شناسهٔ خبر: 67268119 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

انتقاد قاضی‌زاده هاشمی از دیپلماسی دولت روحانی:

هشت سال معطل میوه برجام بودند/ «رئیس‌جمهور چین» مهمان ما بود اما روحانی برای مذاکره به فرانسه رفته بود

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دیپلماسی دولت سیزدهم دیپلماسی متوهمانه را به دیپلماسی عمل‌گرا تغییر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در میزگرد سیاسی شبکه سه سیما پاسخگوی سوالات و دغدغه‌های کارشناسان بود. محمدرضا میر شمسی و صالح اسکندری به عنوان مشاورقاضی زاده هاشمی را در این برنامه همراهی کردند.

قاضی‌زاده هاشمی در ابتدای برنامه گفت:  دو سه نکته درباره سیاست خارجی عرض میکنم و همکاران من درباره نگاه حاکم پس از انقلاب توضیح خواهند داد.جوامع انسانی براساس نیاز به یکدیگر شکل گرفتند هم در داخل و هم در خارج از کشور هم روابط اجتماعی و هم روابط سیاسی مبتنی بر این امر است. وقتی رابطه ای با خارج برقرار می کنیم میخواهیم استقلال خود را حفظ کنیم و یک کشور دست دوم و سوم تلقی نشویم چون صاحب تمدن هستیم همچنین امنیت خود را حفظ کنیم و کسی به ما تعدی نگند و براین اساس سیاست خارجی ما شکل گرفته است.

وی افزود:در دولت شهید رئیسی دو رویکرد داشتیم که بعد کنار گذاشته شد و رویکرد سومی به دیپلماسی کشور آمد.

میر شمسی مشاور وی در ادامه اضافه کرد: مسئله افراط و تفریط همیشه بوده و ما هم در محیط داخلی و بین الملل از آن آسیب دیدیم. یک روز دیدگاهی می آید بدون درک واقعیتها و خوش نظری به دنیا اصلا نظامات بین المللی را در نظر نمیگیرد و با آن قهر میکند و انگار نه انگار در محیطی زندگی میکند که کشورهای دیگر هم هستند و این می شود که صدام که با ما جنگیده حالا به دلیل سیاستهای خودش با کشورهای همسایه وارد جنگ شده و آمریکا را به آن حمله می کند و بعد می گویند باید به صدام کمک کنیم و قطعا اگر این اتفاق می افتاد آمریکا عراق را رها می کرد و به ایران حمله میکرد.

وی ادامه داد: وقتی از محیط بین الملل درک نداشته باشید خسارات سنگینی را وارد میکند. حتی کارخانه های پفک نمکی را دولتی کردند و این نگاه با توهم توطئه با خارج دارد و در داخل هم میگوید هر کس با آن مخالفت باشد را میگوید طرفدار آمریکا است. رئیس جمهور ما که امروز رهبرمان هستند وقتی مقابل این تفکر ایستادند به اسلام آمریکایی متهم شدند و بعد از آیت الله رئیسی این مسیر را تغییر دادند.

اسکندری دیگر مشاور قاضی‌زاده هاشمی در ادامه گفت: قاضی زاده به عنوان جوانترین نامزد انتخابات و عضو کابینه دولت سیزدهم انتظار می رود میراث دار دولت سیزدهم و ادامه دهنده راه پرشکوه شهید امیرعبداللهیان باشد. آقای میرشمسی به یکی از رویکردها در 45 سال گذشته اشاره کردند. سیاست خارجی کالای ارزانی نیست که در هر کوی و برزن به آن چوب حراج زد. در 45 سال گذشته رویکرد دیگری داشتیم که به دنبال ارتباط و سازش با غرب بود و تا رضایت کدخدا را جلب کند و یش مهم نبود اروپا به دنبال انزواگرا هستند. مسیر را مسیر سازش و رضایت کدخدا می دانستند. اتفاقی که در دولت رئیسی رخ داد یک موازنه قوای جدید در منطقه شکل گرفت و کشور را در یک جهش بین المللی قرار داد. توانستیم در هزار روز سایه جنگ را از کشور دور کنیم. دیروز یک نفر با ادبیات جنگ هراسی مردم را می ترساند که ببینیم ترامپ بیاید ببینیم چه می شود و ملت را از ترامپ قمارباز میترساند. میت برجام را از گور بیرون کشیدند و کافور تازگی به آن می زدند. در این هزار چه اتفاقات بزرگی در سیاستن خارجی فتااد و چه اتفاقاتی با هند و چین و روسیه افتاد.

