شناسهٔ خبر: 67288741 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

پورمحمدی: حجم توزیع یارانه مشکلات اقتصادی را بیشتر کرده است

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به مشکلات توزیع یارانه، گفت: این حجم از توزیع یارانه مشکلات اقتصادی را بیشتر کرده است، خدمات‌رسانی عدالت‌محور مسأله اساسی برای همه دولت‌هاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی با محوریت موضوعات اقتصادی در سخنانی، گفت: یارانه‌ها سبب غنی‌تر شدن عده‌ای و کم‌شدن دهک‌های طبقه متوسط و فقیرتر شدن طبقات پایین و گسترش طبقات فقیر شده است، این طبق آمار است.وی ادامه داد: تقریباً این هدف‌مندی یارانه‌ها و توزیع آن به این شکل توسعه آن، هم‌زمان با تحریم‌ها شد.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، تصریح کرد: وقتی تحریم‌ها حدود ۱۷، ۱۸ سالی که اعمال شده، خیلی‌ها انکار می‌کردیم و به آن اهمیتی نمی‌دادیم و توجه نکردیم، آن موقع باید واپایش می‌کردیم و اجازه نمی‌دادیم نهادهای بین‌المللی همه ابزار و شبکه‌هایی که برای تقویت اقتصادمان نیاز داشتیم را محدود کنند.

پورمحمدی اضافه کرد: البته دولت آقای احمدی‌نژاد در اواخر کار پذیرفت، اما متأسفانه داستان نقل‌وانتقال مالی پیش آمد که چشمه دیگری از محدودیت سازی برای کشور ما مانند fatf ایجاد شد که اواخر دولت آقای احمدی‌نژاد بود.وی افزود: حتی نامه آن نیز نوشته شد، اما عملاً حدود ۱۱ سال است که این قصه مانده و کل اقتصاد ما برای تبادل مالی قفل است، بنابراین بخش جدی که نمی‌توانیم کار کنیم و مشکل داریم، منابع است که منابع نداریم و اقتصاد ما در ریل درستی قرار ندارد؛ این هم از وضع درونی و بیرونی است که تحریم‌ها بیشتر شد و باید در داخل خنثی‌سازی کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: با بی‌توجه بودن به تحریم و خنثی‌سازی آن و عدم فضاسازی اجتماعی و یا برای خنثی‌سازی داخلی که اقتصاد مقاومتی بود، اقدامی انجام نشد، در کجا جدی عمل کردیم و برخورد شد؟

پورمحمدی اظهار کرد: ما در این مدت تبلیغات انتخاباتی را شروع کردیم، اما فضای اجتماعی گرم نیست، معلوم است که مردم حس جدی و اعتماد ندارند و این صداقت ما را جدی نمی‌بینند، نمی‌شود که ما این‌طور مسائل را ببینیم و قول بدهیم، مردم می‌گویند در ۱۰، ۱۵ سال اخیر چه کرده‌اید که الآن می‌خواهید بکنید؟وی اضافه کرد: این مسئله جدی است، البته می‌گویم که یارانه به چه سمت‌وسویی رفته و چه عوارضی برای ما ایجاد کرده است، ما باید برگردیم به اعتمادسازی و برگردیم به پیشینه‌مان و با صداقت چه کرده‌ایم، کسانی که حقایق و واقعیت‌های اجتماعی را قبول نداشتیم، کم و بی‌ارزش دیدیم و هیچ تلاشی برای واپایش آن نداشتیم و برای خنثی‌سازی تحریم‌ها هم عمل نکردیم، اما داریم نسخه می‌پیچیم، معلوم است که جواب نمی‌دهد و مردم هم اعتماد نمی‌کنند.

چرا با سکوت و پاک کردن صورت‌مسئله، می‌خواهید از مشکلات بپرید

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در 4 دقیقه دوم فرصت خود، گفت: نمودارها منفی است، همه دوره‌ها نقدینگی بیشتر و تورم بیشتر می‌شود، خط فقر توسعه پیدا می‌کند و دهک‌ها به هم می‌ریزد و فاصله بین غنی و فقیر دارد زیاد می‌شود و تکرار همین حرفاست.وی ادامه داد: سؤال این است که چرا به علت‌ها نمی‌پردازیم و چرا با سکوت پاک‌کردن صورت‌مسئله می‌خواهیم از مشکلات عبور کنیم؟ ما هنوز حاضر نیستیم به مشکلات اساسی اشاره کنیم و بپردازیم. بر روی یارانه سوخت ۱۲۰ میلیارد دلاری باید توجه کنیم.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: موقعی که دشورای‌عالیلی امنیت ملی بحث fatf مطرح شد، بنده و آقاطیب نیایا دعوت شدیم و مفصل درباره مشکلات بحران تبادل مالی صحبت کردم و گفتم که اگر برجام هم نباشد، این قصه ما را گرفتار می‌کند.

