شناسهٔ خبر: 67267749 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

قاضی زاده هاشمی: با روابط سیاست خارجی می‌خواهیم امنیتمان را حفظ کنیم

صاحب‌خبر -

شفقنا_ برنامه میز گرد سیاسی با حضور امیر حسین قاضی زاده هاشمی آغاز شد.

به گزارش مهر، سید امیر حسین قاضی زاده کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای این برنامه گفت: جوامع انسانی مبتنی بر نیاز یک دیگر شکل گرفته‌اند، انسان‌ها به هم نیاز دارند چه در داخل کشور و چه در خارج کشور، ما وقتی یک رابطه با خارج از ایران برقرار کنیم می‌خواهیم ایجاد و خلق قدرت کنیم.

وی افزود: با روابط سیاست خارجی می‌خواهیم امنیتمان را حفظ کنیم و جلوگیری کنیم از اینکه دیگران به ما تعرض کنند ما در طی چهار دوره قبل از دولت آیت الله رییسی با دو رویکرد مواجه بودیم و از زمان دولت رییسی این دو رویکرد کنار گذاشته شد.

کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: در برقراری ارتباط با خارج از کشور علاوه بر حفظ منافع، می‌خواهیم هویت و استقلال خود را حفظ کنیم و خلق قدرت کنیم تا به عنوان یک کشور دسته دوم یا سوم شناخته نشویم و امنیت خود را نیز حفظ کنیم.

دولت سیزدهم دیپلماسی متوهمانه را به دیپلماسی عمل‌گرا تغییر داد

قاضی‌زاده هاشمی تأکید کرد: دولت سیزدهم دیپلماسی متوهمانه را به دیپلماسی عمل‌گرا تغییر داد. سیاست خارجی باید دستاورد داشته باشد. روی کار آمدن شهید رئیسی و شهید امیر عبدالهیان رویکرد غلط دولت قبلشان را تغییر دادند.

وی افزود: باید با چارچوب‌های موجود کار کنیم تا با قدرتمندی خودمان نظام بین‌المللی را به چندجانبه گرایی تغییر دهیم. نوع برخورد با رئیس‌جمهور چین باعث شد حتی کشورهای همسایه به ما پشت کردند و قطع رابطه با آن‌ها داشتیم.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: در سیاست خارجی حفظ هویت، استقلال و امنیت کشور برای ما مهم است. در برقراری ارتباط با خارج از کشور علاوه بر حفظ منافع، می‌خواهیم هویت و استقلال خود را حفظ کنیم و خلق قدرت کنیم تا به‌عنوان یک کشور دسته دوم یا سوم شناخته نشویم و امنیت خود را نیز حفظ کنیم.

وی افزود: روابط و سازمان‌های حقوقی بین‌المللی مستعمرانه هستند، از منظر ارزشی برای ما قابل‌قبول نیست اما واقعیت‌های بین‌الملل هستند و باید در همین چهارچوب کار کنیم تا بتوانیم با قدرتمند کردن ایران و توسعه اتحادیه‌ها، این موازنه قدرت را تغییر دهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: تلاش کردیم به خودمان تکیه کنیم و جبهه جهانی ایجاد کنیم، با کسب اعتماد مردم خود و کسب اعتماد دوستانمان. رفتند با کدخدا بسازند، هم خدا را از دست دادند و هم اهالی ده را. کشورهای همسایه هم به ما پشت کردند و قطع ارتباط رخ‌داده بود.

وی افزود: در دوره‌ای رویکرد این بود که باید سیاست خارجی برای ملت ایران دستاورد داشته باشد که حالا مسائل اقتصادی و توسعه فرهنگی و خنثی‌کردن تحریم‌هاست. در دوره‌ای که شهید رئیسی و امیر عبداللهیان سرکار آمدند این رویکرد تغییر کرد.

قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: پیوستن به نهادهای بین‌المللی شانگهای و بریکس از دستاوردهای دولت سیزدهم بود. روزی که ما دولت را تحویل گرفتیم هشت میلیارد دلار منابع ارز ترجیحی بود که دولت منابع ارزی را تامین و فروش نفت را به جهش یک ونیم بشکه‌ای رساند.

