شناسهٔ خبر: 67287114 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

پورمحمدی در دومین مناظره انتخابات ۱۴۰۳ چه گفت؟

حجم توزیع یارانه مشکلات اقتصادی را بیشتر کرده است/ کل اقتصاد ما در این ۱۰ -۱۵ سال قفل شده است/ خیلی ساده از تحریم می‌گذرند و سکوت می‌کنند/ ما باید وارد میدان شویم و شکار لحظه‌ها کنیم/ سالمندی و اوتیسم مسئله جدی کشور است/ باید بهترین برداشت را از امکانات محدودمان داشته باشیم

مصطفی پورمحمدی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ برای حضور در دومین دور از مناظرات ریاست جمهوری وارد ساختمان صدا و سیما شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، مصطفی پورمحمدی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ برای حضور در دومین دور از مناظرات ریاست جمهوری وارد ساختمان صدا و سیما شد. محمد صالح مفتاح، دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما در گفتگو با شبکه خبر درباره مناظره های انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: مناظره دوم مانند مناظره اول محور اصلی اش اقتصادی است اما حوزه اجتماعی را هم شامل می شود و عنوان کلی «خدمت عدالت محور دولت» است که دولت چه خدماتی را به مردم ارائه می‌کند.

وی افزود: این موضوع سه زیرعنوان کلی دارد، اول سیاست گذاری در یارانه‌ها، محرومیت زدایی و فقر، دوم ارتقای نظام سلامت و سوم ارتقای نظام آموزشی که امروز درباره این موضوعات گفتگو می‌شود.

پورمحمدی در اولین مناظره انتخابات ۱۴۰۳ چه گفت؟

مشروح کامل مناظره اقتصادی انتخابات ۱۴۰۳

قرعه‌کشی جایگاه کاندیداها، چهارشنبه ۳۰ خرداد با حضور نمایندگان کاندیداها انجام شد و صندلی هر یک از آن‌ها در مناظرات مشخص شد که به ترتیب زیر است:

صندلی شماره یک: امیرحسین قاضی زاده هاشمی

صندلی شماره دو: محمدباقر قالیباف

صندلی شماره سه: مصطفی پورمحمدی

صندلی شماره چهار: علیرضا زاکانی

صندلی شماره پنج: مسعود پزشکیان

صندلی شماره شش: سعید جلیلی

آغاز بخش اول مناظره

سوالات مردم و کارشناسان برای بخش اول مناظره دوم نامزدهای ریاست‌جمهوری که با عنوان «خدمات عدالت محور دولت» برگزار می‌شود:

مهدی امیدوار: امسال ۴۵۰ هزار میلیارد به ارز ۲۸۵۰۰ تخصیص داده شده است، آیا این را بهتر است به ابتدای زنجیره تولید بدهیم یا دولت در قالب کالا برگ و کالا به مصرف کننده بدهد؟

مردمی: برنامه شما برای عادلانه کردن یارانه‌ها چیست؟

مرتضی بختیاری: با کمک مجلس در برنامه توسعه آمده است که در پایان برنامه فقط مطلق به صفر برسد، برنامه شما برای توانمندسازی افراد جامعه و بویژه نیازمندان برای گرفتار نشدن در تله فقر چیست؟

بشارتی: شهرهای بزرگ در حال گسترش زیاد است؛ الان سی درصد روستا و ۷۰ درصد شهرها هستند. برنامه شما برای گسترش عادلانه این مسئله چیست؟

مشروح صحبت های مصطفی پورمحمدی در ۴ دقیقه اول را در ادامه بخوانید:

