شناسهٔ خبر: 67241637 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

سفر پوتین به کره شمالی؛ مسکو و پیونگ‌یانگ به دنبال توسعه روابط

رئیس‌جمهور روسیه در سفری کم‌سابقه و برای نخستین بار پس از ۲۴ سال به کره شمالی سفر می‌کند و این سفر نگرانی‌هایی را برای آمریکا و متحدانش ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - انتظار می‌رود ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، اواخر امروز سه‌شنبه در اولین سفر خود پس از ۲۴ سال وارد کره شمالی شود و در این سفر بر تعمیق روابط بین دو کشور تاکید کند.

کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی، زمانی که در ماه سپتامبر گذشته (شهریور ۱۴۰۲) از شرق روسیه برای اولین گفت‌وگو با پوتین از سال ۲۰۱۹ بازدید کرد، از وی برای سفر به کره شمالی دعوت کرد.

کاخ کرملین با انتشار بیانیه‌ای گزارش داد که به دعوت کیم جونگ اون، ولادیمیر پوتین در روز‌های ۱۸ تا ۱۹ ژوئن (۲۹ و ۳۰ خرداد) در یک سفر دولتی دوستانه از کره شمالی بازدید خواهد کرد.

<div id="video-display-embed-code_419417" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4778596/419417?width=400&height=300"></script></div>

نخستین سفر پوتین به کره شمالی پس از ۲۴ سال

پوتین آخرین بار در جولای سال ۲۰۰۰، چهار ماه پس از نخستین انتخابش به عنوان رئیس‌جمهور، از پیونگ یانگ بازدید کرد؛ وی در آن زمان با کیم جونگ ایل، پدر کیم و رئیس وقت کره شمالی دیدار کرد.

رئیس‌جمهور  روسیه در نامه‌ای که در روزنامه رودونگ سینمون کره شمالی منتشر شد، تاکید کرد که دو کشور در ۷۰ سال گذشته روابط و شراکت خوبی براساس برابری، احترام متقابل و اعتماد ایجاد کرده‌اند.

وی نوشت: ما سازوکار‌های جایگزین تجارت و شهرک‌سازی‌های متقابل را توسعه خواهیم داد که تحت کنترل غرب نیستند و مشترکا در برابر محدودیت‌های یکجانبه غیرقانونی مقاومت می‌کنند و در عین حال ما یک معماری با امنیت برابر و غیرقابل تقسیم در اوراسیا خواهیم ساخت.

وی از کره شمالی به خاطر حمایت از روسیه در جنگ اوکراین قدردانی کرد و متعهد شد از پیونگ یانگ برای دفاع از منافع خود در برابر «فشار، باج‌خواهی و تهدید‌های نظامی آمریکا»، حمایت کند.

<div id="video-display-embed-code_419419" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4778596/419419?width=400&height=300"></script></div>

محور مبادله‌گرایی روسیه و کره شمالی

نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد که پیونگ یانگ در ازای کمک‌های اقتصادی و انتقال فناوری برای تقویت برنامه مدرن‌سازی نظامی که کیم در سال‌های اخیر دنبال می‌کند، مهمات مورد نیاز مسکو را برای جنگ در اوکراین فراهم می‌کند.

مقام‌های کره جنوبی و آمریکا در مورد سفر قریب‌الوقوع پوتین رایزنی و در مورد پیامد‌های روابط نزدیک‌تر دو کشور بر امنیت منطقه ابراز نگرانی کردند.

لیف-اریک ایزلی، استاد مطالعات بین‌المللی در دانشگاه او‌ها وومنز در سئول، در این باره گفت: این دیدار برای کیم جونگ اون یک پیروزی است؛ این نشست نه‌تنها جایگاه کره شمالی را در میان کشور‌های مخالف نظم بین‌المللی به سرکردگی آمریکا ارتقا می‌دهد، بلکه به تقویت مشروعیت داخلی کیم نیز کمک می‌کند.

روسیه نمی‌تواند از نظر اقتصادی جایگزین چین شود، اما افزایش همکاری با مسکو نشان می‌دهد که پیونگ یانگ گزینه‌هایی دارد؛ دستکم در حال حاضر، جنگ اوکراین یک «محور مبادله‌گرایی» در میان روسیه و کره شمالی ایجاد می‌کند که به دنبال تجارت تسلیحات با فناوری نظامی امروزی هستند.

کیم جونگ اون دو ماه پس از سفرش به روسیه، گزارش داد که کره شمالی با موفقیت یک ماهواره شناسایی را در مدار قرار داده است.

آندری لانکوف، کارشناس کره شمالی در دانشگاه کوکمین در سئول، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که در ازای ارائه مهمات توپخانه و موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد، پیونگ یانگ امیدوار است که تسلیحات پیشرفته‌تری از مسکو دریافت کند.

در ماه‌های اخیر، روسیه روابط خود را با کره شمالی علنی کرده و باعث نگرانی آمریکا و متحدانش در اروپا و آسیا شده است.

انتهای پیام/

نظر شما