وی افزود: شهید امیر عبداللهیان در بحث عملیات وعده صادق که توانستند با تمام دنیا صحبت کنند و ما توانستیم در میدان کار را انجام دهیم و در واقع دیپلماسی میدان را اجرایی کردند.

ظرفیت ایرانیان نخبه در سراسر دنیا باید فعال شود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: ظرفیت ایرانیان نخبه در سراسر دنیا باید فعال شود. باید کاری کنیم که از مسیر ترانزیتی استفاده کنیم مسیرهای کریدورهای که ناقص مانده است را تکمیل کنیم و دنیا را به خودمان نیازمند کنیم و اینها نمی‌شود الا اینکه ظرفیت‌های مردمی را پای‌کار برویم.

وی افزود: ما با این میزان تولید ناخالص نمی‌توانیم بازیگر اصلی در جهان باشیم الا اینکه بازارمان را گسترش دهیم. ما باید اول با کشورهای همسایه روابط گسترده داشته باشیم و باید به سمت تولید و زنجیره‌های مشترک برویم بسیاری از صنایع در دنیا مشترک هستند ما می‌توانیم نقطه کانونی در این زمینه باشیم.

هرکسی فکر می‌کند با مذاکره می‌تواند رویکرد آمریکا را تغییر دهد متوهم است

قاضی زاده هاشمی گفت: باید در اقلیم کردستان عراق به گونه‌ای سیاست‌گذاری کنیم که بزرگان این اقلیم امنیت خودشان را در کردستان ایران ببینند و خودشان امنیت کردستان ایران را حفظ می‌کنند. هرکسی فکر می‌کند با مذاکره می‌تواند رویکرد آمریکا را نسبت به ما تغییر دهد متوهم است و این غیر ممکن است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: ما باید تبدیل به قدرتی شویم که آمریکایی‌ها به آن نیاز داشته باشند. حضور مقتدرانه حاج‌قاسم در عراق کاری کرده بود که آمریکایی‌های می‌آمدند می‌گفتند برای ما فلان کار را کنید.

وی افزود: در ماجرای تبادل زندانیان افرادی از آنها دست ماست تبادل می‌کنیم و زندانیان مان را آزاد می‌کنیم این بده‌بستان قدرت است. ما به‌عنوان رهبر محیط اطراف باید منطقه را آرام کنیم ایران اینقدر قدرت دارد که وارد ایجاد تنش نشود.

۵۷ کشور پیمان جهانی با ترامپ بستند و همه شان شکست خوردند

قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: ۵۷ کشور پیمان جهانی با ترامپ بستند و همه شان شکست خوردند و برگشتند ما باید سعی کنیم در چنین شرایطی نقطه کانونی باشیم. ما باید کاری کنیم اقتصاد منطقه درهم‌تنیده شود این هم تحریم را خنثی می‌کند و هم ایران را رهبر منطقه می‌کند، باید این ایفای نقشمان را به‌درستی ببینیم و ضعیف عمل نکنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: درباره تحریم هم حرف این است. راهبرد آمریکایی‌ها نسبت به ما تغییر نمی‌کند و هر کسی که فکر کند آمریکایی‌ها با مذاکره رویکردشان با ما تغییر می‌دهند متوهم است.

وی گفت: آمریکایی‌ها در عرصه میدان گاهی به قدرت حاج قاسم نیاز داشتند و بارها از او کمک گرفتند. ما باید کاری کنیم که در روابط بین المللی آنها به ما نیازمند شوند. ما باید مقتدر باشیم و قدرتمند بمانیم. دیپلماسی بر اساس قدرت و داد و ستدی که منافع ملی را در آن ذبح نکردیم.

وی افزود: این درست است ایران اسلامی آن قدر قدرت بازدارندگی دارد که وارد ایجاد تنش نشود. خصوصاً با کشورهای همسایه خود.

قاضی زاده ادامه داد: ما باید با همسایه‌های خود روابط سازنده ایجاد کنیم. ما باید کاری کنیم که اقتصاد منطقه در هم تنیده شود و این تحریم را خنثی می‌کند. ایران اسلامی همیشه رهبر منطقه بوده است و هیچ کشوری هم نمی‌تواند با این رهبر رقابت کند و باید ایفای نقش خود را به درستی بنگریم و اجرایی کنیم.

نظر شما