزها به این خطه از میهن اسلامی می‌کشاند تا در این روز شاهد نمایش شور و شعوری دیگر در ابراز عشق و علاقه به قمر بنی هاشم، سیدالشهدا و یاران باوفای امام حسین(ع)‌ در دشت نینوا باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،‌ عشق به اهل‌ بیت عصمت و طهارت (ع)‌ یکی از خصلت های بارز شیعیان سراسر جهان است و در این میان ایرانیان همواره دوستدار ائمه معصومین بوده اند و تقریبا همه شهرهای ایران پایگاه تجمع محبان رسول اکرم(ص) و خاندان پاک اوست چراکه دوستی با اهل بیت رسیدن به قله بلند کمال انسانی است و موجب ثبات قدم در راه معنویات و دینداری و ارزشی های والای الهی می شود.

بر همین اساس هریک از شیعیان علاوه بر ارادت قلبی به اهل بیت(ع) به روش های مختلف و در مقاطع و مناسبت های خاص، این عشق و دلدادگی خود را به معصومین ابراز می کنند و با برگزاری مراسم مختلف،‌ همایش ها،‌ نشست های تخصصی و در ایام عزاداری نیز با برپایی دسته های عزاداری با شکوه این عشق و ارادت را به نمایش می گذارند.

در همه ایام سال که تاریخ مناسبت های دینی و مذهبی را ثبت کرده، محرم حزن انگیزترین ماه و شاهد باشکوهترین مراسم عزاداری برای شهدای کربلاست، با آغاز این ماه در تمامی کوی و برزن،‌ مساجد و تکایا، اماکن مقدس و خیابان های شهر و سردرب خانه های شخصی مردم سیاه پوش و پرچم عزا برافراشته می شود.

زنجان آماده نمایش شور و شعوری دیگر در یوم‌العباس

محرم در استان زنجان نیز حال و هوای دیگری دارد که امروز در کل دنیا عزاداری های مردم آن به خصوص در روزهای هشتم و یازدهم این ماه زبانزد است.

دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان در سال ۱۳۸۷ به عنوان دهمین میراث معنوی کشور ثبت ملی شده است.سوگواری‌های باشکوه،‌ گسترده و منسجم در دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان همزمان با یوم العباس ارادتمندان بسیاری را از جای جای ایران اسلامی و حتی خارج از کشور به این مراسم مذهبی می کشاند.

حسینیه اعظم زنجان یکی از اماکن مذهبی در جنوب شهر زنجان است که قدمت آن به حدود یک قرن پیش می‌رسد و دسته عزاداری آن در هشتمین روز ماه محرم شهرت جهانی دارد که در سال ۱۳۸۷ به عنوان دهمین اثر از میراث معنوی ثبت ملی شد.

خبرنگار ایرنا برای اطلاع از برنامه های پیش بینی شده برای برگزاری مراسم عزاداری یوم العباس حسینیه اعظم زنجان با علیرضا فیروزفر، رییس هیات امنای حسینیه اعظم زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا: امسال مراسم دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان از چه ساعتی آغاز می‌شود؟

مراسم عزاداری از ساعت ۲ در داخل مسجد حسینیه با مداحی مداحان آغاز می شود و بین ساعت سه و نیم تا چهار این دسته از مسجد به محوطه و از آنجا به سمت امامزاده سید ابراهیم(ع) حرکت می کند و مراسم ساعت ۱۹: ۳۰ به پایان می رسد.

مداحان این مراسم شامل همه مداحان شبهای محرم به علاوه ولی الله کلامی، مرتضی حیدری، سیدیوسف شبیری، سیدمحمود حسینی، مهدی رسولی و علیرضا بیگدلی خواهد بود.

ایرنا: چه تعداد خادم در مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان به عزاداران خدمات ارایه خواهند داد؟

بیش از چهار هزار خادم در دسته عزاداری یوم العباس به سوگواران خدمات رسانی خواهند کرد.بیش از چهار هزار نفر به عنوان خادم در طول مسیر عزاداری حسینیه اعظم زنجان خدمت رسانی خواهند کرد که هر واحدی دارای لباس های جداگانه است.

زنجان آماده نمایش شور و شعوری دیگر در یوم‌العباس

ایرنا: امسال چه شاه بیتی برای اشعار آیینی مراسم عزاداری حسینیه اعظم انتخاب شده است؟

بیت " گینه قانلار جؤشوب، یار آدی دللرده دی / عشق علمدارینون، پرچمی اللرده دی / عاشقِ فضلی یم / من ابوالفضلی یم / یا ابوالفضل ۳» در محرم امسال به عنوان مطلع نوحه حسینیه اعظم انتخاب شده و در روز هشتم محرم در خیل عظیم عزاداران حسینی خوانده خواهد شد.

ایرنا: چه خدماتی در طول مسیر عزاداری به شرکت کنندگان ارایه می شود؟

حدود ۲۵۰ هزار بطری آب معدنی توسط حسینیه اعظم و سایر مجموعه ها تهیه شده است که در بین عزاداران توزیع می شود علاوه بر آن ۱۵ مخزن با قابلیت شارژ در طول مسیر با تمهیدات بهداشتی تعبیه شده است.

