شناسهٔ خبر: 67266663 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

قاضی‌زاده هاشمی در برنامه «میزگرد سیاسی»؛

اسلام آمریکایی زاده همین تفکر دولت قبل است/بحران‌های اساسی را شهید رئیسی از ایران دور کرد

میزگرد سیاسی امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در تاریخ ۳۰ خرداد برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی همراه با محمدرضا میرشمسی و صالح اسکندری در برنامه میزگرد سیاسی شبکه سه سیما حاضر شد.

سید امیر حسین قاضی زاده کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای این برنامه گفت: جوامع انسانی مبتنی بر نیاز یک دیگر شکل گرفته‌اند، انسان‌ها به هم نیاز دارند چه در داخل کشور و چه در خارج کشور، ما وقتی یک رابطه با خارج از ایران برقرار کنیم می‌خواهیم ایجاد و خلق قدرت کنیم.

وی افزود: با روابط سیاست خارجی می‌خواهیم امنیتمان را حفظ کنیم و جلوگیری کنیم از اینکه دیگران به ما تعرض کنند ما در طی چهار دوره قبل از دولت آیت الله رییسی با دو رویکرد مواجه بودیم و از زمان دولت رییسی این دو رویکرد کنار گذاشته شد.

کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: در برقراری ارتباط با خارج از کشور علاوه بر حفظ منافع، می‌خواهیم هویت و استقلال خود را حفظ کنیم و خلق قدرت کنیم تا به عنوان یک کشور دسته دوم یا سوم شناخته نشویم و امنیت خود را نیز حفظ کنیم.

میرشمسی مشاور قاضی زاده در میزگرد سیاسی: محیط بین‌الملل محیط واقعی است و به نظامات بین‌الملل بی‌توجهی می‍‌کند این مسائل باعث می‌شود صدام را که به ما خسارت زیادی وارد کرده را به حمایت از صدام وادار به کنند این مسائل باعث می‌شود صدام را که به ما خسارت زیادی وارد کرده را به حمایت از صدام وادار به کنند. کسی بگوید کار به سیاست‌های بین‌الملل ندارم کار را به ایجا می‌کشاند. این تفکر در داخل ایران همه چیز را به دولت متصل کرده است.

دیپلماسی دولت سیزدهم دیپلماسی متوهمانه را به دیپلماسی عمل‌گرا تغییر داد.

قاضی‌زاده هاشمی: سیاست خارجی باید دستاورد داشته باشد. با روی کار آمدن شهید رئیسی و شهید امیرعبدالهیان رویکرد غلط دولت قبلشان را تغییر دادند. باید با چارچوب های موجود کار کنیم تا با قدرتمندی خودمان نظام بین المللی را به چند جانبه گرایی تغییر دهیم. نوع برخورد با رئیس جمهور چین باعث شد حتی کشورهای همسایه به ما پشت کردند و قطع رابطه با آن ها داشتیم.

بحران‌های اساسی را شهید رئیسی از ایران دور کرد.

نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در میزگرد سیاسی: در دوره‌ای که شهید رئیسی هنوز رئیس جمهور انتخاب نشده بودند مذاکره کردند و بلافاصله بعد از انتخابشان رابطه برقرار کردیم. کریدورها را از کشور دور کرده بودند که تمام آن‌ها را به کشور برگرداند. فروش نفت ما را با جهش 1/5 میلیون بشکه‌ای به فروش رساند. معجزه عملیات وعده صادق باعث شده دوگانه دیپلماسی و میدان به یک مسئله تبدیل شود.

اسکندری، مشاور قاضی‌زاده هاشمی: من متاسف شدم که دیروز فردی روی همین صندلی نشسته بود و باز با همان ادبیات جنگ‌هراسی مردم را از آمدن ترامپ می‌ترساند

دیروز اینجا دربارۀ برجام صحبت کردند اما نگفتند که قرار بود در آن ۶ ماه چه تعهدات فرابرجامی را بدهند و کشور را خلع سلاح بکنند.