حجم از توزیع یارانه مشکلات اقتصادی را بیشتر کرده است

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی با محوریت موضوعات اقتصادی در سخنانی، گفت: یارانه‌ها سبب غنی‌تر شدن عده‌ای و کم‌شدن دهک‌های طبقه متوسط و فقیرتر شدن طبقات پایین و گسترش طبقات فقیر شده است، این طبق آمار است.
وی ادامه داد: تقریباً این هدف‌مندی یارانه‌ها و توزیع آن به این شکل توسعه آن، هم‌زمان با تحریم‌ها شد.کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، تصریح کرد: وقتی تحریم‌ها حدود ۱۷، ۱۸ سالی که اعمال شده، خیلی‌ها انکار می‌کردیم و به آن اهمیتی نمی‌دادیم و توجه نکردیم، آن موقع باید واپایش می‌کردیم و اجازه نمی‌دادیم نهادهای بین‌المللی همه ابزار و شبکه‌هایی که برای تقویت اقتصادمان نیاز داشتیم را محدود کنند.
پورمحمدی اضافه کرد: البته دولت آقای احمدی‌نژاد در اواخر کار پذیرفت، اما متأسفانه داستان نقل‌وانتقال مالی پیش آمد که چشمه دیگری از محدودیت سازی برای کشور ما مانند fatf ایجاد شد که اواخر دولت آقای احمدی‌نژاد بود.وی افزود: حتی نامه آن نیز نوشته شد، اما عملاً حدود ۱۱ سال است که این قصه مانده و کل اقتصاد ما برای تبادل مالی قفل است، بنابراین بخش جدی که نمی‌توانیم کار کنیم و مشکل داریم، منابع است که منابع نداریم و اقتصاد ما در ریل درستی قرار ندارد؛ این هم از وضع درونی و بیرونی است که تحریم‌ها بیشتر شد و باید در داخل خنثی‌سازی کنیم.
 

صحبت های مصطفی پورمحمدی در ۴ دقیقه اول

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: با بی‌توجه بودن به تحریم و خنثی‌سازی آن و عدم فضاسازی اجتماعی و یا برای خنثی‌سازی داخلی که اقتصاد مقاومتی بود، اقدامی انجام نشد، در کجا جدی عمل کردیم و برخورد شد؟

پورمحمدی اظهار کرد: ما در این مدت تبلیغات انتخاباتی را شروع کردیم، اما فضای اجتماعی گرم نیست، معلوم است که مردم حس جدی و اعتماد ندارند و این صداقت ما را جدی نمی‌بینند، نمی‌شود که ما این‌طور مسائل را ببینیم و قول بدهیم، مردم می‌گویند در ۱۰، ۱۵ سال اخیر چه کرده‌اید که الآن می‌خواهید بکنید؟

وی اضافه کرد: این مسئله جدی است، البته می‌گویم که یارانه به چه سمت‌وسویی رفته و چه عوارضی برای ما ایجاد کرده است، ما باید برگردیم به اعتمادسازی و برگردیم به پیشینه‌مان و با صداقت چه کرده‌ایم، کسانی که حقایق و واقعیت‌های اجتماعی را قبول نداشتیم، کم و بی‌ارزش دیدیم و هیچ تلاشی برای واپایش آن نداشتیم و برای خنثی‌سازی تحریم‌ها هم عمل نکردیم، اما داریم نسخه می‌پیچیم، معلوم است که جواب نمی‌دهد و مردم هم اعتماد نمی‌کنند.

مشروح صحبت های مصطفی پورمحمدی در ۴ دقیقه دوم را در ادامه بخوانید:

خیلی ساده از تحریم می‌گذرند و سکوت می‌کنند

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ۴ دقیقه دوم فرصت خود، گفت: نمودارها منفی است، همه دوره‌ها نقدینگی بیشتر و تورم بیشتر می‌شود، خط فقر توسعه پیدا می‌کند و دهک‌ها به هم می‌ریزد و فاصله بین غنی و فقیر دارد زیاد می‌شود و تکرار همین حرفاست.

