شناسهٔ خبر: 67266541 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

برنامه «میزگرد سیاسی»

قاضی‌زاده هاشمی: برخی رفتند با کدخدا به نتیجه برسند، اما خدا و اهالی ده را از دست دادند

امیررضا قشقایی

کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: طی ۴ دهه قبل از دولت شهید رئیسی عمدتا با دو رویکرد رو به رو بودیم و در دولت شهید رئیسی این دو رویکرد کنار گذاشته شد و رویکرد سومی جایگزین آن شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ظهر چهارشنبه - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - با حضور در برنامه «میزگرد سیاسی» شبکه سه سیما با همراهی دو نفر از مشاوران سیاسی خود به بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود در حوزه سیاسی پرداخت.

وی گفت: وقتی می خواهیم رابطه ای با خارج برقرار کنیم باید هم منافع خود را حفظ کنیم و هم هویتمان را. خلق و ایجاد قدرت باید به گونه ای باشد که کشور دسته دوم یا سوم شناخته نشویم.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: کشور تمدن داری هستیم و باید تمدن خود را حفظ کنیم؛ در عین حال باید امنیت مان را نیز حفظ کنیم. دیپلماسی ایران بعد از انقلاب بر این پایه شکل گرفته است. در طی ۴ دهه قبل از دولت شهید رئیسی عمدتا با دو رویکرد رو به رو بودیم و در دولت شهید رئیسی این دو رویکرد کنار گذاشته شد و رویکرد سومی جایگزین آن شد.

در ادامه میرشمسی مشاور این نامزد انتخاباتی اظهار کرد: افراط و تفریط در ارتباط با دنیای خارج همیشه وجود داشته است و از این شیوه آسیب دیده‌ایم. یک روز نگاهی بدون درک واقعیت و بدون توجه به مسائل واقعی دنیا شکل می گیرد و نظامات بین المللی را به تمسخر می‌گیرد و انگار نه انگار که در محیطی زندگی میکند که کشورهای دیگر هم هستند. همین شیوه باعث می‌شود که فردی بگوید باید به صدام کمک کنیم و در کنار او با آمریکا بجنگیم. این نگاه در داخل نیز خسارت وارد می‌کند تا جایی که کارخانه پفک نمکی نیز دولتی می‌شود و ارتباط خود را با جهان کاملا قطع  می کند. اگر کسی هم اعتراضی کند، متهم به این می شود که کنار آمریکا ایستاده  است؛ کمااینکه این اتفاق برای رهبر انقلاب نیز اتفاق افتاد و ایشان متهم به طرفداری از اسلام آمریکایی شدند.

اسکندری دیگر مشاور قاضی زاده هاشمی به بیان دیدگاه های خود پرداخت و گفت: انتظار می‌رود آقای قاضی زاده هاشمی میراث دار سیاست های داخلی و خارجی دولت سیزدهم باشد. سیاست خارجی کالای ارزانی نیست. در ۴۵ سال گذشته رویکردی وجود داشت که به دنبال سازش با غرب بود و به دنبال جلب رضایت کدخدا بود و برایش مهم نبود که جهان در چه دوره ای قرار داشته است. درحالی که در دولت سیزدهم موازنه قوای جدید در منطقه شکل گرفت و کشورمان را در آستانه یک جهش بین‌المللی قرار داد. در ۱۰۰۰ روز گذشته توانستیم سایه جنگ را از سر کشور دور کنیم. متاسفانه دیروز فردی بر همین صندلی نشسته بود و مجدد با ادبیات جنگ هراسی مردم را از ترامپ می‌ترساند. به عنوان دانش آموخته علوم سیاسی از این موضوع ناراحت شدم که ملت غیوری را از ترامپ قمار باز بترسانند.

