شناسهٔ خبر: 67258771 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

سفر تاریخی پوتین به کره شمالی بعد از ۲۴ سال؛ دیدار کیم با «مرد یخی»

«دولت کره‌شمالی از ماموریت و نقش مهم روسیه قدرتمند در حفظ ثبات و تعادل استراتژیک در جهان قدردانی می‌کند و همچنین حمایت و همبستگی کامل خود را با دولت، ارتش و مردم روسیه در اجرای عملیات نظامی ویژه در اوکراین برای حفاظت از حاکمیت، منافع امنیتی و همچنین تمامیت ارضی اعلام می‌کند.»

صاحب‌خبر -

ولادیمیر پوتین امروز (چهارشنبه) در آغاز گفت‌وگوهایش با کیم جونگ اون در کاخ «کومسوسان» اعلام کرد، روسیه از حمایت مداوم و بی‌دریغ کره‌شمالی از سیاست روسیه، از جمله در مورد اوکراین، قدردانی می‌کند.

به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که سه‌شنبه در سفری رسمی وارد پیونگ‌یانگ شد و مورد استقبال کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی قرار گرفت، امروز رسما برنامه کاری‌اش را آغاز کرد و بعد از حضور در مراسم خوشامدگویی که سرودهای ملی ۲ طرف نواخته شد، سوار بر خودرو به سمت محل برگزاری مذاکرات با کیم رفت.

پوتین در آغاز گفت‌وگوهایش با کیم جونگ اون در کاخ کومسوسان (قصر خورشید) به بیان یکسری مسائل از جمله حمایت‌های پیونگ‌یانگ از مسکو پرداخت.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کارشناسان پیشتر گفته بودند که سفر پوتین به کره‌شمالی احتمالا راه را برای ۲ کشور برای تعمیق همکاری نظامی فراتر از معاملات تسلیحاتی و در عین حال تقویت همبستگی آن‌ها علیه ایالات متحده هموار خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین به رهبر کره‌شمالی گفت، روسیه در حال مبارزه با سیاست هژمونیک و امپریالیستی است که توسط آمریکا و زیردستان آن برای دهه‌ها تحمیل شده است.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفت، سند بنیادی جدیدی که مبنای روابط بلندمدت روسیه و کره‌شمالی خواهد بود، تهیه شده است. او پیش از سفر به کره‌شمالی، دستوری را درباره پیمان همکاری استراتژیک با پیونگ‌یانگ امضا کرد.

پوتین با اشاره به سفر سال گذشته میلادی رهبر کره‌شمالی به روسیه افزود: «ما پیشرفت چشمگیری در ایجاد روابط بین ۲ کشور داشتیم. امروز یک سند اساسی جدید که اساس روابط بلندمدت بین مسکو و پیونگ‌یانگ را تشکیل خواهد داد، تهیه شده است.»

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه ابراز امیدواری کرد که دیدار بعدی او با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در مسکو برگزار شود.

رهبر کرملین همچنین ابراز اطمینان کرد که مذاکرات امروز با کیم در پیونگ‌یانگ مثمر ثمر خواهد بود و ادامه داد، روسای نهادها و آژانس‌های مربوطه روسیه و کره‌شمالی فعالانه برای اجرای توافق‌های به دست آمده در سفرهای رهبر کره‌شمالی به روسیه در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۳ تلاش می‌کنند. وی افزود، کمیسیون بین دولتی روسیه و کره در امور تجاری، اقتصادی، همکاری‌های علمی و فنی در نوامبر ۲۰۲۳ در پیونگ‌یانگ و نشست روسای مشترک کمیسیون بین دولتی در مارس ۲۰۲۴ در مسکو برگزار شد.

به گفته رئیس‌جمهوری روسیه، روابط میان کره‌شمالی و روسیه بر اساس و مبنای برابری و احترام متقابل است.

تاکید کیم بر تقویت همکاری راهبردی

کیم جونگ اون هم در جریان گفت‌وگو با پوتین، با اشاره به نقش روسیه در حفظ ثبات استراتژیک در جهان اعلام کرد، روابط بین روسیه و کره‌شمالی وارد دوره جدیدی از شکوفایی می‌شود.

به گفته کیم، کره‌شمالی قصد دارد همکاری‌های راهبردی با روسیه را در بحبوحه وخامت اوضاع در جهان تقویت کند.

رهبر کره‌شمالی گفت: اکنون وضعیت در جهان پیچیده‌تر شده و به سرعت در حال تغییر است. در این شرایط، ما قصد داریم ارتباطات استراتژیک با روسیه را با رهبری روسیه بیشتر تقویت کنیم.

سفر پوتین به کره‌شمالی بعد از ۲۴ سال

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه طی یک سفر رسمی وارد کره شمالی شد و در فرودگاه از سوی «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی مورد استقبال قرار گرفت.

این نخستین سفر ولادیمیر پوتین به کره شمالی در ۲۴ سال گذشته است.

نظر شما