وی ادامه داد: سؤال این است که چرا به علت‌ها نمی‌پردازیم و چرا با سکوت پاک‌کردن صورت‌مسئله می‌خواهیم از مشکلات عبور کنیم؟ ما هنوز حاضر نیستیم به مشکلات اساسی اشاره کنیم و بپردازیم. بر روی یارانه سوخت ۱۲۰ میلیارد دلاری باید توجه کنیم.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: موقعی که دشورای‌عالیلی امنیت ملی بحث fatf مطرح شد، بنده و آقاطیب نیایا دعوت شدیم و مفصل درباره مشکلات بحران تبادل مالی صحبت کردم و گفتم که اگر برجام هم نباشد، این قصه ما را گرفتار می‌کند. بحث من این است که باید اصل مسئله و مشکل را بپذیریم.

پورمحمدی همچنین تصریح کرد: برادر عزیزمان، آقای جلیلی از اول نسبت به بحث تحریم این‌طورور مسائل مواضعشان مشخص است.وی خطاب به پزشکیان، گفت: آقای پزشکان وقتی بحث برجام شد، همچنان بر طبل شیپور پیروزی زدیم، اما موضع بنده درباره برجام روشن است و می‌گویم از هر روزنه ۲ درصدی یا ۳ درصدی باید از حق ملت دفاع کرد و باید به قدرت به جنگ کسانی رفت که حق مردم را ضایع می‌کنند. آقای پزشکیان در ستادشان غلغله است و همه منتظر پست! ولی آقایان گفتند همه مشکلات حل می‌شود و از فرصت خنثی‌سازی تحریم استفاده نکردند.


کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد»: آقای پزشکیان همین‌ها دور شما آمدند، شما که خیلی کارشناس نیستید، این‌ها می‌خواهند اداره کنند نگاهشان به روابط خارجی مشخص است که بزرگ‌نمایی می‌کنند و خودشیفتگی دارند و از طرفی هم به خنثی‌سازی تحریم‌ها توجه نکردند.

صحبت های مصطفی پورمحمدی در ۴ دقیقه دوم

پورمحمدی همچنین خطاب به قالیباف نیز، گفت: آقای قالیباف شما در این چهار سال باید تلاش می‌کردید هم نسبت به مسئله برجام که اگر روزنه‌ای بود، اگر هر چقدر ظرفیتی بود، باید از آن استفاده می‌شد، با هر حاشیه و قاعده‌ای نه به دولت قبلی و نه به دولت شهید رئیسی اجازه داده نشد، بعد هم برنامه می‌نویسید برای حل مشکل یارانه‌ها در همین برنامه هفتم ۲۵ موضوع مهم معلق است، تا در یک سال دیگر تصویب شود، آقای قالیباف شما باید جواب مسئولیتتان را بدهید، کاری که خودتان کردید را باید ببینید چه اثری داشته است باید به مردم پاسخ دهیم و مردم‌، باور کنند.وی تأکید کرد: ۲۵ موضوع مهم در برنامه هفتم معلق مانده تا پس از تصویب  مشخص می‌شود.

پورمحمدی همچنین تصریح کرد: برادر عزیزمان، آقای جلیلی از اول نسبت به بحث تحریم و اینطور مسائل مواضعشان مشخص است.وی خطاب به پزشکیان، گفت: آقای پزشکان وقتی بحث برجام شد، همچنان بر طبل شیپور پیروزی زدیم، اما موضع بنده درباره برجام روشن است و می‌گویم از هر روزنه ۲ درصدی یا ۳ درصدی باید از حق ملت دفاع کرد و باید به قدرت به جنگ کسانی رفت که حق مردم را ضایع می‌کنند. آقای پزشکیان در ستادشان غلغله است و همه منتظر پست! ولی آقایان گفتند همه مشکلات حل می‌شود و از فرصت خنثی‌سازی تحریم استفاده نکردند.

