شناسهٔ خبر: 67235245 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پوتین در سفر به کره شمالی پیمان مشارکت راهبردی با پیونگ یانگ امضا می‌کند

کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه سه‌شنبه به کره شمالی سفر می‌کند و در این دیدار پیمان «مشارکت راهبردی» میان ۲ کشور امضا می‌شود.

صاحب‌خبر -

 یوری اوشاکوف دستیار پوتین در امور سیاست خارجی دوشنبه این سفر تاریخی را که پس از ۲۴ سال انجام می‌شود یک «سفر رسمی و دوستانه» خواند.

وی گفت، چندین سند در این سفر امضا خواهد شد که یکی از آنها «پیمان مشارکت راهبردی» است. به گفته اوشاکوف، پیمان مشارکت راهبردی جایگزین چند سند اساسی دیگر یعنی پیمان دوستی و همکاری متقابل ۱۹۶۱، پیمان دوستی و همکاری حسن همجواری ۲۰۰۰ و بیانیه‌های مسکو و پیونگ یانگ در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ می‌شود.

اوشاکوف تاکید کرد که این اسناد با توجه به «تغییر عمیق اوضاع ژئوپولیتیک جهانی و منطقه» تغییر خواهند کرد.

وی افزود که پوتین عصر سه‌شنبه به پیونگ یانگ خواهد رسید و در کنسرتی که به افتخار او برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد. پس از آن در روز چهارشنبه اسناد مختلفی میان پوتین و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی امضا خواهد شد.

اوشاکوف اظهار کرد که هیات بزرگی شامل وزرای خارجه، دفاع، بهداشت، حمل و نقل و فضا پوتین را در این سفر همراهی می‌کنند و احتمال می‌رود که رئیس جمهوری روسیه در کنفرانس خبری مشترکی با حضور کیم شرکت کند.

کیم ۹ ماه پیش در سفری به شرق دور روسیه با پوتین دیدار کرده بود.

سفر پوتین در حالی انجام می‌شود که روسیه و کره شمالی تحت تحریم‌های شدید غرب قرار دارند و گرم شدن روابط آنها موجب نگرانی در اروپا و آمریکا شده است.

غرب مدعی است که کره شمالی به روسیه سلاح داده و مسکو از آنها در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده است. اما مسکو و پیونگ یانگ این اتهام را رد کرده‌اند.

منبع:ایرنا

نظر شما