شناسهٔ خبر: 67356739 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک:

ضرورت بازتولید آیین‌ها و مناسک ملی و مذهبی

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک، باز تولید آیین‌ها و مناسک ملی و مذهبی را ضروری دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، پیمان عین القضاتی عصر امروز _دوشنبه چهارم تیر_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: احیای مناسک مذهبی و آئین‌های سنتی رویکرد کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اراک است.

وی افزود: شاهد فاصله بین نسل قدیم و جدید هستیم که می‌توان با برگزاری آئین‌های سنتی روشی را در پی گرفت تا این فاصله فرهنگی بین نسلی ایجاد شده از بین برود و به باز تولید آئین‌ها و مناسک ملی و مذهبی اقدام کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک تصریح کرد: برگزاری جشن‌های خیابانی و مراسم‌های خانوادگی با حضور مردم به منظور باز تولید مراسم‌های مذهبی در دستور کار قرار دارد.

عین القضاتی با بیان اینکه در شورا برنامه‌ریزی شده برنامه‌ها محله محور و مسجد محور باشد، اضافه کرد: جشن‌های محله‌ای در ۲۰ محله با اولویت محله‌های کم برخوردار هدف‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: فاصله فرهنگی ایجاد شده بین نسل قدیم و نسل جدید که هم اینک ما شاهد آن هستیم، موجب شده تا در برگزاری آئین‌ها و مناسبت‌ها حضور نسل جدید کمرنگ‌تر شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک افزود: ما نمی‌توانیم جلوی رخدادهای سطح جهان را گیریم اما باید به نقاط قوی فرهنگ غنی خود توجه و این فاصله بین نسلی ایجاد شده را ترمیم کنیم.

عین القضاتی اظهار کرد: باید به باز تولید آئین‌ها و مناسک ملی و مذهبی خود با کمک خلاقیت و نوآوری دست یابیم.

وی افزود: در سال‌های اخیر موضوع جشن‌های خیابانی، پیاده روی‌های گسترده خانوادگی را شاهد هستیم و به صورت خاص در عید غدیر رخداد جدیدی شکل گرفت که از آن به مهمانی کیلومتری یاد می‌کنند و این مراسم مردمی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک تصریح کرد: رویکرد دوم شورا برگرداندن این مراسم‌ها به مردم است و خارج کردن آن از شیوه‌های دولتی و سپردن آن به مردم برای حفظ پایداری این مراسم‌ها است.

عین القضاتی اضافه کرد: چتر حمایتی ما حمایت از فعالان فرهنگی شهر و برای برگزاری مناسبت‌های ملی و مذهبی است، که بزرگترین آن‌ها عید غدیر است.

وی با بیان اینکه در شورای شهر این مصوبه تصویب شد که برنامه‌ها باید محله محور و مسجد بنیان باشد گفت: شهر اراک ۵۵ محله دارد که مساجد محور فعالیت‌های و در نقطه آغازین حرکت ما قرار دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک افزود: در جشن‌های محله‌ای، رویکرد شورا به محله‌های کم برخوردار و تحت حوزه باز آفرینی شهری است که از ۱۱ محله در امسال به ۲۰ محله ارتقا پیدا کرده است و برخی از مناطق برخوردار که فاقد مراکز برگزاری این مراسم‌ها بوده‌اند برنامه جدید را تحت پوشش قرار داده‌اند.

عین القضاتی ادامه داد: حمایت از فعالین فرهنگی سطح شهر هم که در سال‌های اخیر به صورت مواکب خود را نشان داده است در دستور کار قرار دارد و نقش شهرداری را شتاب دهنده به فعالیت‌های فرهنگی تعریف کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در موضوع تأسیس خیابان آئینی شهر اراک هم که باید یک خیابان برای رخدادهای فرهنگی شهر در دستور کار قرار گیرد و مرکزی که محور رخدادها باشد، خیابان محسنی است چراکه قدمت تاریخی و دارا بودن ده‌ها مسجد در اطراف این خیابان و بازار تاریخی را در کنار خود دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک گفت: در دو سال گذشته از خیابان محسنی با نام خیابان آئینی شهر اراک یاد می‌کنیم تا جشن‌های ملی و مذهبی ما در این مکان برگزار شود.

عین القضاتی با بیان اینکه یکی از مهمترین کارکردهای جشن غدیر به نمایش گذاشتن مجدد بیعت مردم با امامت و ولایت است افزود: مردم در مناسبت‌های این چنینی، در میادین و خیابان‌ها نمایش و اقتدار قدرت سیاسی و ساز و برگ شیعه را نمایش می‌دهد و مدیریت شهری تلاش می‌کند با تسهیلگری و شتاب دادن این رخداد بزرگ را با برگرداندن آئین‌ها و سنت‌ها به متن جامعه مجدداً باز تولید کند.

نظر شما