وی اضافه کرد: آقای پزشکیان همین‌ها دور شما آمدند، شما که خیلی کارشناس نیستید، این‌ها می‌خواهند اداره کنند نگاهشان به روابط خارجی مشخص است که بزرگنمایی می‌کنند و خودشیفتگی دارند و از طرفی هم به خنثی‌سازی تحریم‌ها توجه نکردند.

آغاز بخش دوم مناظره

سوالات مردم و کارشناسان برای بخش اول مناظره دوم نامزدهای ریاست‌جمهوری که با عنوان «ارتقای نظام سلامت» برگزار می‌شود:

پرسش مردمی: اگر دیدید جلوی بیمارستان ها مردم از شهرستان ها می آیند و خیمه می زنند و چند ماه در نوبت هستند؛ برنامه شما برای این معضل بزرگ چیست؟

علیرضا مرندی: چقدر برای سلامت این جامعه که مدیونش هستید ارزش قائلید؛ سلامتشان و نه درمانشان.

کامران باقری لنکرانی: بحران فرسودگی شغلی و بحران مهاجرت نیروی انسانی و بحران نگهداشت نیروی انسانی بخصوص در مناطق محروم، نظام سلامت را تهدید میکند. برای حل این بحرانها چه برنامه ای دارید؟

سعید نمکی: نگاه شما به بحث عدالت در سلامت و دسترسی عادلانه مردم در نقاط محروم به زیرساختهای سلامت و نگاه شما به نظام شبکه و راهکارهای تقویت پوشش بیمه ای و کاهش پرداخت از جیب مردم چیست؟

ایرج حریرچی: نظام هوشمند اطلاعات سلامت باید مورد توجه وزارت بهداشت قرار گیرد؛تعهد دولت برای یکپارچه سازی اطلاعات برای دو سال و تعهد دولت برای اجرای پزشک خانواده در طی یکسال آیا در توان دولت شما هست؟

مشروح صحبت های مصطفی پورمحمدی در ۴ دقیقه سوم را در ادامه بخوانید:

ما باید وارد میدان شویم و شکار لحظه‌ها کنیم

این کاندیدای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: صرف تصویب قانون کافی نیست. شاید ترامپ بخواهد به رئیس جمهوری برگردد. ما باید بتوانیم شکار لحظه‌ها کنیم و از فرصت‌ها استفاده کنیم. و شرایط بیرونی ما نشان می‌دهد که چه اتفاقی برای ما افتاده است.

وی خطاب به قالیباف گفت: داستان اوکراین، رقابت چین با آمریکا، حضور چین در منطقه و توسعه و نفوذش، راه مواصلاتی‌اش و… به دلیل این است که مناسبات قدرت در حال تغییر است.

وی افزود: ما باید از فرصت‌ها استفاده کنیم که استفاده نکردیم. نفت را ارزان‌تر می‌فروشیم و خیلی پیچیده است قضایای مان. به این راحتی نیست که بگوییم یک میلیون بیشتر نفت می‌فروشیم.باید نتیجه آن را ببینیم و به مسائل جدی تر و عمیق‌تر همه جانبه تر توجه کنیم.

صحبت های مصطفی پورمحمدی در ۴ دقیقه سوم

وی ادامه داد: سه پزشک در جلسه ما هستند. ولی ببینید در حوزه پزشکی بحث مسائل پیشگیری مسئله مهمی است. آقایان گفتند ۴۵ درصد کادر پزشکی ما در تهران است. این همه مهاجرت توسط پزشکان ما اتفاق افتاده است. اینها مسائلی است که یک بخش عمده آن احترام به این جامعه و تامین نیاز هاشان، اقتصاد درمان است‌. تا موانع اقتصادی پزشکان توجه نشود، بسیاری از پزشکان و پرستاران مشکلات جدی مالی دارند. باید موانع اقتصادی آنها حل شود. دانش تکنیک تجربه تجهیزات پزشکی، صنایع دارویی، شبکه درمانی روستایی، تکنولوژی جدید به همراه هوش مصنوعی، و امکانات مختلف پزشکی در کشور وجود دارد. به اندازه کافی ایده، طراحی، ابتکار وجود دارد. اساتید فن زیاد هستند. ما باید به آنها احترام بگذاریم و مشکلات اساسی آنها را برطرف کنیم.

