شناسهٔ خبر: 67258319 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تقدیر پوتین از حمایت بی‌دریغ کره‌شمالی/پیونگ‌یانگ همکاری استراتژیک با مسکو را تقویت می‌کند

تهران- ایرنا- ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در دیدار امروز (چهارشنبه) با رهبر کره شمالی از حمایت بی‌قید و شرط پیونگ‌یانگ از سیاست‌های مسکو قدردانی کرد. کیم جونگ اون نیز از قصد خود برای تقویت همکاری استراتژیک با روسیه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه تلویزیونی آر تی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در میدان «کیم ایل سونگ» مورد استقبال رسمی کیم جونگ اون رهبر کره شمالی قرار گرفت.

وی در این دیدار گفت: روسیه در حال مبارزه با دهه‌ها سیاست‌های امپراتوری ایالات متحده است.

استقبال رسمی رهبره کره شمالی از رئیس جمهوری روسیه

وی همچنین افزود که یک سند بنیادین جدید برای تشکیل پایه روابط بلند مدت بین روسیه و کره شمالی آماده شده است.

رئیس جمهور روسیه اساس روابط مسکو- پیونگ‌یانگ را «برابری و احترام متقابل» دانست.

در جریان دیدار رئیس جمهور روسیه و رهبر کره شمالی، پوتین اظهار امیدواری کرد که دیدار بعدی با کیم جونگ اون در مسکو برگزار شود.

وی با اشاره به چندین دهه «دوستی مستحکم و همسایگی نزدیک» بین روسیه و کره شمالی، گفت: هم مسکو و هم پیونگ یانگ در حال مبارزه با «سیاست‌های هژمونیک و امپریالیستی آمریکا و کشورهای اقماری آن» هستند. وی همچنین از رهبر کره شمالی برای حمایت از روسیه در درگیری با اوکراین تشکر کرد.

پوتین یادآور شد که روابط روسیه و کره شمالی ریشه در مبارزه مشترک دو کشور علیه ارتش ژاپن در طول جنگ جهانی دوم دارد و سربازان ارتش سرخ نقش کلیدی در آزادسازی شبه جزیره کره داشتند.
رئیس دولت روسیه همچنین خاطرنشان کرد که پرسنل نظامی شوروی در طول جنگ کره در اوایل دهه ۱۹۵۰ به کره شمالی کمک کردند.

پوتین در این دیدار تحولات پیونگ یانگ نسبت به ۲۴ سال گذشته را تحسین کرد.

کیم جونگ اون در این دیدار گفت: روابط پیونگ یانگ و مسکو وارد دوره جدیدی از شکوفایی می‌شود.

وی همچنین به نقش روسیه در حفظ ثبات استراتژیک در جهان اشاره کرد.

رهبر کره شمالی همچنین اعلام کرد که کشورش قصد دارد همکاری‌های استراتژیک خود را با روسیه تقویت کند.

کیم جونگ اون و ولادیمیر پوتین مذاکرات رسمی را در اقامتگاه کومسوسان در مرکز پیونگ‌یانگ آغاز کردند. در این مرحله هیات‌های دو کشور نیز در این مذاکرات شرکت می‌کنند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه، آندری بلوسوف وزیر دفاع، یوری اوشاکوف دستیار امور خارجه رئیس جمهور، دیمیتری پسکوف سخنگو و الکساندر ماتسگورا سفیر روسیه و سایر مقامات ارشد به نمایندگی از روسیه حضور دارند.

در هیأت کره شمالی نیز کیم توک هون، نخست وزیر و چو سون هوی، وزیر امور خارجه در کنار سایر مقامات بلندپایه حضور دارند.

به گزارش ایرنا، یوری اوشاکوف دستیار پوتین در امور سیاست خارجی پیش‌تر (دوشنبه ۲۸ خرداد) این سفر تاریخی را که پس از ۲۴ سال انجام می‌شود یک سفر رسمی و دوستانه خواند.

کیم ۹ ماه پیش در سفری به شرق دور روسیه با پوتین دیدار کرده بود.

سفر پوتین در حالی انجام می‌شود که روسیه و کره شمالی تحت تحریم‌های شدید غرب قرار دارند و گرم شدن روابط آنها موجب نگرانی در اروپا و آمریکا شده است.

غرب مدعی است که کره شمالی به روسیه سلاح داده و مسکو از آنها در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده است اما مسکو و پیونگ یانگ این اتهام را رد کرده‌اند.

نظر شما