باید دنیا را به خودمان نیازمند کنیم

قاضی‌زاده هاشمی: برخی‌ها که مدعی بلد بودن زبان دنیا را دارند با درخواست برخی کشورها معاون وزیر خارجه را برکنار کردند. باید از ظرفیت ایرانیان نخبه در دنیا استفاده کنیم که برخی‌ها فیتیله آن را پایین کشیدند. باید مردم را با تمام اقوام و مذاهب پای کار بیاوریم.

نحوه ارتباط با نهادهای بین‌المللی که تحت تاثیر قدرتهای جهانی هستند را باید با اقتصاد قوی و بازار قوی داشته باشیم. ما نقطه کانونی منطقه هستیم. باید با پاکستان و طوایف منطقه داخل پاکستان باید و همچنین طوایف اقلیم کردستان کار اقتصادی کنیم تا امنیت ما را امنیت خود بدانند. باید یک نشانی اقتصادی درست کنیم مثل نشان خراسان تا با خراسان بزرگ همه خود را زیر آن پرچم امن بدانند.

باید به عنوان رهبر منطقه باید منطقه را مدیریت کنیم. باید روابط سازنده با منطقه ایجاد کنیم. باید کاری کنیم که اقتصاد منطقه در هم تنیده شود. ما باید به یک قدرتی تبدیل شویم که آمریکایی‌ها از ما حساب ببرند و به ما نیاز پیدا کنند مثل کاری که حاج قاسم سلیمانی کرده بود.

تا وقتی آمریکایی‌ها قدرت مسلط جهانی یا یکی از قدرت‌های مسلط باشند راهبردشان نسبت به ما تغییر نمی‌کند باید این واقعیت را بپذیریم. هر کسی فکر می‌کند با مذاکره می‌تواند رویکرد آمریکا را به صورت اساسی و کلان نسبت به ایران مستقل تغییر بدهد متوهم است.

 باید قدرتمان را به توازن برسانیم. آمریکایی‌ها قدرت مان را پذیرفته اند

چه کسانی لانه جاسوسی را تسخیر کردند؟ چه کسانی تنبیه متجاوز را به قطع‌نامه اضافه کردند؟ غیر از دولت آقای موسوی و آقای هاشمی بوده است؟ این‌ها نمی‌توانند حل کنند اما با فروش رویای حل کردن این مسائل همیشه خودشان را مطالبه گر نشان می‌دهند این مسئله را باز نگه می‌دارند و در انتخابات‌ها استفاده می‌کنند

مذاکراتمان را باید از طرف ثالث ادامه دهیم اما نمی‌توانیم مسائل بنیادی خودمان را حل کنیم. در دوره شهید رئیسی پول‌های خودمان را برگرداندیم. مشکلات زیادی را حل کردیم. آمریکا رو به افول است. آدمی در داخل آمریکا نمانده که اعتقاد به فدا شدن برای ملت و وطن خودش باشد. به همین دلیل می‌روند از گواتمالا نیرو اجیر می‌کنند.

اگر دولتی عزم نداشته باشد کاری می‌کند که فکر کنیم سیاست غلط است

قاضی‌زاده هاشمی: سیاست‌های ما مندرج در قانون اساسی است. دولت مجری سیاست‌ها است. تلاش برای تغییر قانون زیاد شده اما جمهوری اسلامی از این مسائل برای فهم عمیق مردم استفاده درست کرده است همانگونه که رهبری فرموندند. تصمیم گرفتیم با حاکمیت فعلی افغانستان کار کنیم اما مقبول و مشروع ما نیست. شهید امیرعبدالهیان با سیاست های وزارت خارجه کاملا مخالف بود اما با همان نیروها و با همان سفیران کار کرد و خود را محروم نکرد. الزاما تغییری را رقم زدن درست کردن نیست.

هر بار تلویزیون را روشن میکردیم برخی ها در حال قدم زدن و دست تکان دادن در هتل وین بودند

قاضی‌زاده هاشمی: دیگر ادعا نداریم و دولت شهید رئیسی کارنامه دارد. با شکست مذاکرات هیچ اتفاقی برای داخل کشور دیده نشد؛ مثل حوزه نفت و افزایش فروش آن شهید رئیسی موفق شد چون آرامش جامعه را حذف نکرد. اما شهید امیرعبدالهیان را یکبار نشان نداد. باید اعتیاد به تحریم را در دشمن از بین ببریم. جمهوری اسلامی در قله است و نباید به عقب برگردیم و وزیر خارجه در کشوری ثالث روزها منتظر حضور دشمنان برای مذاکره باشد.

ما مفهومی داریم به نام تصویر ذهنی که عربستان درحال انجام آن است. کشور ما تصویر خوبی در اذهان نداشت البته تا قبل از مسائل غزه. باید ابتدا برای تصویر سازی ذهنی از همسایگانمان شروع کنیم و رابطه خودمان را با آنان شروع کنیم. شهید رئیسی نشان داد ایران سنتی نیست و در لبه دانش قرار دارد.

هرکسی فکر می‌کند با مذاکره می‌تواند رویکرد آمریکا را تغییر دهد متوهم است

قاضی زاده هاشمی گفت: باید در اقلیم کردستان عراق به گونه‌ای سیاست‌گذاری کنیم که بزرگان این اقلیم امنیت خودشان را در کردستان ایران ببینند و خودشان امنیت کردستان ایران را حفظ می‌کنند. هرکسی فکر می‌کند با مذاکره می‌تواند رویکرد آمریکا را نسبت به ما تغییر دهد متوهم است و این غیر ممکن است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: ما باید تبدیل به قدرتی شویم که آمریکایی‌ها به آن نیاز داشته باشند. حضور مقتدرانه حاج‌قاسم در عراق کاری کرده بود که آمریکایی‌های می‌آمدند می‌گفتند برای ما فلان کار را کنید.

وی افزود: در ماجرای تبادل زندانیان افرادی از آنها دست ماست تبادل می‌کنیم و زندانیان مان را آزاد می‌کنیم این بده‌بستان قدرت است. ما به‌عنوان رهبر محیط اطراف باید منطقه را آرام کنیم ایران اینقدر قدرت دارد که وارد ایجاد تنش نشود.

۵۷ کشور پیمان جهانی با ترامپ بستند و همه شان شکست خوردند

قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: ۵۷ کشور پیمان جهانی با ترامپ بستند و همه شان شکست خوردند و برگشتند ما باید سعی کنیم در چنین شرایطی نقطه کانونی باشیم. ما باید کاری کنیم اقتصاد منطقه درهم‌تنیده شود این هم تحریم را خنثی می‌کند و هم ایران را رهبر منطقه می‌کند، باید این ایفای نقشمان را به‌درستی ببینیم و ضعیف عمل نکنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: درباره تحریم هم حرف این است. راهبرد آمریکایی‌ها نسبت به ما تغییر نمی‌کند و هر کسی که فکر کند آمریکایی‌ها با مذاکره رویکردشان با ما تغییر می‌دهند متوهم است.

وی گفت: آمریکایی‌ها در عرصه میدان گاهی به قدرت حاج قاسم نیاز داشتند و بارها از او کمک گرفتند. ما باید کاری کنیم که در روابط بین المللی آنها به ما نیازمند شوند. ما باید مقتدر باشیم و قدرتمند بمانیم. دیپلماسی بر اساس قدرت و داد و ستدی که منافع ملی را در آن ذبح نکردیم.

وی افزود: این درست است ایران اسلامی آن قدر قدرت بازدارندگی دارد که وارد ایجاد تنش نشود. خصوصاً با کشورهای همسایه خود.

قاضی زاده ادامه داد: ما باید با همسایه‌های خود روابط سازنده ایجاد کنیم. ما باید کاری کنیم که اقتصاد منطقه در هم تنیده شود و این تحریم را خنثی می‌کند. ایران اسلامی همیشه رهبر منطقه بوده است و هیچ کشوری هم نمی‌تواند با این رهبر رقابت کند و باید ایفای نقش خود را به درستی بنگریم و اجرایی کنیم.

حضور قاضی‌زاده هاشمی در برنامه «میزگرد سیاسی»

نظر شما