شناسهٔ خبر: 67244072 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در مسیر رفتن به کره‌شمالی وارد؛

پوتین در مسیر سفر به کره‌شمالی وارد جمهوری «یاقوتستان» شد

تهران – ایرنا – خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبری فوری گزارش داد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه امروز (سه‌شنبه) در مسیر رفتن به کره‌شمالی وارد «یاکوتسک» (Yakutsk) مرکز جمهوری «یاقوتستان» در شرق دور فدراسیون روسیه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، راشاتودی نیز ضمن پوشش این خبر در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: بنابر اعلام کرملین، پوتین قرار است در زمینه حمایت دولتی از طرح های سرمایه گذاری اولویت‌دار و توسعه مناطق پیشرفته در شرق دور روسیه با مقام های این جمهوری مذاکره کند.

جمهوری یاقوتستان یا «یخستان» یکی از جمهوری‌های فدراسیون روسیه است که در ناحیه فدرال خاور دور واقع شده و مرکز آن شهر «یاکوتسک» است.

برنامه دیدار یک روزه رئیس جمهوری روسیه از یاقوتستان درحالی است که پوتین پس از آن، به سرعت برای سفری ۲ روزه عازم کره‌شمالی می شود.

یوری اوشاکوف دستیار پوتین در امور سیاست خارجی روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که رئیس جمهوری روسیه روز سه‌شنبه در یک «سفر رسمی و دوستانه» به کره شمالی سفر می‌کند.

وی گفت، چندین سند در این سفر امضا خواهد شد که یکی از آنها «پیمان مشارکت راهبردی» است. به گفته اوشاکوف، پیمان مشارکت راهبردی جایگزین چند سند اساسی دیگر یعنی پیمان دوستی و همکاری متقابل ۱۹۶۱، پیمان دوستی و همکاری حسن همجواری ۲۰۰۰ و بیانیه‌های مسکو و پیونگ یانگ در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ می‌شود.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی ۹ ماه پیش در سفری به شرق دور روسیه با پوتین دیدار کرده بود.

سفر پوتین به کره شمالی در حالی انجام می‌شود که مسکو و پیونگ یانگ تحت تحریم‌های شدید غرب قرار دارند و گرم شدن روابط آنها موجب نگرانی در اروپا و آمریکا شده است.

غرب مدعی است که کره شمالی به روسیه سلاح داده و مسکو از آنها در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده است. اما مسکو و پیونگ یانگ این اتهام را رد کرده‌اند.

نظر شما