شناسهٔ خبر: 67268665 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

نشست خبری «نخستین همایش بین المللی شعر خدمت تا شهادت» برگزار شد؛

عرفان‌پور: چون انگیزه شرکت کنندگان در فراخوان شعر «حماسه خدمت» از دل آنان برخاسته می‌تواند این همایش را به شیوه متفاوت جذاب کند

سینماپرس: نشست خبری «نخستین همایش بین المللی شعر خدمت تا شهادت» ویژه پاسداشت شهید آیت الله رئیسی و دیگرشهدای خدمت؛ صبح روز چهارشنبه ۳۰ خردادماه با حضور «میلاد عرفان‌پور» دبیر علمی این همایش و «حمید رضا الله‌یاری» شهردار رباط کریم در محل «حوزه هنری تهران» برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سینماپرس، در این نشست حمید رضا الله‌یاری شهردار رباط کریم درباره همایش بین‌المللی شعر «خدمت تا شهادت» گفت: این نخستین همایش بین‌المللی شعر «خدمت تا شهادت» است که به همت مرکز آفرینش ادبی حوزه هنری و با همکاری شهرداری رباط کریم برگزار می‌شود. این همایش در محورهای، سیدشهیدان خدمت آیت‌الله رئیسی، شهید حسین امیرعبداللهیان، شهید آیت‌الله آل هاشم، شهید مالک رحمتی و دیگر شهیدان خدمت و در مکتب خادمان و شهیدان جمهور؛ مکتب کار جهادی و بی‌منت برای خدا و مردم؛ تشییع تاریخی شهید جمهور و دیگر شهیدان خدمت برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: شهدای خدمت در طی حضورشان در عرصه خدمت‌رسانی عملکرد قابل توجهی را داشتند. آزادی حمید نوری مهر تاییدی بر تلاش‌های آن‌ها و رویکرد نظام انقلاب اسلامی است. امیدوارم در ادامه این مسیر انتخاباتی پرشور را در پیش داشته باشیم که می‌تواند نقش موثری در آینده کشور داشته باشد.

در ادامه میلاد عرفان‌پور دبیر علمی همایش «خدمت و شهادت» گفت: پس از مطرح شدن خبر شهادت سربازان اردیبهشت «رئیس جمهور شهید و هیئت همراه» ادیبان و شعرای نگرانی‌ها و یا غم خود را در هیبت شعر سرودند و نشان دادند که مردم عزتمند ایران تا چه اندازه، قدردان زحمات خدمتگزاران خود هستند.

وی افزود: ملت ما نشان داد از دل بحران‌ها فرصت می‌سازد و این خصیصه برای توسعه کشور در ابعاد مختلف افتخارآمیز است. مرکز آفرینش‌های حوزه هنری دغدغه دارد تا از ظرفیت‌های مختلف در عرصه‌های فرهنگی بهره‌برداری کند و توجه به مقوله مهم کیفیتی‌سازی در حوزه ادبی تعهد هنرمندان و ادیبان را به عرصه خدمت منعکس کند.

عرفان‌پور اجرای برنامه‌های ادبی در سطح جامعه را امری قابل توجه خواند و افزود: هنگامی که با پیشنهاد شهردار رباط کریم مواجه شدیم و همت یک نهاد دولتی را برای برگزاری یک رویداد بزرگ ادبی فهمیدیم از این مهم بسیار استقبال کردیم زیرا ما خود را در حوزه شعر متعهد می‌دانیم.

وی به ابعاد برگزاری همایش بین‌المللی شعر «خدمت تا شهادت» اشاره و بیان کرد: این همایش به همت شهرداری رباط کریم و همراهی حوزه هنری برگزار می‌شود. همایش شعر خدمت اولین رویداد مهم در حوزه ادبی است.

دبیرعلمی همایش «خدمت و شهادت» تصریح کرد: در فضای ادبی کشور دو گونه جشنواره برگزار می‌شود و در مقوله نخست همایش‌هایی و مسابقاتی که بهانه‌ای برای سرایش آثار ادبی می‌شوند و تلاش دارند تا به فضای ادبی و شعر شور تازه ببخشند و در نهایت با هدف خلق اثر و ترویج یک رویکرد پیش می‌رود و در درجه دوم آثار و اشعاری که قابل اتکا هستند و جشنواره‌ها تنها بهانه‌ای برای تجمیع و معرفی این محتواهای تولید شده محسوب می‌شود. با این حال تاکید ما در همایش «شعر خدمت» انعکاس حضور میدانی شعرا بود که از همان آغازین لحظات انتشار خبر حادثه اقدام به سرودن اشعار مختلف و یا دعاگونه کرده و بعد اط شهادت شعرهای فراوانی در رثای آن‌ها سروده شد.