مشروح صحبت های مصطفی پورمحمدی در ۴ دقیقه چهارم را در ادامه بخوانید:

سالمندی و اوتیسم مسئله جدی کشور است

 مهم این است که زیرساختار حوزه بهداشت و درمان را گسترش دهیم، ما سالمندی داریم، سالمندی مسئله جدی کشور است که باید جدی به آن فکر کنیم.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: معلولیت‌ها گسترش پیدا کرده و مثل اوتیسم که توسعه زیادی پیدا کرده و امثال این‌ها فراوان شده است.

پورمحمدی ادامه داد: من فکر می‌کنم باید نگاه جامع و کامل کرد، همچنان برمی‌گردم به تدبیر و برنامه‌ریزی و ایجاد اعتماد و امید و خوشبینی و همکاری متقابل،  فرهیخته‌ترین مجموعه‌های نظام ما، دانشجویان، دانشجویان پزشکی و خانواده بزرگ بهداشت و درمان هستند که از ظرفیت‌های خوب ما هستند.

وی اضافه کرد: مهم این است که گره این قشر را حل کنیم و حتماً از ما کارشناس‌تر هستند، یکی از مباحثی که دولت باید به آن توجه کند، کلان سیاست گذاری است، یکی بستر مناسب فراهم کردن و اعتماد کردن و مهم‌تر از همه، مدیریت اقتصاد سلامت و درمان است.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: مطمئنم با مدیریت خوب در یارانه سوخت و انرژی می‌توانیم کل انرژی را به اندازه رفاه و مطلوب جهانی ارتقاء دهیم.

صحبت های مصطفی پورمحمدی در ۴ دقیقه چهارم

پورمحمدی ادامه داد: مثلاً میزان مصرف سوخت در اروپا را میانگین بگیریم و آن را به همین اندازه به مردم مجانی بدهیم و شاخص و مدل قرار دهیم. با بهره‌مندی از تسهیلات، آرامش و باقیمانده آن را برنامه‌ریزی کنیم و یک‌سوم باقیمانده را می‌توانیم به بهداشت و آموزش کمک کنیم.

وی اضافه کرد: ما خیلی مسئله داریم که عمدتاً در رویکردها و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و چابک‌سازی دولت و کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از هدررفت انرژی است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه الحمدلله متخصص کارآمد در کشور وجود دارد، گفت: تقریباً ما در شرایط مناسبی از نظر بسترها، ظرفیت‌ها، دانش، آموزش و تحصیل و هتلینگ بیمارستان‌ها و تخت‌ها و کارهای آزمایشگاهی و غیره خوبی هستیم، اما مسائلی وجود دارد که الحمدالله توسعه زیرساخت‌های ارتباطی برای مشاور و درمان که ایجاد شده، مهم این است که این‌ها را گسترش دهیم.

پورمحمدی تصریح کرد: در دوره‌های گذشته حدود ۱۵، ۱۶ سال گذشته، در دو طیف مدیریتی جناحی این جناح آن جناح نتوانستیم به موضوع انرژی سامان خوبی دهیم و اصراف عظیم انرژی داریم؛ حتی ما می‌توانیم کل انرژی را به‌اندازه رفاه مطلوب سطح بالای جهانی اروپا در نظر بگیریم.

مثلاً مصرف میزان سوخت در اروپا را میانگین بگیریم و این مقدار را به مردم مجانی بدهیم، مبنای خوبیست، و شاخص و مدل هم داریم و  سوم باقیمانده را نیز می‌توانیم تسهیلات دیگری بدهیم، نظیر کمک به بهداشت، آموزش و مسائل دیگر و یک‌سوم باقیمانده دیگر را کل مشکلات اقتصادی دیگر کشور را حل کنیم.