بیشترین تحریمها بعد برجام اتفاق افتاد 

وی ادامه داد: دیروز اینجا درباره برجام صحبت کردند اما نگفتند در آن شش ماه چه امتیازات فراجناحی میخواستند بدهند. کاش میگفتند بیشترین تحریمها در بیمه، کشتیرانی و پتروشیمی و غیره بعد از برجام صورت گرفت. رویکرد ما بعد از مذاکره شده بود التماس. آقای اسدی دیپلمات ما در بلژیک به 20 سال حبس محکوم شد اما وزارت خارجه ای که باید از دیپلماتش حمایت کند و بتوانند آن را آزاد کنند اما حتی خانواده وی به وزارت خارجه ممنوع الورود شده به وزارت خارجه اما در دولت رئیسی در سال اول وی آزاد شد آن هم با پیگیری امیرعبداللهیان انجام داد. قدرت کشورها زمانی که بتواند در موازنه قوا و بین المللی اثبات کند میتواند حرفش را به کرسی بنشاند. همین قضیه آقای حمید نوری که در سوئد بازداشت شده بود به وطن برگشت و پارلمان سوئد باورش نمیشد دولت این کشور کوتاه بیاید و همه تعجب کرده بودند.

 از دیپلماسی متوهمانه به دیپلماسی عزتمندانه رسیدیم

قاضی زاده هاشمی در ادامه بیان کرد:خطی که نظام بین الملل را نمیشناسد و این خود را آرمانگرا می گذارد فاقد این نگاه است.و سیاست خارجی باید دستاوردی برای ملت ایران داشته باشد. در دوره شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان بودند نگاه تغییر کرد. ضمن درک درست از نظام بین الملل و اینکه این سازمانها مستعمره هستند و سازمان ملل به پنج کشور حق وتو دادند که ما این را نمیپذیریم اما واقعیات عرصه بین المللی هستند اما باید موازنه بین المللی را تغییر دهیم. ما زیرساخت درونی قدرت را توسعه دادیم و روابط راهبردی ایجاد کردیم و جبهه جهانی ایجاد کردیم. چون دو نگاه قبل برای ما دوستی نگذاشت. رئیس جمهور چین مهمان ما می شود اما رئیس جمهور می رود فرانسه با رئیس جمهور فرانسه دیدار کند. برخی کشورهای همسایه رفته بودند با کدخدا بشسازند اما رابطه خود را از دست دادند. از دیپلماسی متوهمانه به دیپلماسی عزتمندانه رسیدیم.

وی بیان کرد: روز اول بحث کرونا داشتیم که شهید رئیسی به من که عضو ستاد کرونا بودم گفت بررسی کن چجوری جلوی 700 کشته در روز را بگیریم. آنها دنبال آسترازنکای غربی بودند و تنها کشوری که به ما واکسن می داد چین بود که سینوفارم را میداد که شهید رئیسی ظرف چند ماه بساط کرونا را جمع کرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: با بیشتر کشورها مشکل داشتیم یکی سر گاز مشکل داشتیم. حضور اسرائیل در جمهوری اذربایجان و جنگ ارمنستان و حضور طالبان در افغانستان را داشتیم. روز اولی که آمدیم 8 میلیارد دلار منابع ارز ترجیهی بود و همه را مصرف کرده بودند و فروش ما با 600 هزار بشکه رسیده بود یک جهش یک و نیم میلیون بشکه ای داشتیم و عملیات وعده صادق را داشتیم و آن را قاطعانه انجام دادیم. اینکه دوگانه دیپلماسی و مییدان را برهم زد.

