شناسهٔ خبر: 67315623 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

صفری: سال گذشته ۱.۲ میلیارد دلار حق گمرکی ترانزیت داشتیم

اکرم احقاقی

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران از برگزاری اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی طی روزهای یکشنبه و دوشنبه در تهران خبر داد و گفت ترانزیت ایران در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۵۸ درصد افزایش یافته و «ما سال گذشته ۱.۲ میلیارد دلار حق گمرکی ترانزیت داشتیم».

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی یک نشست مطبوعاتی در تهران درباره اجلاس روزهای یکشنبه و دوشنبه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا، با بیان این که ۳۵ کشور عضو این مجمع هستند، گفت: «تمامی کشورهای قدرتمند آسیا در این مجمع حضور دارند».

صفری توضیح داد که «نشست کارشناسان ارشد این اجلاس فردا (یکشنبه) و نهمین اجلاس وزرای امور خارجه این مجمع در روز دوشنبه در تهران برگزار می‌شود».

او با اشاره به ظرفیت‌های این مجمع گفت: «این مجمع می‌تواند همکاری‌های خوبی در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی با سازمان هایی همچون اکو، شانگهای و بریکس داشته باشد».

۲۵ هیات در سطح وزیر خارجه، قائم مقام وزیر خارجه و معاون وزیر خارجه در نشست تهران حضور دارند

صفری درباره اعضای شرکت‌کننده در این اجلاس نیز گفت: «فردا و پس فردا میزبان ۴۱ هیات در تهران خواهیم بود. ۲۵ هیات در سطح وزیر خارجه، قائم مقام وزیر خارجه و معاون وزیر خارجه در این نشست شرکت می‌کنند».

صفری درباره ترکیب این ۲۵ هیأت نیز گفت: «۱۱ تا ۱۲ وزیر خارجه، پنج تا ۶ قائم مقام وزیر خارجه و بقیه معاون وزیر خارجه در این نشست شرکت می‌کنند».

دیپلمات ارشد ایران با بیان این‌که این مجمع از سال ۲۰۰۲ تشکیل شده و دبیرخانه آن در کویت است، اظهار کرد: «ایران در سال ۲۰۰۴ به این مجمع پیوسته است».

صفری با بیان این‌که «این اجلاس در سطح خوبی برگزار می‌شود»، گفت: «فردا صبح، این اجلاس در سطح کارشناسی برای تدوین بیانیه این مجمع تشکیل و اجلاس وزرای خارجه در روز دوشنبه به ریاست «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه ایران برگزار می‌شود».

او با بیان اینکه «از دبیران برخی از سازمان‌های بین‌المللی نیز برای شرکت در این نشست دعوت کرده‌ایم»، اظهار کرد: «در حاشیه این اجلاس ملاقات‌های دوجانبه نیز برگزار خواهد شد».

صفری: سال گذشته ۱.۲ میلیارد دلار حق گمرکی ترانزیت داشتیم کنفرانس خبری صفری

ایران ،کویت و تایلند افرادی را برای دبیرکلی مجمع معرفی کرده‌اند

صفری همچنین خبر داد که در نشست تهران دبیرکل جدید این مجمع انتخاب خواهد شد.

معاون وزارت خارجه ایران درباره نامزدهای دبیرکلی این مجمع نیز گفت: «کشورهای ایران ،کویت و تایلند افرادی را برای این موضوع معرفی کردند و ما تلاش می‌کنیم که بتوانیم دبیر کلی این مجموعه را بر عهده بگیریم».

او در این باره گفت: «از سپتامبر سال گذشته میلادی، ریاست این اجلاس به مدت یک سال بر عهده ایران گذاشته شده است. بعد از اتمام دوره ریاست ایران، ریاست این مجمع بر عهده تایلند خواهد بود».

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: «در بیانیه پایانی این مجمع یک پاراگراف هم در مورد موضوع فلسطین خواهد بود».

صفری در ادامه و با بیان اینکه مجمع شامل ۲ بخش گفت‌وگو و پروژه است، گفت: «۶ کمیته ترانزیت و ارتباطات ICT، علوم، فناوری و نوآوری، آموزش و توسعه منابع انسانی، ارتباط متقابل امنیت غذا، انرژی و آب، فرهنگ و گردشگری، توسعه فراگیر و پایدار تصویب خواهد شد».

سال گذشته ۱.۲ میلیارد دلار حق گمرکی ترانزیت داشتیم

معاون وزیر خارجه با بیان این‌که در بیانیه پایانی این اجلاس در مورد موضوعاتی چون گمرک و ترانزیت نیز مواردی مطرح شد، اظهار کرد: «در روزهای اخیر برخی بیان کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران ترانزیت را از دست داده است در حالی که ترانزیت ما در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۵۸ درصد افزایش یافته و ما سال گذشته ۱.۲ میلیارد دلار حق گمرکی ترانزیت داشتیم».

صفری همچنین با گرامی‌داشت یاد شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان گفت: «بعد از شهادت امیرعبداللهیان، ما در وزارت خارجه نگذاشتیم هیج جلسه و اجلاسی عقب بیفتد و معطل بماند و اتفاقات تلخ رخ داده بر روی روند کار اثر بگذارد، این موضوعی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است و ما تلاش کردیم در این راستا حرکت کنیم».

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما