شناسهٔ خبر: 67281063 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

اظهارات «امیرحسین قاضی‌زاده» در میزگرد سیاسی؛ قاضی‌زاده هاشمی می‌ماند یا انصراف می‌دهد؟/ ویدئو

«امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: «در سیاست خارجی حفظ هویت، استقلال و امنیت کشور برای ما مهم است. در برقراری ارتباط با خارج از کشور علاوه بر حفظ منافع، می‌خواهیم هویت و استقلال خود را حفظ کنیم و خلق قدرت کنیم تا به‌عنوان یک کشور دسته دوم یا سوم شناخته نشویم و امنیت خود را نیز حفظ کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، «امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بابیان اینکه سیاست خارجی باید دستاورد داشته باشد، تاکید کرد: «دولت سیزدهم دیپلماسی متوهمانه را به دیپلماسی عمل‌گرا تغییر داد.»

برنامه «میزگرد سیاسی» با حضور «امیرحسین قاضی‌زاده»، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، سی‌ام خردادماه «۳۰ خرداد ۱۴۰۳» از شبکه سه سیما پخش شد.

«امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای برنامه میزگرد سیاسی گفت: «جوامع انسانی مبتنی بر نیاز یک دیگر شکل گرفته‌اند، انسان‌ها به هم نیاز دارند چه در داخل کشور و چه در خارج کشور، ما وقتی یک رابطه با خارج از ایران برقرار کنیم می‌خواهیم ایجاد و خلق قدرت کنیم.»

او افزود: «با روابط سیاست خارجی می‌خواهیم امنیتمان را حفظ کنیم و جلوگیری کنیم از اینکه دیگران به ما تعرض کنند ما در طی چهار دوره قبل از دولت آیت الله رئیسی با دو رویکرد مواجه بودیم و از زمان دولت رئیسی این دو رویکرد کنار گذاشته شد.»

کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: «در برقراری ارتباط با خارج از کشور علاوه بر حفظ منافع، می‌خواهیم هویت و استقلال خود را حفظ کنیم و خلق قدرت کنیم تا به عنوان یک کشور دسته دوم یا سوم شناخته نشویم و امنیت خود را نیز حفظ کنیم.»

در ادامه، «محمدرضا شمسایی» مشاور قاضی‌زاده هاشمی گفت: «مساله افراط و تفریط همیشه بوده و هست و ما همیشه از آن آسیب دیدم. ما چه در داخل کشور و چه خارج از این افراط و تفریط آسیب دیدیم و این ناشی از این است که درک مناسبی از محیط بین الملل وجود نداشته است. بر این مبنا دیپلماسی ایران به‌ویژه پس از انقلاب شکل‌گرفته است. چهار دهه قبل از دولت رئیسی با دو رویکرد روبرو بودیم که کارشناسان درباره آن توضیح خواهند داد.»

قاضی‌زاده هاشمی: دولت سیزدهم دیپلماسی متوهمانه را به دیپلماسی عمل‌گرا تغییر داد

قاضی‌زاده هاشمی تأکید کرد: «دولت سیزدهم دیپلماسی متوهمانه را به دیپلماسی عمل‌گرا تغییر داد. سیاست خارجی باید دستاورد داشته باشد. روی کار آمدن رئیسی و امیرعبداللهیان رویکرد غلط دولت قبلشان را تغییر دادند.»

او افزود: «باید با چارچوب‌های موجود کار کنیم تا با قدرتمندی خودمان نظام بین‌المللی را به چندجانبه گرایی تغییر دهیم. نوع برخورد با رئیس‌جمهور چین باعث شد حتی کشورهای همسایه به ما پشت کردند و قطع رابطه با آن‌ها داشتیم.»

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: «در سیاست خارجی حفظ هویت، استقلال و امنیت کشور برای ما مهم است. در برقراری ارتباط با خارج از کشور علاوه بر حفظ منافع، می‌خواهیم هویت و استقلال خود را حفظ کنیم و خلق قدرت کنیم تا به‌عنوان یک کشور دسته دوم یا سوم شناخته نشویم و امنیت خود را نیز حفظ کنیم.»

او افزود: «روابط و سازمان‌های حقوقی بین‌المللی مستعمرانه هستند، از منظر ارزشی برای ما قابل‌قبول نیست اما واقعیت‌های بین‌الملل هستند و باید در همین چهارچوب کار کنیم تا بتوانیم با قدرتمند کردن ایران و توسعه اتحادیه‌ها، این موازنه قدرت را تغییر دهیم.»