عرفان‌پور تاکید کرد: حضور گسترده شعرا در عرصه حماسه آفرینی شهدای خدمت نسبت به حماسه حاج قاسم تبلوری متفاوت و بسیار قابل توجه بود. این همایش در حقیقت منعکس کننده قدردانی بود پس برای برای تجمیع و انتشار آثار برجسته شاعران که به صورت خودجوش اقدام به تولید اثر در مورد شهادت رئیس جهمور شهید و هئیت همراه کردند.

وی به مزایا و معایب شکل‌گیری همایش‌های ادبی اشاره و بیان کرد: در همایش «شعر خدمت» مزایایی همچون معرفی چهره‌های تازه در حوزه شعر و انگیزه بخشی در موضوعات و تجلیل از شعرهای شایسته مورد تاکید قرار دارد در عین حال یکی از انتقادهایی که در این حوزه وارد است معمولاً بر این نکته متمرکزمی‌شود که آثار تولید شده از دل همایش‌ها و رویدادها اثرگذار بر دل اجتماع نیستند. اما چون انگیزه شرکت کنندگان در فراخوان شعر «حماسه خدمت» از دل آنان برخاسته می‌تواند این همایش را به شیوه متفاوت جذاب کند.

وی تصریح کرد: من بر این باورم که بیشتر اشعاری که در همایش شعر خدمت بیان شده صرفاً برای ادای دین این شعرا نسبت به خادمان و خدمتگزاران این ملت است.

دبیرعلمی همایش «خدمت و شهادت» به ابعاد «همایش بین المللی شعر خدمت تا شهادت» اشاره و بیان کرد: این همایش دو رویکرد را دنبال می‌کند در ابتدا جوایز قابل توجهی برای این همایش در نظر گرفته شده است که شامل، سه جایزه با مبلغ‌های ۲۰ و ۱۵ همچنین ۱۰ میلیون تومان در بخش ملی و در بخش بین الملل نیز جایزه ۸۰۰ و ۵۰۰ همچنین ۳۰۰ دلاری برای برگزیدگان خارجی خواهد بود. همچنین در بخش ویژه نیز متعلق به شاعران رباط کریم این کهن شهر جوایز را دریافت خواهند کرد.

وی تاثیر ادبیات بر بافت جامعه را مورد بررسی قرار داده افزود: برگزاری همایش‌ها با رویکرد ادبی سبب می‌شود تا جامعه از بسیاری از آسیب‌ها فاصله گرفته و این مهم برای مردم ربات کریم امر مهم و ضروری است. شعرمی‌تواند فضای صنعتی را با فضای ادبیات نزدیک‌تر کند و شاعران جوانی را وارد میدان ادبیات کند.

میلاد عرفان‌پور در مورد زمان برگزاری و اختتامیه همایش «شعر خدمت» گفت: این همایش در اواسط تیر ماه کار خود را آغاز می‌کند و تا پیش از ماه محرم اختتامیه آن برگزار خواهد شد. «همایش بین المللی شعر خدمت تا شهادت» طی دو بار فراخوان، زمان ارسال آثاررا تمدید کرده و آخرین زمان پایان ۳۰ خرداد اعلام کرد، بدین ترتیب حدود ۵۰۰ اثر به دبیرخانه همایش رسیده است.

وی به حضور میهمانان خارجی در همایش شعر خدمت اشاره و بیان کرد: از کشورهای مختلف خصوصاً جهان عرب که واکنش‌های بسیاری به شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه داشتند آثار فراوانی ارسال شده است. این همایش در نظر دارد تا در انت‌ها نیز از آثار ارسال شده کتابی تهیه کند که با مشارکت حوزه هنری و شهرداری رباط کریم و به عنوان یادگاری و ثبت رویداد، منتشر خواهد شد.

میلاد عرفان‌پور تاکید کرد: اگر بخواهیم به حفظ زبان و ادبیات بپردازیم باید توجه ویژه‌ای نسبت به شعر داشته باشیم. مردمی که پای زبانشان می‌مانند، هویت خود را تقویت می‌کنند، بنابراین توجه به ادبیات و استحکام زبان، فرهنگ و اعتقادات را به دنبال دارد.

نظر شما