شناسهٔ خبر: 67286780 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

چه ربطی به صداوسیما دارد که برنامه بسازد و پاسخ ظریف را بدهد؟

پیام همذات پنداری عمومی با فاضلی بعد از تنش در میزگرد پزشکیان /صداوسیما در قامت ستاد تبلیغات جریان سیاسی خاص ظاهر شده است

نماینده مجلس دوازدهم گفت: در سطح عمومی هم وقتی رفتارهای یک سویه و خارج از دایره انصاف، عدالت و حتی قانون با شعار پاسداشت همین موازین تحمیل می‌شود، به مرزهای طاقت و تحمل شهروندان فشار وارد می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حواشی برنامه میزگرد فرهنگی چهارشنبه شب که با حضور مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری و دو تن از مشاورانش یعنی محمد بهشتی و محمد فاضلی برگزار شد، همچنان ادامه دارد. در پایان این برنامه محمد فاضلی استاد دانشگاه و شهاب اسفندیاری کارشناس برنامه، با یکدیگر تنش لفظی پیدا کردند که منجر به قطع میکروفون فاضلی و در ادامه ترک استودیو از سوی او شد.

صداوسیما رسانه ای جناحی و غیرشفاف است نه رسانه ای ملی

عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه در مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین،با بیان اینکه آنچه در دقایق پایانی میزگرد فرهنگی مسعود پزشکیان رخ داد، خروجی سازوکارهایی است که بر پایه عدم انصاف، عدم بی‌طرفی و عدم شفافیت کار می‌کنند، گفت: معایبی که خصوصا در صدا و سیما به صورتی فراگیر، نهادینه شده‌اند. صداوسیما نه تنها به هیچ عنوان در چارچوب صفت «ملی» که برخی‌ها تلاش دارند تا برای آنجا بیاندازند رفتار نمی‌کند، بلکه مسیری کاملا مغایر با آن را می‌رود؛ رسانه‌ای جناحی، غیرشفاف و غیر پاسخگو که اتفاقا از منابع عمومی ارتزاق می‌کند.

چینش کارشناسان میزگردها، گویای گرایش سیاسی مدیران صداوسیماست

نماینده مجلس دوازدهم ادامه داد: سالیان درازی است که هر روز نشانه‌های این ویژگی‌های صدا و سیما به طور مکرر بروز پیدا می‌کنند. در همین فضای انتخاباتی اخیر چینش کارشناسان برنامه‌های تبلیغاتی با نامزدها گویایی گرایش و میل سیاسی مدیران این رسانه است. البته وقتی ترکیب این مدیران به شکلی است که در سیطره نزدیکان درجه یک و همفکران یکی از نامزدها قرار دارد که از قضا نقطه مقابل نامزدی دیگر هستند، همه چیز قابل پیش بینی می‌شود. طبیعی است که از ترکیب یک سازمان تحت تسلط مدیران منتسب به یک جریان سیاسی خاص، رفتار «ملی» بروز پیدا نکند و اتفاقا قابل پیش‌بینی‌ترین انتظار از رفتار چنین مجموعه‌ای، همان است که می‌بینیم. یعنی ظاهر شدن در قامت ستاد تبلیغات یک جریان مشخص سیاسی.