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «تلاش کردیم به خودمان تکیه کنیم و جبهه جهانی ایجاد کنیم، با کسب اعتماد مردم خود و کسب اعتماد دوستانمان. رفتند با کدخدا بسازند، هم خدا را از دست دادند و هم اهالی ده را. کشورهای همسایه هم به ما پشت کردند و قطع ارتباط رخ‌داده بود. در دوره‌ای رویکرد این بود که باید سیاست خارجی برای ملت ایران دستاورد داشته باشد که حالا مسائل اقتصادی و توسعه فرهنگی و خنثی‌کردن تحریم‌هاست. در دوره‌ای که شهید رئیسی و امیر عبداللهیان سرکار آمدند این رویکرد تغییر کرد.»

قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: «پیوستن به نهادهای بین‌المللی شانگهای و بریکس از دستاوردهای دولت سیزدهم بود. روزی که ما دولت را تحویل گرفتیم هشت میلیارد دلار منابع ارز ترجیحی بود که دولت منابع ارزی را تأمین و فروش نفت را به جهش یک ونیم بشکه‌ای رساند.»

قاضی‌زاده هاشمی: ظرفیت ایرانیان نخبه در سراسر دنیا باید فعال شود

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: «ظرفیت ایرانیان نخبه در سراسر دنیا باید فعال شود. باید کاری کنیم که از مسیر ترانزیتی استفاده کنیم مسیرهای کریدورهای که ناقص مانده است را تکمیل کنیم و دنیا را به خودمان نیازمند کنیم و اینها نمی‌شود الا اینکه ظرفیت‌های مردمی را پای‌کار برویم. ما با این میزان تولید ناخالص نمی‌توانیم بازیگر اصلی در جهان باشیم الا اینکه بازارمان را گسترش دهیم. ما باید اول با کشورهای همسایه روابط گسترده داشته باشیم و باید به سمت تولید و زنجیره‌های مشترک برویم بسیاری از صنایع در دنیا مشترک هستند ما می‌توانیم نقطه کانونی در این زمینه باشیم.»

قاضی‌زاده هاشمی گفت: «باید در اقلیم کردستان عراق به گونه‌ای سیاست‌گذاری کنیم که بزرگان این اقلیم امنیت خودشان را در کردستان ایران ببینند و خودشان امنیت کردستان ایران را حفظ می‌کنند. هرکسی فکر می‌کند با مذاکره می‌تواند رویکرد آمریکا را نسبت به ما تغییر دهد متوهم است و این غیرممکن است.»

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: «ما باید تبدیل به قدرتی شویم که آمریکایی‌ها به آن نیاز داشته باشند. حضور مقتدرانه حاج‌قاسم در عراق کاری کرده بود که آمریکایی‌های می‌آمدند می‌گفتند برای ما فلان کار را کنید.»

او افزود: «در ماجرای تبادل زندانیان افرادی از آنها دست ماست تبادل می‌کنیم و زندانیان مان را آزاد می‌کنیم این بده‌بستان قدرت است. ما به‌عنوان رهبر محیط اطراف باید منطقه را آرام کنیم ایران اینقدر قدرت دارد که وارد ایجاد تنش نشود.»

قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: «۵۷ کشور پیمان جهانی با ترامپ بستند و همه شأن شکست خوردند و برگشتند ما باید سعی کنیم در چنین شرایطی نقطه کانونی باشیم. ما باید کاری کنیم اقتصاد منطقه درهم‌تنیده شود این هم تحریم را خنثی می‌کند و هم ایران را رهبر منطقه می‌کند، باید این ایفای نقشمان را به‌درستی ببینیم و ضعیف عمل نکنیم.»

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: «درباره تحریم هم حرف این است. راهبرد آمریکایی‌ها نسبت به ما تغییر نمی‌کند و هر کسی که فکر کند آمریکایی‌ها با مذاکره رویکردشان با ما تغییر می‌دهند متوهم است.»

او گفت: «آمریکایی‌ها در عرصه میدان گاهی به قدرت حاج قاسم نیاز داشتند و بارها از او کمک گرفتند. ما باید کاری کنیم که در روابط بین المللی آنها به ما نیازمند شوند. ما باید مقتدر باشیم و قدرتمند بمانیم. دیپلماسی بر اساس قدرت و داد و ستدی که منافع ملی را در آن ذبح نکردیم. این درست است ایران اسلامی آن قدر قدرت بازدارندگی دارد که وارد ایجاد تنش نشود. خصوصاً با کشورهای همسایه خود.»