نخبه ها باید شناسایی شوند

قاضی زاده هاشمی متذکر شد: کار به جایی رسیده بود که با خواست برخی کشورها معاون وزیر خارجه را عزل میکردند اما در ادامه فرایندی شهید امیرعبداللهیان و رئیسی انجام دادند به کجا میخواهیم برویم. ضمن اینکه روابطمان را باید سازنده جلو ببریم دیپلماسی ایثار را داریم و چند کشوری که با ما متحد هستند روابط درست کردیم و طرح ما ایران 700 میلیون نفری است. اگر موشک ما دوهزار کیلومتر برد دارد در زمینه فرهنگی هم باید این کار را انجام د هیم. اقدام بلوچ، عرب، کردف آذریهای ما در دوطرف مرز هستند. ما مراکزی در کشورهای دوست که الان 17 کشور آماده داریم که مسئول انتقال فناوری و غیره هستند. نخبه ها باید شناسایی شوند و در این کشورها فعال شوند. ما باید از موقعیت ژئواستراتژیک ایران استفاده کنیم و دنیا را به خودمان نیازمند کنیم. اینها نمیشود مگر اینکه از ظرفیتهای مردم پای کار بیاوریم تا برای توسعه قدرت استفاده کنیم که برای این امر 10 برنامه داریم.

متقی کارشناس برنامه افزود:پیگیری اهداف سیاست خارجی از 3 طریق می تواند انجام میگیرد در ابتدا از طریق بازیگران اصلی سیاست خارجه در جهان. بر اساس این برنامه ها خداروشکر ما عضو بریکس شده ایم که مهم است. نکته دوم بانک جهانی و صندوق بین المللی پول است که برای برنامه های توسعه ای ما محدودیت دارد. چالش های کهنه و آزار دهنده ای هم داریم. اولین آن چالش تحریم است . که با سیاست آمریکایی و اروپایی مهار ایران پیوند پیدا کرده است.چالش بعدی درباره محیط امنیتی ما است. مسئله گسترش ناتو به حوزه خلیج فارس در دستور کار قرار گرفته و جنگ غزه وجود دارد و از این مسائل بسیار وجود دارد.

وی تاکید کرد:چالش دیگر موضوعاتی است که سیاست خارجه را به سیاست داخلی ما مربوط می دهد. در 3 سال گذشته ما چالش های هویتی داریم. مشکلات در سیستان و شهید هایی که آن جا دادیم را یادمان هست. چه رویکردی برای این چالش های منطقه ای دارید؟

راهبرد آمریکا نسبت به ایران تغییر نمی‌کند 

قاضی زاده هاشمی پاسخ داد بخش اول نحوه ارتباط ما با نهاد های بین المللی است. برای آن که بتوانیم رابطه سازنده ای داشته باشیم باید بازار خود را بزرگ کنیم و مدیریت درستی داشته باشیم. روابطی که مثلا با پاکستان و عراق و و آذربایجان است برای آن است که اول باید با کشورهای همسایه رابطه تولید مشترک ایجاد کنیم. چرا که فرهنگ و اقتصاد مشترک داریم.

وی افزود:در پاکستان برای آن که امنیت داشته باشیم باید با افرادی که همانجا هستند ارتباط داشته باشیم تا امنیت را خودشان ایجاد کنند. یا در مناطق کردستان عراق اگر ارتباط درستی داشته باشیم اتفاقات خوبی میگیریم. باید با ایجاد نشان های مشترک اقتصادی اقدامات خود را انجام دهیم.

