شناسهٔ خبر: 67275092 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

کیم جونگ اون در دیدار پوتین:

از عملیات روسیه در اوکراین به طور کامل حمایت می‌کنیم

صاحب‌خبر -

 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که در راس هیأتی بلندپایه پس از نزدیک به ربع قرن به کره شمالی رفته است با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دیدار و گفت‌وگو کرد. کیم جونگ اون در این دیدار گفت کشورش از «عملیات نظامی» روسیه در اوکراین «به طور کامل» حمایت می‌کند.

آژانس روسی اینترفاکس به نقل از کیم جونگ اون گزارش داد که کره شمالی قصد دارد «همکاری استراتژیک خود با روسیه» را تقویت کند.

رسانه‌های روسیه گزارش دادند که پوتین در آغاز گفتگو از «دوستی محکم» دو کشور تمجید کرده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پوتین را در این سفر همراهی می‌کند. تصاویری از دیدار هیأت‌های بلندپایه از جمله وزرای خارجه و دفاع دو کشور منتشر شده است.

پس از دیدار هیأت‌های دو کشور، کیم جونگ اون و ولادیمیر پوتین دیدار دو نفره نیز برگزار کردند. گفته شده در جلسه رهبران دو کشور که پشت درهای بسته انجام شد، بر مسائل حساس و امنیتی تمرکز شده است.

رهبران دو کشور آخرین بار در ماه سپتامبر در پایگاه فضایی وُستوچنی در شرق دور روسیه دیدار کرده بودند.

پس از این دیدار دو روزه پوتین به ویتنام متحد قدیمی مسکو خواهد رفت.

پوتین در مهمانسرای کومسوسان در پیونگ یانگ اقامت می‌کند، جایی که شی جین‌پینگ، رهبر چین در سفر سال ۲۰۱۹ اقامت کرد.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی شهریور پارسال با قطار ضدگلوله سبز رنگش برای شرکت در «مجمع اقتصادی شرق» به روسیه سفر کرده بود.

تعهد به توسعه روابط نظامی 

آمریکا و کره جنوبی، دولت کره شمالی را متهم کرده‌اند که در ازای دریافت کمک‌ غذایی و نظامی، به روسیه در تأمین تجهیزات توپخانه‌ای و دیگر تسلیحات کمک می‌کند.

روسیه و کره شمالی تبادل تسلیحات را تکذیب می‌کنند اما دو کشور سال گذشته متعهد شدند که روابط نظامی خود را توسعه دهند.

ژان مکنزی خبرنگار بی بی سی در سئول می‌گوید بقایای یک موشک با ظاهر نه چندان آشنا که در خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین بازیابی شد، شواهد محکمی به دست داده که کره شمالی تسلیحات نظامی به روسیه داده است.

به گفته ژان مکنزی، بیشتر قطعات الکترونیکی این موشک در چند سال گذشته در آمریکا و اروپا ساخته شده بود. یکی تراشه کامپیوتری به کاررفته، قطعه‌ای آمریکایی بود که تولید مارس ۲۰۲۳ است. ناظران دسترسی کره شمالی به فناوری‌های جدید، آن هم با وجود سال‌ها تحریم‌های فلج‌کننده را «غیرمنتظره» ارزیابی کرده‌اند.

به باور برخی از ناظران، سفر ولادیمیر پوتین سفر به کره شمالی به چالش کشیدن غرب هم تعبیر شده است تا او «به دشمنانش نشان ‌دهد که هر کاری بخواهد می‌تواند بکند.»

ژان لی متخصصی که سیاست کره شمالی را دنبال می‌کند به بی‌بی‌سی می‌گوید که روابط کره شمالی با روسیه در سال‌های پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی کاهش یافته بود.

او می گوید که ۹۰ درصد تجارت کره شمالی در دهه‌های اخیر به چین وابسته بود. اما به گفته او حمله روسیه به اوکراین رویکرد پوتین را نسبت به کره شمالی تغییر داده است.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو فروردین امسال به بی‌بی‌سی گفته بود که روسیه، ایران، چین و کره شمالی بیش از پیش با هم متحد و هم‌سو شده‌اند و این «اتحاد حکومت‌های اقتدارگرا» علیه دموکراسی‌های غربی در فعالیت است.

 

نظر شما