شناسهٔ خبر: 67366713 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

اتمام نعمت با ولایت امیرالمؤمنین(ع)

عید غدیر تکمیل کننده نبوت و دین است، زیرا غدیر ادامه همان هدایت‌گری انبیاء به‌شمار می‌رود، بنابراین انسانی که ولایت را نپذیرد در حقیقت دین او کامل نشده است.

صاحب‌خبر -

در مورد ماجرای غدیر و مسئله امامت حضرت علی(ع) صحبت‌های فراوانی شده است. نظرات مخالف و موافق در این مسئله، در تاریخ ثبت شده و به راحتی در دسترس همه ما قرار دارد که می‌توان به تحقیق و مطالعه پرداخت. این موضوع یک جریان روشن و ثابت شده است و همه ما شیعیان بر این عقیده هستیم که حضرت علی ابن ابی طالب(ع) اولین جانشین و امام بعد از پیامبر(ص) ختمی مرتبت هستند.

داستان غدیر از عظمت و ضرورت ولایت و ریشه‌ای بودن این مسئله خبر می‌دهد. رسول اکرم(ص) در آن هنگام و در زیر آن آفتاب سوزان آن‌همه جمعیت را برای چه نگه می‌دارد و چه پیامی برایشان دارد. بدون شک این پیام اساسی‌ترین پیام دین او بود و به راستی پیامبر(ص) بر عظمت و ضرورت آن واقف بود که مردم را در آن گرمای سوزان نگه داشت و رسالت آسمانی خودش را به مسلمانان ابلاغ فرمود.

در این مطلب بخشی از بیانات مرحوم آیت الله علوی گرگانی(ره) را گردآوری کرده‌ام تا این‌بار غدیر را از زبان ایشان بشنویم و بار دیگر برایمان یادآوری شود که علی(ع) به حق اولین جانشین بعد از پیامبر(ص) بود و مهربان‌ترین ولی برای ما شیعیان.

هر روز باید شاکر نعمت ولایت باشیم

ما باید همواره به این نکته توجه کنیم که داشتن یک پدر و مادر ولایی و به دنیا آمدن در یک خانواده مؤمن، نعمتی از جانب خدا برای ما بوده و از این رو باید شُکرگزار این نعمت باشیم و حتی هر روز با خواندن دو رکعت نماز شُکر، حمد و سپاس الهی را بابت بهره‌مندی از «إکمال نعمت» و «ولایی بودن» به‌جای آوریم.

«ولایت» در تعبیر بزرگان دین به‌عنوان «مغز اسلام» و «مغز ایمان» معرفی شده است، البته نوع شُکرگزاری بابت نعمت ولایت را در زبان دعا نیز به ما آموخته‌اند که دعای پُرمغز «الحمدُ لله جعل کمالَ دینه و تمام نعمته بولایه علیّ بن ابی طالب علیه السلام» از آن جمله است.

واجباتی مانند نماز، روزه و حج حتی پس از مرگ هم با گرفتن نیابت، قابل جبران است؛ اما عدم ولایتی بودن پس از مرگ جبران نمی‌شود، در این‌باره خداوند متعال در یکی از زیباترین و روان‌ترین آیات خود در قرآن به مسئله ولایت اشاره کرده و می‌فرماید «و من یبتغِ غیرَ الاسلام دینا فلن یُقبلَ منه و هو فی الاخره مِن الخاسرین» بنابراین زیانکار کسی است که اسلام و ولایت را قبول نکند.

ولایت امیرالمؤمنین (ع) برتر از نعمت فرزندی آن حضرت است

امام صادق (ع) ولایت امیرالمؤمنین (ع) را مهم‌تر از خویشاوندی با حضرت می‌دانند؛ شاید اگر ما باشیم، بیشتر به این افتخار کنیم که از نسل ائمه معصومین (ع) هستیم؛ درحالی‌که شخصیتی مانند امام صادق (ع) به‌عنوان امام معصوم به صراحت بیان می‌فرماید که ولایت امیرالمؤمنین (ع) برتر از نعمت فرزندی آن حضرت است.

مطالعه تاریخ اسلام مهم است. با خواندن این تاریخ، عظمت معصومین (ع) و حماسه‌هایی مانند غدیر خُم بیشتر مشخص می‌شود.

عید غدیر تکمیل کننده نبوت و دین است، زیرا غدیر ادامه همان هدایت‌گری انبیاء به‌شمار می‌رود، بنابراین انسانی که ولایت را نپذیرد در حقیقت دین او کامل نشده است. محبوبیت مردم به حضرات معصومین(ع) از روی فطرت و خدادادی است و عشقی است که به راحتی از آن نمی‌توان گذشت.

غدیر، یکی از ارکان مهم مسلمانی

یکی از ارکان مهم مسلمانی، غدیر است. بنابراین همان‌طور که مردم به موضوع ولایت اهمیت می‌دهند و می‌دانند که اعمال انسان بدون پذیرش ولایت قبول و کامل نمی‌شود، نسبت به غدیر هم لازم است اینگونه اعتقاد و باور داشته باشند، چراکه غدیر سرآغاز ولایت است.

همه ما می‌دانیم که حادثه غدیر از سوی بسیاری از اصحاب رسول الله (ص) کتمان شد. وقتی اکثریت جامعه به سمت‌وسویی حرکت می‌کند، هر فرد خاص نیز ممکن است دچار وحشت و شک و شبهه شود و چنین تصور کند که اکثریت همیشه درست می‌گویند؛ درحالی‌که لزوماً این‌گونه نیست.

تعبیر «اتمام نعمت» در ولایت امیرالمؤمنین تعبیری مهم در متون دینی است، امیدوارم که همه مؤمنان مشمول دعای امام‌هادی (ع) در حق عبدالعظیم حسنی (ع) – که فرمودند «ثبّتک اللهُ بالقول الثابت» - شوند و ان‌شاءالله در مسیر ولایت، ثابت قدم باقی بمانند.

خبرنگار: زهره هاشمی

برچسب‌ها:

نظر شما