شناسهٔ خبر: 67265810 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

شهردار رباط کریم مطرح کرد

تجدید بیعت شاعران با آرمان‌های شهید جمهور در همایش «خدمت تا شهادت»

حمیدرضا الله‌یاری در نشست خبری نخستین همایش بین‌المللی شعر «خدمت تا شهادت» گفت: در شهرداری رباط کریم تلاش داریم با حرکت‌های ادبی و هنری آرمان‌های شهدا به ویژه شهدای خدمت را گرامی بداریم؛ همایش «خدمت تا شهادت» نیز یکی از اقدامات مورد نظر است. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری نخستین همایش بین‌المللی شعر «خدمت تا شهادت» ویژه پاسداشت شهید آیت‌الله رئیسی و دیگر شهدای خدمت امروز 30 خردادماه، با حضور حمیدرضا الله‌یاری، شهردار رباط کریم و میلاد عرفان‌پور، دبیر علمی همایش در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای جلسه الله‌یاری با بیان اینکه شهید آیت‌الله رئیسی و شهدای همراهش تا ابد نامشان به عنوان شهیدان خدمت در تاریخ این سرزمین ماندگار خواهد شد، گفت: درباره شهدای این آب و خاک می‌توان همایش‌های ادبی بسیاری برگزار کرد به ویژه که کشور ما در حوزه ادبیات دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی است. در میان شهدا، شهید جمهور چهره‌ای شاخص است؛ شهیدی که تمام عمر گوهربار خود را صرف خدمت به مردم کرد. در شهرداری رباط کریم تلاش داریم با حرکت‌های فرهنگی، آرمان‌های شهدا به ویژه شهدای خدمت را گرامی بداریم. این همایش یکی از اقدامات مورد نظر است. 

وی افزود: حدود هشت ماه است که توفیق خدمت در شهرداری رباط کریم را دارم. در این مدت «آراستگی و نشاط شهری» را به عنوان محور فعالیت‌های عمرانی، اجتماعی، خدماتی و فرهنگی در نظر گرفته‌ایم. در این مدت، ۷۰ پروژه تعریف کردیم؛ ۲۵ پروژه افتتاح شده و ۴۵ پروژه در حال انجام است. افتتاح سینمای این شهر از مطالبات مردم و به ویژه جوانان بود که خدا را شکر به ثمر نشست. در شهرستان رباط کریم شعرا و انجمن‌های ادبی خوب و فعالی داریم. در تمام پروژه‌هایی که افتتاح می‌کنیم پیوست فرهنگی را درنظر می‌گیریم.

شهردار رباط کریم ادامه داد: در امر نشاط و شادابی شهروندی دو اصل مورد توجه است؛ ابتدا ورزش و سپس هنر. در میان هنرها یکی از جذابترین بخش‌ها شعر است. شعر روح آدمی را مورد توجه قرار می‌دهد و شادابی معنوی به جامعه عرضه می‌کند. در شهر رباط کریم شاعران بسیار خوبی وجود دارند که همیشه نسبت به موضوعات انقلابی دغدغه داشته و با اشعارشان آن را بیان کرده‌اند. بعد از شهادت آیت‌الله رئیسی، شاعران این شهر اشعار خوبی را سرودند که در این همایش نمونه‌های زیبایی را شاهد خواهیم بود. 

وی با بیان اینکه این کشور رهبری فرزانه دارد که در حوزه شعر صاحب نظر است، بیان کرد: این امر برای ایران اسلامی افتخاری مهم محسوب می‌شود. با این توضیح تلاش می‌کنیم از رهنمودهای حضرت آقا در حوزه ادبیات برای افزایش کیفیت همایش بهره بریم. پیشتر قرار بود همایشی با عنوان «وعده صادق» برگزار کنیم اما به دلیل شهادت رئیس جمهور و همراهانشان ابتدا رویداد «خدمت تا شهادت» برگزار خواهد شد و سپس شاهد همایش ادبی وعده صادق خواهیم بود. 

الله‌یاری با اشاره به اینکه «وعده صادق» معادلات منطقه را بر هم زد، بیان کرد: دو اتفاق دنیا را تحت تأثیر خود قرار داد. ابتدا عملیات «طوفان الاقصی» و سپس عملیات «وعده صادق». تا سال‌ها پیرامون این دو عملیات تاریخ‌ساز می‌توان کار هنری تولید کرد اما این اقدام حتماً باید با کیفیت فنی بالا رخ دهد زیرا آثار سفارشی هیچگاه کاربرد موفقی نخواهد داشت.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه مردم ایران قدر خادمان خود را می‌دانند، گفت: حضور 20 میلیونی مردم در بدرقه رئیس جمهور شهید و همراهانشان نشان داد، مردم ایران تا چه اندازه علاقه‌مند به انقلاب هستند و تلاش‌های دشمن در کمرنگ کردن این اقدام هیچگاه به سرانجام نخواهد رسید.

