شناسهٔ خبر: 67259218 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

تابناک گزارش می دهد

سفر پوتین به کره شمالی با امضای «پیمان مشارکت راهبردی»/غرب نگران شد

سفر پوتین به کره شمالی در حالی انجام می‌شود که مسکو و پیونگ یانگ تحت تحریم‌های شدید غرب قرار دارند و گرم شدن روابط آنها موجب نگرانی در اروپا و آمریکا شده است.

صاحب‌خبر -

بین الملل تابناک: «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه عصر سه شنبه وارد پیونگ یانگ شد و در سفر دو روزه خود با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی دیدار و در مورد همکاری بیشتربین دو کشور گفتگو خواهد کرد.

پوتین آخرین بار در جولای سال ۲۰۰۰، چهار ماه پس از ورود به کاخ کرملین از پیونگ یانگ بازدید کرد؛ وی در آن زمان با کیم جونگ ایل، پدر کیم و رئیس وقت کره شمالی دیدار کرد.

پوتین در مقاله ای که صبح سه شنبه در روزنامه دولتی رودونگ سینمون کره شمالی منتشر شد، نوشت: امروز مانند گذشته، روسیه و جمهوری دموکراتیک خلق کره به طور فعال مشارکت چندجانبه خود را پیش می برند. ما از حمایت بی دریغ کره شمالی از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین بسیار قدردانی می کنیم.

 پوتین در این مقاله به همکاری نزدیک تر بین دو کشور که توسط غرب محدود نمی شود اشاره نموده و از طرحی برای «توسعه مکانیسم‌های تجارت جایگزین و حل و فصل متقابل که توسط غرب کنترل نمی‌شود» خبر داد و خواستار جنبشی مشترک برای مقابله با محدودیت‌های یکجانبه‌ای شد که روسیه معتقد است غیرقانونی است.

رئیس جمهور روسیه همچنین پیونگ یانگ را حامی متعهد و همفکر ما توصیف کرد که آماده مقابله با جاه طلبی غرب برای جلوگیری از ظهور نظم جهانی چند قطبی مبتنی بر عدالت، احترام متقابل به حاکمیت و توجه به منافع یکدیگر است.

پوتین خاطرنشان کرد: نظم مبتنی بر قوانین که ایالات متحده در تلاش است به جهان تحمیل کند، چیزی بیش از یک دیکتاتوری نواستعماری جهانی نیست که بر استانداردهای دوگانه متکی است.

یوری اوشاکوف دستیار پوتین در امور سیاست خارجی این سفر تاریخی را که پس از ۲۴ سال انجام می‌شود یک «سفر رسمی و دوستانه» خواند. وی گفت چندین سند در این سفر امضا خواهد شد که یکی از آنها «پیمان مشارکت راهبردی» است. به گفته اوشاکوف، پیمان مشارکت راهبردی جایگزین چند سند اساسی دیگر یعنی پیمان دوستی و همکاری متقابل ۱۹۶۱، پیمان دوستی و همکاری حسن همجواری ۲۰۰۰ و بیانیه‌های مسکو و پیونگ یانگ در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ می‌شود.

او گفت: این توافق علیه هیچ کشور دیگری نخواهد بود و چشم انداز همکاری بیشتر را ترسیم می کند و با در نظر گرفتن آنچه در سال های اخیر بین کشورهای ما در زمینه سیاست بین الملل و اقتصاد رخ داده است، امضا خواهد شد - با در نظر گرفتن مسائل امنیتی.

«سانگ جونگ بیون»، مدیر مطالعات کره شمالی در موسسه استراتژی امنیت ملی مستقر در سئول در این ارتباط گفت: به نظر می رسد پوتین به کره شمالی می رود تا به گفته های خود عمل کند و همچنین به جهان نشان دهد که همبستگی روسیه و کره شمالی آهنین است. در این سفر این پتانسیل وجود دارد که روسیه دوباره راه‌آهن بین دو کشور را به هم متصل کند که در صورت امکان به منبع بزرگی برای ارز خارجی تبدیل خواهد شد.

