شناسهٔ خبر: 67268115 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

قاضی زاده هاشمی:

سیاست خارجی باید دستاورد داشته باشد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بابیان این که سیاست خارجی باید دستاورد داشته باشد، تاکید کرد: دولت سیزدهم دیپلماسی متوهمانه را به دیپلماسی عمل‌گرا تغییر داد.

صاحب‌خبر -

 سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای این برنامه گفت: جوامع انسانی مبتنی بر نیاز یک دیگر شکل گرفته‌اند، انسان‌ها به هم نیاز دارند چه در داخل کشور و چه در خارج کشور، ما وقتی یک رابطه با خارج از ایران برقرار کنیم می‌خواهیم ایجاد و خلق قدرت کنیم.

وی افزود: با روابط سیاست خارجی می‌خواهیم امنیتمان را حفظ کنیم و جلوگیری کنیم از اینکه دیگران به ما تعرض کنند ما در طی چهار دوره قبل از دولت آیت الله رییسی با دو رویکرد مواجه بودیم و از زمان دولت رییسی این دو رویکرد کنار گذاشته شد.

کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: در برقراری ارتباط با خارج از کشور علاوه بر حفظ منافع، می‌خواهیم هویت و استقلال خود را حفظ کنیم و خلق قدرت کنیم تا به عنوان یک کشور دسته دوم یا سوم شناخته نشویم و امنیت خود را نیز حفظ کنیم.

در ادامه، محمدرضا شمسایی مشاور قاضی زاده هاشمی گفت: مساله افراط و تفریط همیشه بوده و هست و ما همیشه از آن آسیب دیدم. ما چه در داخل کشور و چه خارج از این افراط و تفریط آسیب دیدیم و این ناشی از این است که درک مناسبی از محیط بین الملل وجود نداشته است.

وی افزود: بر این مبنا دیپلماسی ایران به‌ویژه پس از انقلاب شکل‌گرفته است. چهار دهه قبل از دولت شهید رئیسی با دو رویکرد روبرو بودیم که کارشناسان درباره آن توضیح خواهند داد.

دولت سیزدهم دیپلماسی متوهمانه را به دیپلماسی عمل‌گرا تغییر داد

قاضی‌زاده هاشمی تأکید کرد: دولت سیزدهم دیپلماسی متوهمانه را به دیپلماسی عمل‌گرا تغییر داد. سیاست خارجی باید دستاورد داشته باشد. روی کار آمدن شهید رئیسی و شهید امیر عبدالهیان رویکرد غلط دولت قبلشان را تغییر دادند.

وی افزود: باید با چارچوب‌های موجود کار کنیم تا با قدرتمندی خودمان نظام بین‌المللی را به چندجانبه گرایی تغییر دهیم. نوع برخورد با رئیس‌جمهور چین باعث شد حتی کشورهای همسایه به ما پشت کردند و قطع رابطه با آن‌ها داشتیم.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: در سیاست خارجی حفظ هویت، استقلال و امنیت کشور برای ما مهم است. در برقراری ارتباط با خارج از کشور علاوه بر حفظ منافع، می‌خواهیم هویت و استقلال خود را حفظ کنیم و خلق قدرت کنیم تا به‌عنوان یک کشور دسته دوم یا سوم شناخته نشویم و امنیت خود را نیز حفظ کنیم.

وی افزود: روابط و سازمان‌های حقوقی بین‌المللی مستعمرانه هستند، از منظر ارزشی برای ما قابل‌قبول نیست اما واقعیت‌های بین‌الملل هستند و باید در همین چهارچوب کار کنیم تا بتوانیم با قدرتمند کردن ایران و توسعه اتحادیه‌ها، این موازنه قدرت را تغییر دهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: تلاش کردیم به خودمان تکیه کنیم و جبهه جهانی ایجاد کنیم، با کسب اعتماد مردم خود و کسب اعتماد دوستانمان. رفتند با کدخدا بسازند، هم خدا را از دست دادند و هم اهالی ده را. کشورهای همسایه هم به ما پشت کردند و قطع ارتباط رخ‌داده بود.

در حال تکمیل…

 

نظر شما