شناسهٔ خبر: 67290074 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

رئیس دفتر شهیدِ جمهور: شهید رئیسی معتقد و عامل به احکام نورانی اسلام بود

رئیس دفتر شهید جمهور با بیان اینکه شهید رئیسی به احکام نورانی اسلام اعتقاد داشت و عامل بود، گفت: ایمان شهید رئیسی در بعد فردی و اجتماعی نمونه بود و به ولایت اهل بیت(ع) و ولایت فقیه باور و اعتقاد راسخ داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، غلامحسین اسماعیلی شب گذشته در مراسم گرامیداشت شهدای خدمت که به همت جامعه دانشگاهیان مشهد در دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: داغ از دست دادن شهید رئیسی برای من که به‌عنوان رئیس دفتر ایشان شبانه‌روز در دوران ریاست قوه قضائیه و ریاست جمهوری از ایشان چیزی آموختم، سخت بود، امیدوارم خداوند متعال به ما این توفیق را بدهد که ادامه‌دهنده راهشان باشیم و در برابر این داغ و مصیبتی که بر ما وارد شده، صبر و تحمل دهد.

رئیس دفتر شهید جمهور افزود: بر این باورم که شهید رئیسی عزیز مصداق آیه ۱۲۲ سوره نساء که خداوند می‌فرماید «وَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ» بودند.

وی متذکر شد: بارزترین خصیصه او ایمان به خدا، اهداف و آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی بود، او از صمیم قلب به شما مردم و به‌ویژه‌جوانان این سرزمین ایمان داشت.

اسماعیلی با بیان اینکه شهید رئیسی خدای متعال را رب، هادی، حاکم و معبود خودش می‌دانست، گفت: در مقام فردی به معنای واقعی عبدالله بود، عبادت شبانه، دعا و راز و نیاز و توسل او با پروردگار را بارها دیده بودم، همیشه این کلام امام خمینی(ره) را تکرار می‌کرد که عالم محضر خداست و ما در محضر خداییم، چرا که خود را هر لحظه در محضر خدا می‌دید و او را شاهد و ناظر بر اعمال و رفتار خود می‌دیدید.

رئیس دفتر شهید جمهور خاطرنشان کرد: خیلی‌ از افراد هنگامی که آیه ۱۲۲ سوره نساء را می‌خوانند، آن را به نماز خواندن، روزه گرفتن و انفاق کردن تعبیر می‌کنند، بله همه این‌ها مصادیق عمل صالح است اما عمل صالح بزرگتری نیز وجود دارد و آن باور به دین خدا و تلاش و اصرار برای اجرایی کردن احکام نورانی اسلام در عرصه جامعه است.

وی افزود: خیلی از بزرگان و علما باور و اعتقاد راسخ دارند و در مقام عمل و اعتقاد و در تهجد و شب زنده‌داری گوی سبقت را ربوده‌اند و به مقاماتی نیز رسیده‌اند، اما اگر به همین بزرگواران بگوییم که در راستای عملیاتی کردن احکام اسلام به‌عنوان یک دین سیاسی به میدان بیایید، اهل میدان نیستند و تنها معدودی از بزرگان مرد این میدان بوده‌اند.

اسماعیلی ادامه داد: مرد این میدان امام خمینی(ره) بود که اجرای حکومت در اسلام در قرن اخیر را بنیان نهاد، چرا که اسلام دین فردی نیست بلکه دینی اجتماعی و سیاسی است، معدودی از بزرگان مانند امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب برای اجرای احکام اسلام به میدان عمل می‌آیند.

رئیس دفتر شهید جمهور عنوان کرد: خیلی از علما توهین سلمان رشدی مرتد را به اسلام دیدند و تنها به یک بیانیه بسنده کردند، اما آن کسی که حاضر شد حکم اعدام سلمان رشدی را صادر کند امام راحل عظیم الشأن بود، همچنین خیلی‌ از بزرگان در سال‌های اخیر شاهد قرآن‌سوزی و اهانت به قرآن در کشورهای مختلف بودند، برخی بیانیه دادند و برخی نیز بیانیه هم ندادند اما آن کسی که پذیرفت در مجمع عمومی سازمان ملل و در مقابل چشم جهانیان قرآن به‌دست بگیرد و بگوید حقیقت قرآن قابل تحریف و خاموش شدنی نیست، شهید رئیسی بود.