بحث من این است که باید اصل مسئله و مشکل را بپذیریم.پورمحمدی همچنین تصریح کرد: برادر عزیزمان، آقای جلیلی از اول نسبت به بحث تحریم این‌طورور مسائل مواضعشان مشخص است.وی خطاب به پزشکیان، گفت: آقای پزشکان وقتی بحث برجام شد، همچنان بر طبل شیپور پیروزی زدیم، اما موضع بنده درباره برجام روشن است و می‌گویم از هر روزنه ۲ درصدی یا ۳ درصدی باید از حق ملت دفاع کرد و باید به قدرت به جنگ کسانی رفت که حق مردم را ضایع می‌کنند. آقای پزشکیان در ستادشان غلغله است و همه منتظر پست! ولی آقایان گفتند همه مشکلات حل می‌شود و از فرصت خنثی‌سازی تحریم استفاده نکردند.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد»: آقای پزشکیان همین‌ها دور شما آمدند، شما که خیلی کارشناس نیستید، این‌ها می‌خواهند اداره کنند نگاهشان به روابط خارجی مشخص است که بزرگ‌نمایی می‌کنند و خودشیفتگی دارند و از طرفی هم به خنثی‌سازی تحریم‌ها توجه نکردند.

پورمحمدی همچنین خطاب به قالیباف نیز، گفت: آقای قالیباف شما در این چهار سال باید تلاش می‌کردید هم نسبت به مسئله برجام که اگر روزنه‌ای بود، اگر هر چقدر ظرفیتی بود، باید از آن استفاده می‌شد، با هر حاشیه و قاعده‌ای نه به دولت قبلی و نه به دولت شهید رئیسی اجازه داده نشد، بعد هم برنامه می‌نویسید برای حل مشکل یارانه‌ها در همین برنامه هفتم ۲۵ موضوع مهم معلق است، تا در یک سال دیگر تصویب شود، آقای قالیباف شما باید جواب مسئولیتتان را بدهید، کاری که خودتان کردید را باید ببینید چه اثری داشته است باید به مردم پاسخ دهیم و مردم‌، باور کنند.وی تأکید کرد: ۲۵ موضوع مهم در برنامه هفتم معلق مانده تا پس از تصویب  مشخص می‌شود.

باید با قدرت به میدان مذاکره برویم

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در 4 دقیقه سوم فرصت خود نیز، گفت: حتماً ترامپ شاید بخواهد برگردد، باید در این میدان باقدرت وارد شویم و از فرصت‌ها استفاده و شکار لحظه‌ها کنیم، تا اینجا نشده است.قالیباف در میان صحبت‌های پورمحمدی پاسخ داد و گفت: قبل از قانون مجلس برای مقابله با تحریم‌ها، ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کردیم، اما امروز این میزان به یک میلیون  و ۵۶۰ هزار بشکه رسیده است.

پورمحمدی هم در پاسخ به قالیباف، گفت: این به‌خاطر قانون مجلس نبوده است،  به‌خاطر بحث رقابت چین و آمریکا بوده، ما امروز نفت را ارزان‌تر می‌فروشیم و تازه پولش را نگه می‌دارند تا آقای زاکانی برود از همان‌ها قرارداد ببندد.

وی با طرح این پرسش که آیا تورم واپایش شده‌ و نقدینگی کاهش‌یافته است؟ گفت: باید عمیق‌تر و جدی‌تر به مسائله نگاه کنیم.کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: در مسئله بهداشت، الحمدلله سه پزشک اینجا هستند؛ ۴۵ درصد پایوران پزشکی ما در تهران هستند؛ این همه مهاجرت پزشکان و پرستاران را داریم، اینها مسائلی است که بخش عمده آنها مربوط به احترام به این جامعه و تأمین نیازهای آنها و اقتصاد درمان است.

پورمحمدی با بیان اینکه تا زمانی که مبانی اقتصادی را حل نکنیم، مشکلات دیگر برطرف نمی‌شود، گفت: فقط ۱۰-۱۵ درصد پزشکان وضعشان خوب است، به این توجه نکنید، بسیاری از پزشکان وضعشان خوب نیست، مبانی اقتصادی اینها باید حل شود.وی تصریح کرد: الحمدلله دانش پزشکی، فن، تجربه، صنایع و امکانات فوق‌العاده‌ای در کشور داریم که باید استفاده کنیم، الآن گردشگری پزشکی و سلامت نیز رشد کرده است.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: به‌اندازه کافی ایده و ابتکار برای تقدم پیشگیری بر درمان وجود دارد، باید به اینها اطمینان کنیم و احترام بگذاریم و مشکلات اقتصادی‌شان را برطرف کنیم.پورمحمدی خاطرنشان کرد: پیشینۀ مدیریتی‌ام نشان داده جزو قوی‌ترین عناصر کشور بودم در مواجهه با دشمن. اگر قرار باشد کسی در برابر ترامپ بایستد آن ما ها هستیم.

نظر شما