وی تأکید کرد: ما خیلی مسئله داریم که عمدتاً در رویکردها و نامه ریزی‌های اقتصادی ماست، چابک‌سازی دولت در کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از هدررفت انرژی مهم است.

پایان نیمه اول مناظره

آغاز بخش سوم مناظره

سوالات مردم و کارشناسان برای بخش اول مناظره دوم نامزدهای ریاست‌جمهوری که با عنوان «آموزش و پرورش» برگزار می‌شود:

دولت شما برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت و متناسب‌سازیِ نظام آموزش با نیازهای نسل جدید چه برنامه‌ای دارد؟

دولت شما برای کاهش تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌ها و ایجاد عدالت چه برنامه‌ای دارد؟

دولت شما برای ارتقای رابطهٔ دانشگاه و صنعت و جلوگیری از مهاجرت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی چه برنامه‌ای دارد؟

مشروح صحبت های مصطفی پورمحمدی در ۴ دقیقه پنجم را در ادامه بخوانید:

آموزش‌وپرورش جای رقابت سیاسی و کش‌مکش‌ها نیست

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش بعدی فرصت چهاردقیقه‌ایی خود، گفت: بحث آموزش‌و پرورش و آموزش عالی و نهادهای آموزشی تحقیقاتی و پژوهشی یک مسئله‌ محوری برای هر جامعه و رشد و توسعه آن است.

وی افزود: خوشبختانه کشور ما از این ظرفیت در شکل گسترده‌ای برخوردار است، ما اول باید قدردان این تلاش گسترده و این حجم عظیم عناصر و نیروهای دلسوز و متعهد باشیم در بدنه آموزشی کشور باشیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: آنچه در کشور ما توسعه و پیشرفت قرار گرفته به برکت نظام آموزشی و پژوهشی ما و تحقیقاتی بوده است، مسئله اساسی، نظام محتوای آموزشی ماست، نظام آموزشی دنیا خیلی متحول شده است، ما واقعاً باید برای بیش از یک میلیون پایوران آموزشی و حدود ۱۷ میلیون دانش‌آموز با یک نظامات بسته مشابه و از بالا اعلام شده، اعمال کنی؟  این اشکال ماست.

پورمحمدی با طرح این پرسش که آیا ما نمی‌توانیم بسیاری از ظرفیت‌های آموزشی اساتید و معلمان را حتی در محتوای تدریس به خودشان واگذار کنی؟  گفت: مثلاً استان‌های مختلف ظرفیت‌های نیرو دارند، اما چند صد نفر باید درآموزش‌وپرورشش بنشینند و نظامات آموزشی را طراحی کنند؟

وی تأکید کرد: باید نظام آموزشی را تغییر دهیم، برای رشد وکیفیت‌بخشیی و قوه ابتکار و خلاقیت که امروز عمده سرمایه جهش انسانی دنیاست که در ایران هم ظرفیت فوق‌العاده‌ای داریم.

صحبت های مصطفی پورمحمدی در ۴ دقیقه پنجم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: نکته دومی که خیلی مهم است این است که واقعاًآموزش‌وپرورشش جای رقابت سیاسی، جناحی و کشمکش‌ها نیست، جایی است که نقش بسیار مادر و کلیدی دارد،آموزش‌وپرورشش را باید با سیاست‌های مادر و روشن هدایت کنیم. همه سرمایه و نیروی انسانی ما فرزندانمان هستند.

پورمحمدی در ادامه، گفت: آقای قالیباف به نکته اساسی اشاره کردند، می‌گویند درگذشته سهم آموزش‌وپرورش ۲۰ درصد بودجه بوده و الآن به ۱۰ درصد کاهش‌یافته است، واقعیت عمیق اساسی است و آن اقتصاد کشور است، هر رئیس‌جمهور توانمندی هم که بخواهد بیاید، وقتی پول ندارد، نمی‌تواند کار را پیش ببرد.