وی با بیان اینکه با اجتناب از کبائر و عدم اصرار بر صغائر عدالت در جامعه اجرا نمی‌شود، گفت: خیلی از علما و بزرگان قائل به عدالت هستند و می‌گویند عدالت همزاد توحید است و در وصف عدالت کتاب‌ها و مقالات نوشته‌اند و سخنرانی‌ها کرده‌اند، اما اگر به آن‌ها بگوییم که به میدان بیایید و در جامعه عدالت را اجرا کنید، نمی‌آیند.

اسماعیلی با بیان اینکه در برابر ظلم، ستم، تجاوز و انسان‌کشی به دنبال عدالت بودن، هنر مردان خداست، ادامه داد:  عدالت آن است که وقتی شاهد کشتار زنان و کودکان مظلوم در فلسطین باشی، وعده تنبیه متجاوز را بدهی و با وعده صادق آن را تنبیه کنی، خیلی از افراد حاضر نبودند این کار را انجام دهند.

رئیس دفتر شهید جمهور متذکر شد: فرماندهان نیروهای مسلح در دولت‌های سابق نیز حضور داشتند و همه آنها جانفدای اسلام و کشور بوده‌اند، اما در دولت‌های گذشته موانعی بر سر راه آن‌ها بود. من شاهد بودم که در جلسه شورای عالی امنیت ملی بعد از اعلام رهنمود رهبر معظم انقلاب برای تنبیه متجاوز، فرماندهان نیروهای مسلح اعلام آمادگی کردند و نیازمند حمایت و پشتیبانی رئیس جمهور به عنوان رئیس شورا بودند، شهید رئیسی در آن جلسه برای تحقق وعده صادق به آن‌ها دلگرمی داد و آن‌ها را تشویق و کمک کرد.

وی با بیان اینکه شهید رئیسی به احکام نورانی اسلام اعتقاد داشت و عامل بود، خاطرنشان کرد: مگر عمل صالح این نیست که قضا در کشور و در میان امت اسلام بر مبنای اسلام باشد؟ چرا برخی حاضر نیستند این عمل صالح را انجام دهند؟ ایمان یعنی وقتی که جامعه نیاز به قاضی عادل دارد به میدان بیایید و قضاوت اسلامی را اجرایی کنید.

اسماعیلی یادآور شد: ایمان شهید رئیسی در بعد فردی و اجتماعی نمونه بود و به ولایت اهل بیت(ع) و ولایت فقیه باور و اعتقاد راسخ داشت. او خودش را سرباز ولایت می‌دانست و هر کجا می‌رفت می‌گفت که من سرباز رهبر معظم انقلاب هستم.

رئیس دفتر شهید جمهور با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) درباره بنیان‌های اصلی دین گفت: اصل و اساس اسلام، ولایت است، خیلی از افراد به چهار رکن نماز، روزه، حج و جهاد عمل می‌کنند اما ولایت‌مدار نیستند.

نقش مهم شهید رئیسی در دوام و قوام آموزش عالی

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این مراسم با گرامیداشت چهلم شهدای خدمت گفت: این روزها بهتر متوجه می‌شویم که شهید رئیسی چه خدمات ارزنده‌ و چشمگیری را برای این مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی انجام داده است.

مسعود میرزایی شهرابی افزود: ما فقدان شهید رئیسی را نمی‌توانیم باور کنیم، چرا که خداوند می‌فرماید شهدا زنده هستند و نزد پروردگارشان روزی می‌خورند، همچنین ویژگی‌ها و خصیصه‌هایی که در ایشان متبلور شده بود، باعث شده که ما هر روز به یاد این شهید و هیأت دولت زحمتکش باشیم.