واحدهای حفاظت، انتظامات، نذورات، نذر آب، امور حقوقی و بیمه، نذر نیابتی، کشتار مسیر دسته، امور بانوان، فرهنگی، سمعی، بصری، پاسخگویی به سوالات، تبلیغات، روابط عمومی، رسانه، امداد، تحویل احشام، فروش احشام، نقلیه، بسته بندی گوشت تبرک، حلواپزی، آشپزخانه، توزیع گوشت تبرک، اسکان، کشتارگاه، پشتیبانی، اداری، مالی و در مجموع ۳۰ واحد با چهار هزار خادم افتخاری برای برگزاری هر چه باشکوهتر دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان فعال شده است.

ایرنا: نذورات در این دسته عزاداری چگونه جمع آوری می شود؟

۵۰ چادر نذورات، پنج دفتر ثابت و ۲ تیم سیار همراه با خودروی مادحین در طول مسیر دسته مستقر می شوند و در ۶ ایستگاه شامل خیام، فردوسی، سبزه میدان، انقلاب، صدرجهان، پارکینگ امامزاده و یک تیم سیار با حضور ناظرین شرعی و بهداشتی نیز کار ذبح قربانی انجام خواهد شد.

با توجه به تقسیم بندی شهر و نواحی پوشش داده شده در سال های قبل، گوشت تبرک امسال حسینیه نیز در مناطق شامل منطقه اول: ضلع جنوبی حدفاصل چهارراه مقدم تا میدان بسیج،‌ منطقه دوم : ضلع غربی حدفاصل سه راه جهاد تا سه راه امجدیه، منطقه سوم : حدفاصل سعدی جنوبی تا اصغریه، منطقه چهارم : تعدادی از روستاهای استان و لیست خانوار ارائه شده توسط کمیته امداد ، بهزیستی و مؤسسات خیریه سطح شهر توزیع خواهد شد.

زنجان آماده نمایش شور و شعوری دیگر در یوم‌العباس

ایرنا: برای رفاه حال مهمانان شرکت کننده از خارج استان چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

ساعت ۱۰:۳۰ امروز قطار ویژه حامل ۳۲۰ مهمان این مراسم به راه آهن زنجان می رسد.

استفاده از بخش عمده ای از ظرفیت های دانشگاهی، فرهنگی، اداری، سپاه پاسداران و منازل مسکونی همشهریان با پیش بینی اسکان حدود ۶ هزار نفر در طول مدت اسکان (از ۶ تا ۱۱ محرم) به همراه یک وعده غذای تبرکی حسینیه اعظم با حضور مهمانانی از کشورهای مختلف از جمله آمریکا، نیجریه، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین پیش بینی شده است.

در حوزه امداد نیز در بخش برادران ۶۰ امدادگر و پنج پرستار و در بخش خواهران ۲۵ پرستار از نیروهای اورژانس و هلال احمر همراه با هفت آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس، ۲ موتورلانس و ۲ بیمارستان صحرائی در حاشیه مسیر دسته عزاداری و در حوزه ایمنی نیز سازمان آتش نشانی شهرداری زنجان با همراهی ۱۵ آتش نشان و هفت دستگاه خودرو از شهرداری تهران در محل مستقر خواهند شد.

ایرنا: برای پوشش رسانه ای گسترده مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

پخش مستقیم و پوشش زنده مراسم از طریق شبکه یک تا چهار صدا و سیما، قرآن، پرس تی وی، هیسپان، کوثر، العالم، خبر ۱، خبر ۲، آموزش، امید و در فضای مجازی نیز شبکه های ایتا، روبیکا، سروش پلاس، آپارات، تکیه و اینستاگرام انجام خواهد شد.

امسال زیرساخت صوت به صورت ثابت از میدان ۱۵ خرداد تا نزدیکی میدان آزادی به صورت کامل مهیا شده است.

زنجان آماده نمایش شور و شعوری دیگر در یوم‌العباس

ایرنا:‌ چه محدویت های ترافیکی در مسیر عزاداری حسینیه اعظم زنجان اعمال خواهد شد؟

همزمان با برگزاری دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان، محدوده میدان‌های ۱۵ خرداد تا آزادی و همه مسیرهای منتهی به خیابان امام همچنین در همه خیابان‌های فرعی و اصلی متصل به خیابان امام محدودیت تردد اعمال می شود.

جابجایی مسافران درون شهر زنجان روز هشتم محرم از سوی اتوبوس های ملکی و خصوصی ناوگان حمل و نقل عمومی رایگان است.خیابان‌های فردوسی از میدان امام حسین، خیابان سعدی از تقاطع زینبیه و تقاطع توحید، صدر جهان بالا و پایین و خیابان جاوید منتهی به میدان آزادی از جمله خیابان‌های اصلی است که در روز هشتم محرم محدودیت تردد در آن اعمال می‌شود.

محدودیت تردد از ساعت هفت صبح تا پایان مراسم اعمال خواهد شد و شهروندان در این روز از تردد و توقف خودرو در محدوده های اعلام شده، خودداری کنند.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته جابجایی شرکت کنندگان در دسته عزاداری حسینیه اعظم با اتوبوس‌های ملکی و بخش خصوصی نیز روز هشتم محرم به صورت رایگان انجام می‌گیرد.

نظر شما