شناسهٔ خبر: 67279218 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

در گفت‌وگو با عضو انجمن تغذیه ایران مطرح شد

بعد از غذا، چای و شیرینی بخوریم؟ | به این شرط بعد از خوردن غذا بخوابید

اگر عادت کرده‌اید که همراه غذا آب بخورید، یا برای هضم بهتر بلافاصله بعد از غذا، شیرینی و دسر مصرف نکنید یا حتی احساس سنگینی دارید و به سرعت یک چرت کوتاه تدارک می‌بینند، احتمال بروز برخی بیماری‌ها را در خود افزایش می‌دهید.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: شاید بارها شنیده باشید که خوابیدن بلافاصله بعد از غذا خوردن، خطرناک است، دلایل مختلفی هم برای مضرات این کار به گوش می‌رسد، از اضافه وزن و آسیب‌های گوارشی گرفته تا حتی سکته قلبی!

البته که متخصصان تغذیه سکته‌های قلبی بعد از خوردن وعده‌های غذایی را تایید نمی‌کنند. در این باره دکتر مریم مظاهریون، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران به همشهری آنلاین می‌گوید: همیشه از مزایای یک چرت نیمروزی گفته‌اند اما تا به حال به چنین خبری که خوابیدن بعد از غذا منجر به سکته می‌شود را جایی نخوانده‌ام. البته هیچ زمانی هم نگفته‌اند که بلافاصله بعد از غذا چرت بزنید یا بخوابید، بلکه تاکید این است که پس از صرف غذا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه راه بروید تا قند غذای مصرفی تحت کنترل قرار بگیرد و سوختن آن آغاز شود، بعد از آن خوابیدن مشکلی ندارد و خیلی هم خوب است.

بعد از غذا، چای و شیرینی بخوریم؟ | به این شرط بعد از خوردن غذا بخوابید

او ادامه می‌دهد: در مورد عوارض شدید خوابیدن پس از صرف غذا از جمله سکته مغزی و قلبی نظری نیز ندارم و شاید مربوط به نتایج یک تحقیق جدید باشد، اما درباره عوارضی از جمله سوزش، همان ۱۰ تا ۱۵ دقیقه راه رفتن بعد از غذا توصیه می‌شود تا قند بالای ناشی از خوردن غذا سوخته شده و وارد سلول‌ها شود. این مساله هضم غذا را هم تا حدی آسان‌تر می‌کند.

بعد از غذا چای و شیرینی بخوریم؟

این متخصص تغذیه درباره عادت خوردن چای، شیرینی، میوه و تنقلات بلافاصله پس از غذا، عنوان می‌کند: به این اتفاق هم در علم پزشکی و هم در طب سنتی «درهم‌خوری» می‌گویند، در زمینه دارو هم نباید همه داروها یکجا خورده شود. در کل گفته می‌شود بین وعده‌های غذایی فاصله باشد. زمانی که شما آجیل یا میوه را بعد از صرف یک غذای سنگین می‌خورید، این یکجا خوردن به دستگاه گوارش فشار می‌آورد.

او در توضیح عنوان می‌کند: زمانی که شما غذایی حاوی نان و برنج می‌خورید و پس از آن شیرینی مصرف می‌کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که نان و برنج به تنهایی قند خون را تا حدی بالا می‌برد و باعث ترشح انسولین نیز می‌شود، اگر بعد غذا، شیرینی هم بخورید قند خون‌تان به شدت بالا می‌رود، در نتیجه انسولین بیشتری ترشح می‌شود. این باعث می‌شود که قند خون‌تان به یکباره بالا برود و به علت ترشح انسولین یکباره پائین بیاید.

این پزشک با بیان این که برخی افراد عنوان می‌کنند خوردن شیرینی پس از غذا باعث هضم بهتر است، تاکید می‌کند: این درست نیست و خوراکی شیرین، غذا را هضم نمی‌کند، بلکه به دلیل تغیرات در سطح قند خون این حس به افراد دست می‌دهد که غذایشان هضم شده است. برای هضم غذا، زمان لازم است و به سرعت این مساله رخ نمی‌دهد. بعد از تغییرات در سطح قند خون فرد زودتر احساس گرسنگی می‌کند.

مظاهریون همچنین درباره خوردن آب به همراه غذا می‌گوید: اگر آب را همراه یا بلافاصله پس از غذا بخوریم شیره‌های گوارشی رقیق می‌شود، در نتیجه شیره‌های گوارشی توانایی خود را در هضم و جذب غذای مصرفی از دست می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

چرا حذف کامل قند خطرناک است؟

بهترین روش کنترل قند خون این کار ساده و ارزان است

نظر شما