شناسهٔ خبر: 67646519 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ادارات زنجان در روزهای هشتم و یازدهم محرم ساعت ۱۱ تعطیل می‌شود

زنجان – ایرنا - معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار زنجان گفت: ساعت کاری ادارات استان زنجان در روز هشتم (یوم‌ العباس) و نیز یازدهم محرم همزمان با برگزاری دسته عزاداری حسینیه و زینبیه اعظم ساعت ۱۱ تعطیل می‌شود.

صاحب‌خبر -

مرتضی شهامی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این تغییر ساعت مطابق روال سال های گذشته برای فراهم کردن زمینه حضور عاشقان حسینی و بهره مندی آنان از فیوضات مراسم مصادف با یوم العباس(ع)و یوم الزینب(س) انجام می شود.

وی اظهار داشت: امسال نیز در راستای بهره مندی کارکنان دستگاه های اجرایی استان از فیوضات این مراسم، پایان ساعت کاری کلیه ادارات دولتی و بانک ها در سطح استان در روزهای یکشنبه ۲۴ تیر و چهارشنبه ۲۷ تیر ساعت ۱۱ خواهد بود.

با توجه به فرارسیدن یوم العباس و زمان برگزاری عزاداری دسته های بزرگ حسینیه اعظم و زینبیه زنجان، از روز گذشته، اسکان زائران حسینی در استان آغاز شده است.

هرساله با فرارسیدن این روز، استان زنجان میزبان مشتاقان و زائران اباعبدالله حسینی است که با شور و شعف وصف ناشدنی به پایتخت شور و شعور حسینی سفر می کنند تا از دریای بیکران عشق و محبت به سید و سالار شهیدان بهره مند شوند.

تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده است و دستگاه های امدادی و خدماتی از قبیل اورژانس، هلال احمر، آتشنشانی و شهرداری آماده ارایه خدمات به مسافران، زائران و عزاداران حسینی هستند.

حسینیه اعظم زنجان از اماکن مذهبی شیعیان در جنوب شهر زنجان واقع شده است و قدمت این مکان به حدود یک قرن پیش می‌رسد.

این حسینیه توسط دو تن به نام‌های حاج میرزا محمد نقی و حاج میرزا بابایی وقف شد و همه ساله روز هشتم محرم دسته عزاداری از محل مسجد در خیابان فردوسی تا امامزاده سید ابراهیم حرکت می‌کند و در طول مسیر حرکت دسته، نذورات و احشام به صورت زنده و ذبح شده تقدیم دسته می‌شود.

روز هشتم محرم در زنجان به یوم العباس معروف است و علاوه بر مردم زنجان از استان‌های مختلف و افراد عالی‌رتبه کشوری و لشکری در این دسته عزاداری می‌کنند.

این دسته‌ عظیم، حرکت خود را از محل حسینیه‌ اعظم آغاز می‌کند و معمولا هم‌زمان با اذان مغرب به امامزاده ابراهیم می‌رسد و مراسم در آنجا پایان می‌یابد.

جمعیت حاضر در این دسته بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر هستند و به همین دلیل، شکوه و عظمت آن شهرت جهانی دارد و هر سال حتی مسلمانان غیرایرانی نیز خود را به این مراسم می‌رسانند.

نظر شما