قاضی‌زاده ادامه داد: «ما باید با همسایه‌های خود روابط سازنده ایجاد کنیم. ما باید کاری کنیم که اقتصاد منطقه در هم تنیده شود و این تحریم را خنثی می‌کند. ایران اسلامی همیشه رهبر منطقه بوده است و هیچ کشوری هم نمی‌تواند با این رهبر رقابت کند و باید ایفای نقش خود را به درستی بنگریم و اجرایی کنیم.»

امیرحسین قاضی‌زاده در برنامه میزگرد سیاسی شبکه سه سیما چه گفت؟

برنامه «میزگرد سیاسی» با حضور «امیرحسین قاضی‌زاده»، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری،  از شبکه سه سیما پخش شد.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این برنامه گفت: «کشور تمدن‌داری هستیم و باید تمدن خود را حفظ کنیم؛ در عین حال، باید امنیتمان را نیز حفظ کنیم. دیپلماسی ایران بعد از انقلاب بر این پایه شکل گرفته است. در طی ۴ دهه قبل از دولت رئیسی، عمدتا با دو رویکرد رو‌به‌رو بودیم؛ در دولت  رئیسی، این دو رویکرد کنار گذاشته شد و رویکرد سومی جایگزین آن شد.»

قاضی‌زاده هاشمی و مشاورانش در میزگرد سیاسی انتخابات چه گفتند؟

«سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: «امروز مساله اساسی کشور، ما برجام نیست؛ میّت برجام را از گور بیرون کشیده‌اند؛ کافور تازگی به آن پاشیده‌اند و مسائل اصلی کشور را فراموش کرده‌اند.»

 

قاضی‌زاده هاشمی تکلیف را روشن کرد

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه سیاست خارجی باید دستاورد داشته باشد، تاکید کرد: «دولت سیزدهم دیپلماسی متوهمانه را به دیپلماسی عمل‌گرا تغییر داد.»

«امیرحسین قاضی‌زاده»، در پاسخ به سوال «ابراهیم متقی» درباره انصراف از انتخابات گفت: «نگاهم در عرصه انتخابات دینی و تکلیف است؛ کسی که خود را اصلح نداند شرعا نامزد شدنش حرام است. اینکه ما همه فرزندان انقلاب هستیم، مشخص است و انقلاب اسلامی همه نحله‌های فکری را در خود جا می‌دهد.»

تصمیم نهایی قاضی‌زاده هاشمی برای انصراف از انتخابات ریاست جمهوری

«امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» در خصوص کناره‌گیری از انتخابات و انصراف از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ تاکید کرد: «تصمیم من، در بودن در انتخابات ریاست جمهوری است. تصمیم قطعی من، حضور جدی در انتخابات تا پایان است؛ ضمن احترام به همه دوستان خودم در جبهه انقلاب و تمام عزیزانی که شورای نگهبان‌ صلاحیت آنها را تایید کرده است، رقابت با همه این عزیزان است. معتقدم نسخه‌ای که به مردم عرضه می‌کنم، در نزد دیگری نیست.»

«امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «تصمیم قطعی من حضور جدی در انتخابات تا پایان است و ضمن احترام به همه دوستان خودم در جبهه انقلاب تمام عزیزانی که شورای نگهبان‌ آنها را تایید کرده است.»

او افزود: «کسی که به انتخابات می‌آید، باید خودش را اصلح بداند. در غیر این صورت، ورودش خلاف شرع است.»

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «به اعتقاد خودم حرف‌ها و کارنامه و برنامه‌ام منحصر به فرد است و در عرصه حضور انتخابات جدی هستم. علاوه بر آن الان در دولت هستم و مسئولیتی نسبت به دولت شهید رئیسی دارم.»

او افزود: «تصمیم من، در بودن در انتخابات است. تصمیم قطعی من حضور جدی در انتخابات تا پایان است و ضمن احترام به همه دوستان خودم در جبهه انقلاب تمام عزیزانی که شورای نگهبان‌ها را تأیید کرده است و رقابت با همه این عزیزان است. معتقدم نسخه‌ای که به مردم عرضه می‌کنم در نزد دیگری نیست.»

قاضی‌زاده هاشمی: ما باید منطقه را آرام کنیم

«سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» در برنامه میزگرد سیاست خارجی گفت: «به عنوان رهبر محیط اطراف، باید منطقه را آرام کنیم.»

منبع: مهر

برچسب‌ها:

نظر شما