در دولت روحانی هشت سال معطل گلابی برجام بودیم 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد:درباره تحریم هم حرف این است. راهبرد آمریکایی ها نسبت به ما تغییر نمی کند و هر کسی که فکر کند آمریکایی ها با مذاکره رویکردشان با ما تغییر می‌دهند متوهم است. آمریکایی ها در عرصه میدان گاهی به قدرت حاج قاسم نیاز داشتند و بار ها از او کمک گرفتند. ما باید کاری کنیم که در روابط بین المللی آن ها به ما نیازمند شوند. ما باید مقتدر باشیم و قدرتنمند بمانیم.دیپلماسی بر اساس قدرت و داد و ستدی که منافع ملی را در آن ذبح نکردیم . این درست است ایران اسلامی آن قدر قدرت بازدارندگی دارد که وارد ایجاد تنش نشود . خصوصا با کشور های همسایه خود . ما باید با همسایه های خود روابط سازنده ایجاد کنیم.ما باید کاری کنیم که اقتصاد منطقه در هم تنیده شود و این تحریم را خنثی می کند. ایران اسلامی همیشه رهبر منطقه بوده است و هیچ کشوری هنم نمی تواند با این رهبر رقابت کند و باید ایفای نقش خود را به درستی بنگریم و اجرایی کنیم.

ایزدی کارشناس برنامه در ادامه افزود: در دولت های آقای رفسنجانی و خاتمی نگاه ها به آمریکا بود و قصد با ایجاد رابطه با آن ها بود و در دولت خاتمی به ما گفتند که ایران محور شرارت است؟

در دولت آقای احمدی نژاد هم پروژه رابطه ما به شکست خورد؟ در دولت آقای روحانی نیز 8 سال کشور معطل میوه و گلابی برجام بود و فراموش نمی کنیم چه شکستی را در آن ها سال ها تجربه کردیماما این مشخص است مشکل طرف آمریکایی است و ما به همه تعهدات خود عملی می کنیم.سوال آن است که از داستان ایران و آمریکا چه درسی گرفتید و بر اساس این ساقه چه اقدامی می خواهید انجام دهید؟

قاضی زاده هاشمی پاسخ داد: این موضوع دو روی سکه دارد. طرفی ما هستیم و طرفی هم آمریکایی ها .از ابتدای انقلاب عده ای ایجاد بحران یم کنند و بعد خودشان آن را حل می کنند. کی مسئ.ل مذاکره قطعنامه 598 بود و نتوانست موضوع تنبیه متجاوز را در قطعنامه بیاورد. کی مسئول حمله به لانه جاسوسی بود .

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: جریانی خودشان را دلیل حل مسئله می بینند و هیچ گاه هم نیمیتوانند کاری کنند. از اول انقلاب جریانی برای آن که بتواند در سکوی قدرت باشد بعضی موضوعات را در حوزه های مختلف  دنبال می کند.آن ها با منافع انقلاب اسلامی و ما درگیر هستند. آمریکایی‌ها  ما را به عنوان قدرت پذیرفته اندو باید این جایگاه را حفظ کنیم و مذاکرات را نیز از طریق شخص ثالت حل کنیم . در دوره شهید رئیسی نفت خود را جا به جا کنیم و در کشور های تحت نفوذ آمریکا ارتباط برقرار کردیم.  اکنون آمریکایی ها از گواتمالا سرباز اجیر یم کنند و مجبورند سرباز اجیر کنند و آن ها نسبت به گذشته بسیار ضعیف شدند.

سجاد پور کارشناس برنامه گفت : سوال آن است که چه مقدار در چه حوه هایی در سیاست خارجه ما تغییر ایجاد کنید و مدیریت تداوم را چگونه ادامه می دهید؟ چه چیز هایی را با تداوم در سیاست خارجه می دانید؟چگونه می خواهید ایجاد اجماع کنید چه در خارج دولت و جه در داخل دولت ؟

قاضی زاده هاشمی پاسخ داد:سیاست های اصلی ما مندرج در قانون اساسی ما است و مسئول تدوین این سیاست ها مشخص است و دولت مجری این ها است.اگر دولت ها باور نداشته باشند به این سیاست کاری می کنند که نشان دهند سیاست غلط است.در دولت های گذشته این را دیدیم و خداراشکر آن دولت ها موفق نشدند.

نظر شما