وی ادامه داد: مسئله اساسی کشور ما برجام نیست. میت برجام را مجدد از گور بیرون کشیدند و به آن کافور میزنند و مسائل اصلی کشور را فراموش کرده اند که چه کارهای بزرگی در سیاست خارجی کشور اتفاق افتاده است. جا به جایی قدرت از غرب به شرق در این مدت سه ساله رخ داد. در برجام می‌خواستند تعهدات فرا برجامی را به دشمن تا بن دندان مسلح بدهند و کشور را خلع سلاح کنند. ای کاش از این تعهدات سخن می‌گفتند و بیان می‌کردند که بدترین تحریم ها در کشور بعد از امضای برجام صورت گرفته است. رویکرد کشور در برجام التماسی شده بود. با افتخار آقای حمید نوری در دولت سیزدهم به کشور بازگشت و حتی پارلمان سوئد فکر نمی کرد دولت این کشور کوتاه بیاید.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه سیاست خارجی باید دارای دستاورد باشد، اظهار کرد: درحال حاضر دستاورد سیاست خارجی باید در موضوعات اقتصادی و خنثی سازی تحریم ها باشد. بعد از روی کار آمدن شهید رئیسی با وجود اینکه نهادهای بین‌المللی ستمگر هستند اما واقعیت های صحنه های بین الملل هستند و باید در همین چهارچوب کار کنیم تا کم کم بتوانیم با قدرتمند کردن ایران و توسعه اتحادیه ها این موازنه قوای بین المللی را تغییر دهیم. همچنین روابط راهبردی و ساخت یک جبهه جهانی در دولت سیزدهم شکل گرفت. نگاه دولت قبل دوستی برای ما باقی نگذاشت. در گذشته رئیس‌جمهور یا نخست وزیر چین مهمان کشور ما شده بود اما رئیس‌جمهور ایران برای دیدار با رئیس‌جمهور یا نخست وزیر فرانسه کشور را ترک کرد. این برخوردها کشورهای همسایه و منطقه را از ما دور کرد. برخی رفته بودند با کدخدا به نتیجه برسند اما هم خدا را از دست دادند و هم اهالی ده را.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم دیپلماسی عزتمندانه و عملگرا جایگزین دیپلماسی التماسی و متوهمانه شد. ۱۷ تا ۱۸ دستاورد خارجی در دولت شهید رئیسی داشته‌ایم. ساخت، تولید و واردات واکسن کرونا یکی از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم بود که حاصل توافق شهید رئیسی با چین بود. بسیاری از کشورهای همسایه ارتباط خوبی با ایران نداشتند اما شهید آن را احیا کرد. پیوستن به نهادهای بین‌المللی، تامین ارز، جلوگیری از اوکراینیزه شدن ایران، جهش فروش نفت، معجزه عملیات وعده صادق و.... دستاوردهای چشمیگر دولت سیزدهم بوده است. شهید رئیسی دوگانه دیپلماسی و میدان را به هم زد. کار به جایی رسیده بود که با سفارش برخی کشورها معاون وزیر خارجه عزل میشد و این در دوره کسانی بودند که ادعای بلد بودن زبان دنیا را داشتند.

این کاندیدای انتخاباتی گفت: باید روابطمان را با قدرت های بین‌المللی عزتمندانه و قدرتمندانه پیش ببریم. دیپلماسی مردمی حائز اهمیت است؛ البته دیپلماسی ایثار را در بنیاد شهید نیز شکل دادیم. یعنی جریان ایثار و شهادت را بین کشورهای هم زبان و هم فرهنگ گسترش دادیم. ایران ۷۰۰ میلیونی یکی از برنامه های ماست. یعنی از طریق نهادهای مردمی، تجار ، فعالین اقتصادی ، اقوام و ... دیپلماسی خود را گسترش دهیم. همچنین باید کمیته های علمی و دانشگاهی در کشورهای جهان ایجاد کنیم و از ظرفیت نخبگان ایرانی در خارج استفاده کنیم. باید از مسیر ترانزیتی نیز استفاده کنیم و کریدورهای ناقص را تمام کنیم و دنیا را به خود نیازمند کنیم.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه باید تبدیل به بازیگر اصلی اقتصادی در نظام جهانی شویم گفت: با این میزان تولید ناخالص داخلی نمی‌توانیم به جایگاه خوبی در جهان دست یابیم. شهید رئیسی اول از همه کشورهای نزدیک و همسایه را در اولویت قرار می داد. باید به سمت تولید مشترک برویم. در حال حاضر خیلی از محصولات به شکل مشترک ساخته می‌شود. باید با گروه ها، اقوام و دولت های کشورهای همسایه منافع مشترک تعریف کنیم. تا وقتی آمریکایی ها قدرت مسلط جهانی باشند، راهبرد آنان نسبت به ایران تغییر پیدا نمی‌کند.

وی بیان کرد: مذاکره نمی‌تواند رویکرد آمریکا را نسبت به ایران تغییر دهد. باید تبدیل به قدرتی شویم که آمریکایی ها از آن حساب می برند. آمریکایی‌ها به شهید سلیمانی نیاز داشتند و در کشورهای همسایه از او کمک می‌خواستند. آمریکایی ها به رهبر محور مقاومت که ایران است به ما نیازمند هستند. باید در باقی زمینه ها نیز به این شکل عمل کنیم. همچنین باید منطقه را آرام کنیم و از ایجاد تنش در منطقه‌ و کشورهای همسایه دوری کنیم. عربستان، بحرین و مصر متوجه اشتباه خود در ارتباط با آمریکا شدند. رژیم صهیونسیتی از طریق اقتصاد کشورهای منطقه و جهان را مهار کرده است. باید اقتصاد منطقه را در هم تنیده کنیم.