چه ربطی به صداوسیما دارد که پاسخ ظریف را بدهد؟

حسین‌زاده با اشاره به اینکه میزگرد فرهنگی مسعود پزشکیان تنها نقطه اوج بروز این رفتارهای یک سویه و خارج از انصاف بود، ادامه داد: چه اینکه پیش از آن هم به کرات تمایلات مدیران صدا و سیما در طول تبلیغات انتخاباتی و حمله به یک نامزد و دفاع از دیگران را به وضوح می‌دیدیم. نمونه آن ساخت برنامه توسط شبکه سوم سیما علیه سخنان آقای دکتر ظریف در میزگرد سیاست خارجی آقای دکتر پزشکیان بود. چیزی که اولا تخلف صدا و سیما از قانون انتخابات ریاست جمهوری محسوب می‌شد و ثانیا این سوال را ایجاد می‌کرد که چرا همین اقدام علیه کمپین دیگر نامزدها صورت نمی‌گیرد؟ آیا آنها تمام آنچه که می‌گویند و ادعا دارند درست است و فقط از نظر صدا و سیما آقای ظریف حرف خطا زده و لایق پاسخ می‌باشد؟ گیریم آقای ظریف در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری به عنوان یکی از افراد کمپین دکتر پزشکیان حرف غلطی زده، پاسخ دادن آن چه ربطی به صدا و سیما دارد و اصلا وظیفه آنان است؟

تحمل آدم ها در برابر رفتارهای یک سویه و اتهام زنی بدون دفاع حدی دارد

عضو کمیسیون بودجه و برنامه مجلس افزود: طاقت هر کسی در برابر رفتارهای یک سویه، اتهام‌زنی بدون فرصت دفاع و تحمیل سکوت سقف و حدی دارد. چیزی که کار را بدتر می‌کند این است که این اقدامات با ژست فرهنگی و ادعای گفت و گو انجام می‌شود.

رفتار فاضلی قابل پذیرش نبود اما از قابل درک و فهم است

رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس دهم در ادامه با اشاره به اینکه در سطح عمومی هم وقتی رفتارهای یک سویه و خارج از دایره انصاف، عدالت و حتی قانون با شعار پاسداشت همین موازین تحمیل می‌شود، به مرزهای طاقت و تحمل شهروندان فشار وارد می‌کند، گفت: رفتار محمد فاضلی در پایان میزگرد فرهنگی آقای پزشکیان هر چند قابل پذیرش نیست اما از زاویه همین آسیب‌ها قابل فهم و درک است؛‌ یک مدرس دانشگاه که به شکل غیرمنصفانه‌ و حتی خارج از قانونی با او رفتار شده و امکان احقاق حق خود را پیدا نکرده، اکنون در موقعیت که اصلا مربوط به این فضا نمی‌شود مورد تهمت قرار می‌گیرد. آن هم توسط فردی که جامعه شب گذشته درباره صلاحیت حرفه‌ای خود وی برای تصاحب جایگاهی که دارد ابهاماتی مطرح کرده است.

او ادامه داد: در این موقعیت واکنش محمد فاضلی قابل فهم (نه قابل توجیه) می‌شود. اما این صحنه و موقعیت آن پیام بسیار مهمتری دارد؛ یک جامعه‌شناس در یک موقعیت خطیر سیاسی در کنار یک نامزد ریاست جمهوری قرار گرفته تا در چند دقیقه بسیار کوتاه از فرصتی که دارد بتواند هزاران و بلکه چند میلیون نفر را برای رای دادن به آن نامزد متقاعد کند. چنین فردی قطعا از تسلط و پختگی کامل برخوردار است که برای چنین ماموریتی برگزیده شده. اما او هم در این موقعیت حیاتی نمی‌تواند فشار روانی حاصل از بی‌انصافی و بی‌عدالتی که در حق خود احساس می‌کند را تحمل کند و نهایتا دست به عصیان می‌زند.

حسین‌زاده در پایان تاکید کرد: واکنش عمومی مردم در شبکه‌های مجازی نسبت به اتفاقی که رخ داد، حرف‌های بسیاری دارد. در دقایق اولیه آن اتفاق به نظر می‌رسید کمپین انتخاباتی آقای پزشکیان با یک بحران مواجه شده است اما اندکی بعد واکنش عمومی طوری بود که کاملا عکس این رخ داد. همذات‌پنداری بخش زیادی از جامعه با محمد فاضلی و تائید رفتار او روی آنتن زنده یک برنامه انتخاباتی مهم، دارای پیام‌هایی است که نباید ساده از کنار آن گذشت.

2929

نظر شما