یکی دیگر از موارد دستور کار روی میز همکاری در مورد فناوری فضایی است. یکی از مقامات وزارت اتحاد سئول در این زمینه گفت: تفاوت قابل توجه سفر فعلی پوتین به کره شمالی با سفر وی در سال 2000 این است که روسای شرکت های فضایی، راه آهن و همچنین انرژی در هیئت همراه وی در سفر فعلی هستند. از زمان برگزاری آخرین اجلاس سران روسیه و کره شمالی در فضاپیمای وستوچنی در سال گذشته، ما احساس می‌کنیم که باید همکاری‌های احتمالی در زمینه فناوری فضایی را مد نظر قرار دهیم.

باید گفت که پوتین و کیم جونگ اون 9 ماه پیش در جریان بازدید کیم از پایگاه فضایی وستوچنی در شرق دور روسیه با یکدیگر ملاقات کردند.

نگرانی غرب از سفر پوتین به کره شمالی

از طرف غرب نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد که پیونگ یانگ در ازای کمک‌های اقتصادی و انتقال فناوری برای تقویت برنامه مدرن‌سازی نظامی که کیم در سال‌های اخیر دنبال می‌کند، مهمات مورد نیاز مسکو را برای جنگ در اوکراین فراهم می‌کند. هفته گذشته کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا در مورد این سفر گفتگو کردند و در مورد پیامدهای روابط نزدیکتر مسکو و پیونگ یانگ بر امنیت منطقه ابراز نگرانی کردند.

کاخ سفید اعلام کرد که واشنگتن نسبت به روابط نزدیکتر بین روسیه و کره شمالی نگران است. «جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: ما نگران سفر رئیس جمهور روسیه به کره شمالی نیستیم. آنچه ما را نگران می کند تعمیق روابط بین این دو کشور است.

«لیف-اریک ایزلی»، استاد مطالعات بین المللی در دانشگاه اوها وومنز در سئول در مورد سفر پوتین به کره شمالی گفت: این دیدار برای کیم جونگ اون یک پیروزی محسوب می شود. این نشست نه تنها جایگاه کره شمالی را در میان کشورهای مخالف نظم بین المللی به رهبری ایالات متحده ارتقا می دهد، بلکه به تقویت مشروعیت داخلی کیم نیز کمک می کند.

روسیه نمی تواند از نظر اقتصادی جایگزین چین شود، اما افزایش همکاری با مسکو نشان می دهد که پیونگ یانگ گزینه هایی دارد. سفر پوتین به کره شمالی در حالی انجام می‌شود که مسکو و پیونگ یانگ تحت تحریم‌های شدید غرب قرار دارند و گرم شدن روابط آنها موجب نگرانی در اروپا و آمریکا شده است.

کارشناسان غربی معتقدند هرگونه توافق جدید بر تقویت همکاری دفاعی دو کشور متمرکز خواهد بود. «پاتریک کرونین»، رئیس امنیت آسیا و اقیانوسیه در مؤسسه هادسون در این ارتباط گفت: مسکو و پیونگ یانگ می‌خواهند بگویند روابط آنها درازمدت بوده و به طور فزاینده‌ای در زمینه دفاع یکپارچه شده است. قطعا هر دو کشور با معضلات اقتصادی مواجه هستند. اما صرف نظر از کلمات استفاده شده، روابط کنونی بر همکاری دفاعی متمرکز خواهد بود.

روزنامه آمریکایی نشنال اینترست نیز در طی مقاله ای ادعا کرد روابط رو به رشد روسیه و کره شمالی برای منافع استراتژیک ایالات متحده در اروپا و هند و اقیانوس آرام خطرناک است. پیونگ یانگ توانسته است در جنگ اوکراین به روسیه کمک نظامی کند و در عین حال به منافع اقتصادی دست یابد که اثربخشی تحریم های بین المللی را تضعیف می کند.

این رزونامه در ادامه افزود: هر گونه افزایش توان نظامی کره شمالی توسط روسیه حتی در زمینه تسلیحات متعارف، خطر را برای متحدان ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی و همچنین برای نیروهای ایالات متحده مستقر در آنجا افزایش می دهد. ائتلاف نظامی رسمی روسیه و کره شمالی می تواند برنامه های نظامی متحدان را برای پاسخ به حملات یا تهاجم بزرگ کره شمالی پیچیده کند و همچنین به طور بالقوه پیونگ یانگ را به رفتارهای تحریک آمیزتر تشویق می کند.

نظر شما