وی ادامه داد: لشکر انگلیسی های ساکن در هند با تعداد بسیار کمی توانستند ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال به وسیله خود هندی ها بر این کشور استعمار کنند. چه کسانی لانه جاسوسی را تسخیر کردند؟ در حج خونین سال ۶۶ چه کسی مدیر بود؟ چه کسی باعث دعوای ایران و عربستان شد؟ مسئول مذاکره قطعنامه ۵۹۸ که بود ؟ شروع صنعت هسته ای توسط چه کسی و با چه استراتژی بود؟ آیا دولت آقای هاشمی و موسوی بانی این صنعت نبودند؟ در ادامه این افراد خودشان را راهکار مشکلات می دانند در حالی که هیچ گاه آن را حل نکرده‌ اند. چون از این طریق رویا فروشی می کنند تا در قدرت خود را حفظ کنند. در همین انتخابات مجدد دارند نسخه برجام را مطرح می‌کنند و اگر دست این افراد بود برجام ۲ و۳ را نیز جلو می بردند و دیگر موشکی نداشتیم تا وعده علمیات صادق را انجام دهد.

قاضی زاده یادآور شد: ایران و آمریکا دو جهان بینی متفاوت دارند و منافعمان با هم درگیر است. اما باید به توازن برسیم و آنان ما را به عنوان قدرت قبول کرده‌اند. مذاکرات را نیز باید از طریق فرد ثالث ادامه دهیم. البته آمریکا رو به افول است و تولید ناخالص آن به زیر ۲۵ درصد رسیده و حتی سربازی برای عضویت در ارتش خود ندارد؛ البته نمی خواهم دشمن را کوچک نشان دهم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری دولت را مجری و مشاور سیاست های کلی خارجی دانست و یادآور شد: عزم دولت ها، سیاست های خارجی را زودتر و بهتر به نتیجه می رساند. دولت شهید رئیسی موضوع ترکمنستان و آذربایجان را حل کرد و کدورت ها را برطرف نمود. از لحاظ ایدئولوژیک حکومت افغانستان را شاید قبول نداشته باشیم اما برای حفظ جان افغان ها و ارامش منطقه روابطمان را با آن حفظ کردیم. دولت هوشمند باید با همه افراد گفتگو کند. شهید امیرعبداللهیان با کسانی که در دولت گذشته در وزارت خارجه بودند کار کرد و در دولت سیزدهم بدنه وزارت خارجه را تغییر نداد و از آگاهی و کارشناسی آنان خود را محروم نکرد. پس از شهادت ایشان حتی وزرای خارجه ای که با رویکرد ایشان غیرهمسو بودند در مراسم هایشان حضور یافتند.

وی ادامه داد: نگاهم بر ورود به انتخابات دینی است. اگر غیر این باشد گناه دارد. کسی باید رئیس‌جمهور شود که واجد همه صفات باشد و نقطه ضعف آشکار نیز نداشته باشد. معمولا روسای دولت انقلاب اسلامی غیر از رهبر انقلاب یا شهید می‌شوند و یا جور دیگری  خود را گرفتار می‌کنند. در انصراف دادن از انتخابات بد سابقه ام. دولت شهید رئیسی اقتصاد را به نرخ دلار و تحریم بند نکرد. با وجود این که مذاکرات روال خود را طی می کرد. ۲۰۰ تحریم نفتی نیز مانع فروش نفت ایران نشد. شهید رئیسی آرامش جامع را نگه داشت و اخبار مذاکرات را مدام پخش نکرد تا مردم چشمشان به مذاکرات باشد. باید اعتیاد به تحریم را در طرف غربی از بین ببریم. باید ابزار تحریم را از دشمن بگیریم کما اینکه این کار را تاکنون انجام داده ایم.

قاضی زاده هاشمی در پایان یادآور شد: تصویر ایران در جهان قبل از اتفاقات اخیر در غزه تصویر خوبی نبود. اول باید از کشورهای پیرامونی شروع کنیم و رابطه مثبت با آنان ایجاد کنیم. باید فرهنگ و فناوری ایران را مانند شهید رئیسی به کشورهایی که سفر می کنیم، ببریم. هیچ آرمانی غیر از ارتقای سطح اقتصاد و فرهنگ خانواده ایرانی نداریم. به قول رهبر انقلاب در نزدیک قله ایم و نباید هرگز به عقب بازگردیم. متاسفانه برخی افراد مجدد نسخه های گذشته را تجویز می‌کنند که اشتباه است. جوانان مسلمان انقلابی ماموریت خود را به پایان خواهند رساند.

در این میزگرد محمدرضا میرشمسی و صالح اسکندری، قاضی‌زاده را به عنوان مشاور همراهی خواهند کرد. میرشمسی رئیس ستاد انتخاباتی قاضی‌زاده هاشمی و اسکندری ریاست مرکز مطالعات پیام هوشمند، ریاست مرکز مطالعات راهبردی و آینده‌پژوهی ژرفا را در کارنامه خود دارد.

انتهای پیام

نظر شما