در ادامه جلسه میلاد عرفان‌پور، دبیر علمی همایش بین‌المللی شعر «خدمت تا شهادت» نیز بیان کرد: ایامی که پشت سر گذاشتیم بسیار دشوار بود. شهادت آیت‌الله رئیسی و شهدای همراهشان همه مردم را تحت تأثیر خود قرار داد اما ملت ایران بار دیگر ثابت کرد در سخت‌ترین مواقع با انقلاب همراه هستند و هیچگاه به آن پشت نمی‌کنند. در روزهای اخیر نیز انتخابات ریاست جمهوری را شاهد هستیم. مردم ایران بار دیگر با حضورشان در این رویداد ثابت خواهند کرد تا چه اندازه دلبسته این نظام مقدس هستند. 

وی ادامه داد: اگر مردم ایران پشتوانه ایمانی و انقلابی خوبی نداشت، شاید حادثه آسمانی شدن شهدای خدمت بسیار برای جامعه گران تمام می‌شد اما دیدیم با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب کوچکترین خدشه‌ای به کشور وارد نشد. 

<div id="video-display-embed-code_3485524"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4222329/3485524?width=400&height=300"></script></div>

عرفان‌پور با بیان این‌که حوزه هنری دغدغه حمایت از فعالیت‌های فرهنگی در حوزه انقلاب را دارد، تصریح کرد: حوزه هنری در مرکز آفرینش‌های ادبی و هنری همیشه دغدغه توجه به فعالیت‌های فرهنگی را داشته است؛ البته در این میان سعی کرده‌ایم از ظرفیت‌های بیرون مرکز هم استفاده کنیم تا اولاً حمایت از فعالیت‌های مورد نظر رخ دهد. دوم اینکه، ظرفیت‌های ادبی شناخته و حمایت شود. در برگزاری جشنوارها و مسابقات رویدادی، معمولاً آثار بعد از فراخوان خلق شده و به جشنواره یا همایش مورد نظر ارسال می‌شود. این اتفاقات عموماً جریان سازی لازم را ندارد اما این همایش چنین نیست چون از همان روزی که برای بالگرد رئیس جمهور حادثه رخ داد، شاعران شروع به سرودن شعر کردند. در حقیقت باید گفت اشعار شاعران انقلاب پیرامون شهدای خدمت بر پایه ایمان و باور شکل گرفته است.

دبیر علمی همایش تأکید کرد: برای این رویداد چند هدف می‌توان متصور شد. ابتدا اینکه جامعه ادبی با آرمان‌های رئیس جمهور شهید تجدید بیعت می‌کند. دوم، شناسایی شاعران جدیدی که شاید کمتر فرصت معرفی آثارشان را داشته‌اند. همچنین این همایش تلاش می‌کند از آثار انقلابی حمایت‌های لازم را به عمل آورد.

وی با بیان اینکه شاعران فقط با هدف خدمت در این همایش حضور دارند، گفت: کیفیت شعرهای ارسالی به همایش نشان می‌دهد که عشق مهمترین انگیزه شاعران برای حضور در این رویداد است. اما به هر حال جوایزی برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است. در بخش ملی جوایز 20، 15 و 10 میلیونی خواهیم داشت. در بخش بین‌الملل نیز جوایز 800، 500 و 300 دلار است. این رویداد همچنین تلاش دارد فضای ادبی را در خرده شهرهای اطراف پایتخت گسترش دهد؛ اتفاقی که می‌تواند در کاهش بزهکاری نقش چشمگیری داشته باشد.

عرفان‌پور بیان کرد: تا به امروز 500 اثر برای حضور در همایش به دستمان رسیده است. درباره فرصت برای ارسال آثار باید اعلام کنم با چند بار تمدید مهلت ارسال آثار امروز آخرین فرصت برای حضور در این همایش است. در این همایش شاعرانی از کشورهای عربی نیز حضور خواهند داشت. لازم به ذکر است اختتامیه این همایش نیمه تیرماه خواهد بود. 

وی در پایان اعلام کرد: برای حفظ هویت و فرهنگ هر کشوری، زبان و شعر ابزاری تأثیرگذار است؛ برای همین حوزه هنری از رویدادهایی با این محوریت حمایت خواهد کرد.

انتهای پیام

نظر شما