شناسهٔ خبر: 67552709 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

داروهایی که با قرص های ضد بارداری تداخل دارند - اکونیوز

اقتصاد ایران: اگر می‌خواهید قرص ضد بارداری شما به درستی عمل کند، باید از مصرف برخی داروها همراه آنها اجتناب کنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، این سوالی است که وقتی پزشک دارو تجویز می کند از شما می پرسد: چه داروهای دیگری مصرف کنید؟ برخی از داروها را اگر با هم مصرف کنید خوب اثر نمی کنند. همین موضوع در مورد کنترل بارداری که حاوی هورمون می باشد نیز صادق است. اگر می‌خواهید دارو درست عمل کند، باید از مصرف برخی داروها همراه آنها اجتناب کنید.

این قرص و برخی دیگر از انواع روش های پیشگیری از بارداری مانند پچ، حلقه یا تزریق؛ معمولا حاوی هورمون های جنسی زنانه استروژن و پروژسترون است. آنها از خروج تخمک ها از تخمدان جلوگیری می کنند، بنابراین شما باردار نخواهید شد. اما برخی از داروها اجازه نمی دهند هورمون ها کارآمد باشند و به خوبی عمل کند. اگر آنها را همزمان با کنترل بارداری خود مصرف کنید، ممکن است از اثر محافظتی که فکر می کنید برخوردار نباشید.

آنتی بیوتیک ها

در بیشتر موارد، لازم نیست نگران مصرف این داروها باشید. پزشکان آنها را برای درمان انواع عفونت های ناشی از باکتری ها مانند ذات الریه، آکنه و عفونت های مجاری ادراری (UTIs) تجویز می کنند. آنتی بیوتیک های رایج شامل پنی سیلین و آموکسی سیلین هستند.

تاکنون، تنها آنتی‌بیوتیکی که مطالعات نشان می‌دهد با کنترل بارداری تداخل دارد، ریفامپین (ریفادین)، دارویی است که برای درمان سل استفاده می‌شود.

ریفامپین باعث پریودهای نامنظم می شود که خطر باردار شدن را افزایش می دهد، حتی اگر از روش صحیح پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

به غیر از ریفامپین، شما می توانید همزمان با آنتی بیوتیک ها، قرص های ضد بارداری را بدون استفاده از روش های پشتیبان مصرف کنید.


داروهای ضد اچ آی وی

برخی از داروهایی که HIV را درمان می کنند ممکن است با قرص ضد بارداری تداخل داشته باشند. این داروها عبارتند از:

  • داروناویر (پرزیستا)
  • لوپیناویر/ ریتوناویر ( Kaletra )
  • نویراپین ( ویرامون )

سایر داروهای HIV ممکن است برای استفاده شما خوب و مناسب باشند. با پزشک خود در مورد بهترین دارو صحبت کنید.

داروهای ضد قارچ

دو مورد اصلی که باید مراقب آنها بود گریزئوفولوین (Gris-PEG) و کتوکونازول (Extina Nizoral Xolegel) هستند.

گریزئوفولوین برای درمان عفونت های پوستی مانند پای ورزشکاران و خارش ژوک استفاده می شود. کتوکونازول عمدتاً زمانی استفاده می شود که سایر داروهای ضد قارچ در دسترس نیستند یا اثری ندارند.

دانشمندان بر این باورند که خطر داروهای ضد قارچی که بر قرص‌های ضد بارداری شما تأثیر می‌گذارند کم است، بنابراین با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای ضد تشنج

برخی از این داروها تجزیه هورمون های موجود در قرص های ضد بارداری را افزایش می دهند. که می تواند باعث شود آنها کمتر اثرگذار باشند. این داروها عبارتند از:

  • کاربامازپین (کارباترول، اپیتول ، اکوترو ، تگرتول)
  • فلبامات (فلباتول)
  • اکسکاربازپین (Trileptal)
  • فنوباربیتال (لومینال)
  • فنی توئین (دیلانتین، فنی تک)
  • پریمیدون (میزولین)
  • توپیرامات (توپاماکس)

اگر از داروهای ضد تشنج استفاده می کنید، حتماً از شکل دیگری از کنترل بارداری (مانند آی یو دی، دیافراگم یا کاندوم) استفاده کنید.

داروهای ضد بارداری که حاوی استروژن هستند با عملکرد داروهای ضد تشنج تداخل خواهند داشت. به پزشک خود اطلاع دهید که چه چیزی مصرف می کنید.

مودافینیل (Provigil)

این دارو یک محرک است که معمولاً برای درمان علائم اختلالات خواب مانند نارکولپسی و آپنه خواب استفاده می شود. مطالعات نشان می دهد که اثربخشی قرص ضدبارداری را کاهش می دهد. در حالی که از مودافینیل ( Provigil ) استفاده می کنید و تا یک ماه پس از ترک آن، از شکل دیگری از کنترل بارداری استفاده کنید.


داروهای گیاهی

تعدادی از داروهای گیاهی به خوبی با قرص های ضد بارداری ترکیب نمی شوند و اثر بدی بر بدن می گذارند.

مطالعه‌ای نشان می‌دهد زنانی که همزمان قرص‌های ضدبارداری و خار مریم مصرف می‌کردند، میزان بیشتری از خونریزی و تجزیه استروژن در بدنشان افزایش می‌یابد که نشان می‌دهد داروهای ضدبارداری ممکن است آنطور که باید کار نکنند.

سایر داروهای گیاهی که ممکن است بر عملکرد قرص های ضد بارداری شما تأثیر بگذارند عبارتند از:

  • نخل اره: برخی افراد آن را برای ریزش مو امتحان کرده اند.
  • یونجه: برای مشکلات کلیه، مثانه و پروستات استفاده می شود.
  • قرص سیر: برخی از افراد این داروها را برای فشار خون بالا، کلسترول بالا و سایر بیماری های قلبی و خونی مصرف می کنند.
  • بذر کتان: این مورد برای مشکلات گوارشی مانند یبوست شدید و سندرم روده تحریک پذیر استفاده می شود.

نظر شما