وی اضافه کرد: هر رئیس‌جمهور که نتواند اعتماد مردم را جلب کند و هر وزیر آموزش و پرورشی که در شرایط شایسته‌ای قرار نداشته باشد، نمی‌تواند کار را پیش ببرد، اگر توان مدیریت نداشته باشد، چنین وضعی را امروز ایجاد کرده‌ایم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: امروز فاصله بین دانش‌آموز، خانواده و معلم ایجاد شده و قدرت تأثیرگذاری ما در امور تربیتی کاهش پیدا کرده است در نظام تربیتی حقوق و دستمزد جزو مسائل اساسی و جدی است که خوشبختانه در برنامه هفتم هم به شکل مبسوطی به آن اشاره شده است، متأسفانه این سرمایه عظیم انسانی ما دارد فرسوده می‌شود.

مشروح صحبت های مصطفی پورمحمدی در ۴ دقیقه ششم را در ادامه بخوانید:

اجماع سازی با شعار محقق نمی‌شود

 واقعیت این است که ما نه‌تنها در حوزه آموزش‌وپرورش، بلکه در آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی تخصصی و همین طور در بخش بهداشت و  درمان که قبلاً بحث کردیم و در حوزه‌های دیگر، امروز به‌طورجدی به یک وفاق نیاز داریم، دوستانی هم که بحث اجماع را مطرح می‌کنند، کاملاً درست است، اگر غیر از این مسیری برویم، اشتباه رفته‌ایم و متأسفانه همین ظرفیت‌هایی هم که به‌خاطر بی‌تدبیری‌ها و یا فشارهای بیرونی کاسته شده، به‌شدت توزیع می‌شود و هیچ‌وقت برای ما راهگشا نخواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه بحث‌های اجماع و وفاق با شعار نمی‌شود و محیط اجتماعی ما درگیر این افتراق و کشمکش‌ها شده است، تصریح کرد: در مقام عمل و حرف متفاوت عمل می‌کنیم، وقتی باند، گروه، رانت و حاشیه‌ها در همه بخش‌ها رخنه می‌کند و حاکم می‌شود، این فاصله‌گیری اجتماعی شکل می‌گیرد که متأسفانه شکل هم گرفته است.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: ضمن اینکه افتراق‌ها وجود دارد، در حوزه مدیریتی هم با یک حوزه لَخت و متورم روه‌برو هستیم، اینها نه‌تنها کار نمی‌کنند، مزاحم پیشرفت هم هستند، تا این را حل نکنیم، در همه حوزه‌ها از جمله صنعت و آموزش‌وپرورش و آموزش عالی شاهد این گرفتاری‌ها هستیم.

پورمحمدی ادامه داد: حوزه آموزش‌وپرورش و علم و تحقیق، حوزه عاطفی است، حوزه فیزیکی و پیچ‌ومهره و این‌ها نیست، باید با روابط انسانی برخورد کرد و به آن احترام گذاشت.

صحبت های مصطفی پورمحمدی در ۴ دقیقه ششم

وی تأکید کرد: باید به معلم، استاد و دانشجو احترام گذاشت و جایگاه، ذوق و سلیقه او را قبول کرد؛ نسل امروز مختصات و سلیقه‌اش با من فرق می‌کند، من باید این واقعیت را بفهمم، دانشجو باید به من اعتماد کند، دانشگاه باید سالم و همراه باکرامت باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه اظهار کرد: رهبری بارها تذکر دادند که محیط دانشگاه باید آزاد و دلچسب باشد، ما شرایطی را تحمیل و یک گروهی را برجسته می‌کنیم که معلوم است پیامد آن در فضای اجتماعی چیست که در آن خلاقیت هم رشد و بروز پیدا نمی‌کند، خلاقیت‌ها و مشکلات اقتصادی امروز هم وجود دارد.

