شناسهٔ خبر: 67271153 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

عرفانپور: شاعران کشور برای شهید رئیسی جانانه به میدان آمدند

میلاد عرفانپور گفت: شاعران ایران پس از شهادت آیت الله رئیسی بدون هیچ فراخوان و انگیزه بیرونی جانانه به میدان آمدند و رویداد "خدمت تا شهادت" برای تجمیع اشعار قوی در این موضوع است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری نخستین «همایش بین المللی شعر خدمت تا شهادت» ویژه پاسداشت شهید آیت الله رئیسی با حضور میلاد عرفانپور مدیر دفتر شعر و موسیقی حوزه هنری و دبیر علمی این جشنواره و همچنین حمیدرضا الله یاری شهردار رباط کریم برگزار شد.

نخستین همایش بین‌المللی شعر «خدمت تا شهادت» به همت مرکز آفرینش ادبی حوزه هنری و با همکاری شهرداری رباط کریم در محورهای همچون سیدشهیدان خدمت، حضرت آیت‌الله رئیسی، شهید حسین امیرعبداللهیان، شهید آیت‌الله آل هاشم، شهید مالک رحمتی و دیگر شهیدان خدمت در واقعه اخیر، مکتب خادمان و شهیدان جمهور، مکتب کار جهادی و بی‌منت برای خدا و مردم، تشییع تاریخی شهید جمهور و دیگر شهیدان خدمت برگزار خواهد شد.

الله یاری شهردار رباط کریم در سخنانی با اشاره به توجه ویژه به پیوست فرهنگی در برنامه‌های برگزار شده در این شهرستان گفت: در شهرستان رباط کریم شعرا و انجمن‌های ادبی خوب و فعالی داریم، لذا در تمام پروژه‌هایی که افتتاح می‌کنیم پیوست فرهنگی را در نظر می‌گیریم.

وی ادامه داد: قبل از اینکه بخواهیم همایش شعر "خدمت تا شهادت" را برنامه‌ریزی کنیم، قصد داشتیم جشنواره شعر "وعده صادق" را پیش ببریم، اما به دلیل شهادت آقای رییسی جشنواره شعر خدمت تا شهادت را در اولویت قرار دادیم. البته معتقدم که عملیات وعده صادق مهم است و بسیار جای کار دارد، چرا که برنامه دشمنان را برهم ریخت. در آینده حتما به این موضوع نیز خواهیم پرداخت.

شهردار رباط کریم تاکید کرد: همایش بین المللی شعر «خدمت تا شهادت» در هفت محور و سه بخش ملی، بین‌المللی و شعرای شهرستان رباط کریم برنامه‌ریزی شد و تاکنون 500 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است. مردم ما خدمات شایان آقای رییسی را احساس کردند و ما هم تلاش می‌کنیم با این اقدام یاد و خاطره ایشان را گرامی بداریم.‌

میلاد عرفانپور دبیر علمی این همایش دیگر سخنران این نشست خبری بود؛ او با اشاره به اتفاقات مهمی که در ماه‌های اخیر پشت سر گذاشته شده است، گفت: ما تمایل زیادی به برگزاری همایش‌های آنچنانی نداریم، اما از کارهای اصولی حمایت می‌کنیم. تعامل بسیار خوبی در زمینه برگزاری رویدادهای هنری و ادبی با نهادها و دستگاه‌های مختلف داریم و این برنامه نیز توسط شهرداری رباط کریم که بانی این اقدام شدند، پیشنهاد شد و ما هم تصمیم گرفتیم در حوزه‌های فنی و علمی و اجرایی کمک‌ کنیم.

وی با اشاره به اینکه همایش ملی و بین‌المللی شعر "خدمت تا شهادت" نخستین رویداد بین‌المللی در این حوزه است، گفت: در کشور دو گونه رویداد ادبی داریم؛ اولی، رویدادهایی است که برگزار می‌شود تا بهانه‌ای برای سرایش آثار ادبی در موضوعاتی بشود که آثار قابل اتکایی در آن موضوعات وجود ندارد. دسته دوم، رویدادهایی هستند که برای تجلیل از آثار فراوان تولید شده در آن موضوعات برگزار می‌شوند. باید تاکید کنم که رویداد ادبی شعر «خدمت تا شهادت» از جنس همایش‌های دسته دوم است.  این رویداد در حالی برگزار می‌شود که شاعران ایران بدون هیچ فراخوان و انگیزه بیرونی جانانه به میدان آمدند و از همان صبح روز شهادت شعر سرودند و حتی پیش از شهادت نیز اشعار دعاگونه‌ای را منتشر کردند. بنابراین این رویداد برای قدردانی و تجمیع آثار برجسته‌ای که توسط شاعران به صورت خودجوش خلق شده، ایجاد شده است.

عرفانپور تصریح کرد: رویدادهای ادبی مزایا و معایبی دارند.‌ معمولاً از دل همایش‌ها و رویدادها شعری که در دل مردم نفوذ کند، بیرون نمی‌آید چرا که همه شرکت‌کنندگان با انگیزه شرکت در فراخوان شعر می‌سرایند، اما همایش شعر خدمت تا شهادت می‌خواهد اشعاری که سروده شده است را به جامعه معرفی کند. در حقیقت می‌خواهیم به شاعران جوان، پیشکسوت و حتی نوجوان خدا قوت بگوییم.

این شاعر برجسته کشور با اشاره به داوران این جشنواره گفت: ارزیابی علمی و محتوایی آثار، توسط تعدادی از برجسته‌ترین شاعران کشور انجام می‌شود و در روزهای آینده ترکیب هیئت داوران را اعلام خواهیم کرد. در مرحله اول اشعار دریافتی توسط 3 داور و در مرحله دوم نیز توسط 5 داور ارزیابی خواهد شد. محورهای محتوایی این رویداد شعری نیز عبارتست از: شخصیت‌هایی که در این واقعه به شهادت رسیدند، مکتب خدمت خالصانه، مکتب کار جهادی و بی‌منت برای مردم و تشییع تاریخی شهدای خدمت.

براساس این گزارش، اختتامیه این همایش نیمه اول تیرماه و پیش از آغاز ماه محرم در رباط کریم برگزار می‌شود. همچنین مجموعه اشعار برگزیده به همراه سروده‌های تعدادی از  شاعران مطرح و اساتیدی که در این زمینه شعری سروده‌اند با حمایت حوزه هنری منتشر خواهد شد. 

انتهای پیام/

نظر شما