وی با بیان اینکه شهید رئیسی بر روی مردمی‌سازی و کار تحولی خیلی تأکید داشت، خاطرنشان کرد: همه‌گیری بیماری کرونا باعث غیرحضوری شدن دانشگاه‌ها و تعطیلی دانشگاه‌ها شده بود، همچنین به زیرساخت‌های آزمایشگاهی دانشگاه‌ها خسارات زیادی وارد شد، اما بعد از اینکه دولت سیزدهم مستقر شد و با انجام واکسیناسیون کشته‌شدگان کرونا در کشور به صفر رسید، با حضوری شدن دانشگاه‌ها این ترس را داشتیم که بودجه‌ دانشگاه بر مبنای سه سال گذشته به دانشگاه‌ها تخصیص پیدا کند و صدماتی به دانشگاه‌ها وارد شود، اما دولت سیزدهم بیش از ۱۰۸ درصد بودجه دانشگاه‌ها را افزایش داد و این میزان افزایش بودجه را متخصصینی که در دانشگاه‌ها کار می‌کنند، متوجه می‌شوند. این موضوع باعث ایجاد قوت قلب در میان دانشگاهیان شد.

رئیس دانشگاه فردوسی ادامه داد: در دولت سیزدهم به برکت حضور شهید رئیسی تعداد زیادی از جوانان در سطوح اجرایی مؤسسات آموزش عالی و وزارت علوم به‌کار گرفته شدند. رئیس جمهور شهید با این اقدام در جوانان اعتماد به نفس ایجاد کرد و توانست برای این نظام مقدس کادرسازی انجام دهد که ثمره آن در سال‌های آینده مشخص می‌شود.

میرزایی تأکید کرد: در گذشته کمتر رئیس جمهوری جرأت می‌کرد که به جوانان این اختیار و اعتماد را بدهد و از آن‌ها حمایت کند تا در راستای ارتقای آموزش عالی این مملکت گام بردارند.

وی با بیان اینکه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری سال‌ها تعطیل بود گفت: سابقه نداشت که رئیس‌جمهور در این شورا حضور پیدا کند و به تک‌تک مصوبات اهمیت دهد، اما شهید رئیسی با همه مشغله‌ای که داشت در این شورا شرکت کرد و در راستای دوام و قوام آموزش عالی نقش مهمی را ایفا کرد.

رئیس دانشگاه فردوسی یادآور شد: شهید رئیسی هنگامی که رئیس قوه قضاییه بود، این حق را به سمن‌ها داد که بتوانند در مورد عملکرد دولتمردان نقد کنند.

میرزایی ادامه داد: چندی پیش نیز یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی این بود که تعدادی از پست‌ها در دانشگاه از تک ستاره به دو ستاره تغییر پیدا کرد، پیش از این برای اینکه پستی را به جوانی بدهیم باید آن جوان مدرک دکترای تخصصی می‌داشت و عضو هیأت علمی می‌بود، این موضوع باعث شده بود که نتوانیم از تخصص جوانانی که دکترا نگرفته بودند و نتوانسته بودند عضو هیأت علمی شوند، استفاده کنیم، اما با ابلاغ و اجرای این مصوبه در زمان شهید رئیسی، باعث شد که تعداد زیادی از جوانان انقلابی، متعهد و دغدغه‌مند را در دانشگاه فردوسی مشهد جذب کنیم.

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در ۱۴ خرداد سال جاری درباره انتخاب رئیس جمهور اصلح گفت: ان‌شاءالله مردم همان‌طور که در بدرقه شهید رئیسی حماسه خلق کردند، در هشتم تیرماه نیز شاهد حماسه دیگری از سوی مردم ایران باشیم و رئیس‌جمهوری مانند شهید رئیسی را انتخاب کنیم تا این مملکت عزیز پرافتخارتر و سرفرازتر از قبل در جوامع بین‌المللی نقش‌آفرینی کند.

نظر شما