پورمحمدی اضافه کرد: بخش زیادی از مردم و خیرین برای کمک به آموزش‌وپرورش آماده هستند، اما باید دلشان گرم باشد.

وی با بیان اینکه معتقدم سبک مدیریتی ما باید تغییر کند و رفتارمان با مردم، نخبگان، اساتید و دانشجویان و معلمین نیز باید تغییر کند، گفت: تا این رفتار را اصلاح نکنیم، با بحران‌های مختلف نظیر اعتصاب، تحصن، درگیری و عدم تعلق و عدم دلبستگی و نداشتن احساس عاطفی روبرو هستیم، همه این‌ها برای مدیریت کشور هزینه ایجاد می‌کند، باید عمل باشد، باید نشان دهیم که در وفاق اجتماعی به سلیقه‌ها و رویکردها احترام می‌گذاریم و به آن عمل می‌کنیم.

مشروح صحبت های پورمحمدی در بخش جمع بندی پایانی را در ادامه بخوانید:

باید بهترین برداشت را از امکانات محدودمان داشته باشیم

پورمحمدی گفت: یکی از مباحث اساسی وضعیت فعلی ماست با امکانات محدودی که داریم باید تلاش کنیم از این امکانات بیشترین استفاده را ببریم. جلوی اسراف منابع را بگیریم. بحث چابک سازی در دولت مهم است. همه حرف از چابک سازی یا کوچک سازی می‌زنیم اما یکی از مشکلات ما این است که نظام دیوانی و اداری اجرایی را به درستی نمی‌شناسیم. مکانیزم و روابط نظام اداری را به درستی درک نمی‌کنیم. چالش‌های آن را نمی‌دانیم. نسخه‌های کلی و رویایی و توهمی می‌نویسیم. کسی که می‌خواهد اصلاحات اساسی انجام دهد باید نظام اداری را به خوبی بشناسد.

ما هنوز رفتار ادراری معیوب به ارث گذاشته از رژیم گذشته را حفظ کردیم. هر کسی هم که رئیسی جمهور شده بخش رها شده را به مدیران دست سوم و چهارم سپرده است. اصلاح نظام اداری رکن هر تحولی است با هر نگاه و رویکرد است که متاسفانه جزو غائبین بزرگ همه طرح‌هایی است که برای اصلاح تعقیب می‌کنیم.

صحبت های مصطفی پورمحمدی جمع بندی پایانی

وی افزود: ما پیوسته از خدمت حرف می‌زنیم اما رفتارمان آمرانه است. مردم این را درک می‌کنند که با رفتار امرانه نمی‌توان ادعای خدمت کرد. پرونده‌ها، رانت‌ها و… گواهی می‌دهد که شعار عدالت به راحتی نیست و هزینه و حاشیه و حمله و ترور شخصیت دارد. تا نتوانیم اینها را حل کنیم ادعای تحول در نظام اداری و مدیریتی یک حرف گزافه خواهد بود.

وی گفت: مسئله عمده‌ای که برای ما وجود دارد استفاده از همه ظرفیت هاست. ما گریز نخبگی داریم. چه کسانی که داخل کشور اند چه خارج از کشور. اگر می‌خواهیم کشور را به جلو ببریم باید به نخبگان احترام بگذاریم و تنوع فکری را بپذیریم. این مسائل ساده نیست. ادعای آن زیاد است.

وقتیکه به عمل میرسیم براحتی آدم‌ها را حذف می‌کنیم و آستانه تحمل مان پایین است و اختلاف سلیقه را نمی‌پذیریم. در بحث مبارزه با فساد روش‌های سنتی جوابگو نیست و متاسفانه گرفتار ملاحظات، آلودگی‌ها، بی برنامگی هستیم و مردم فساد را می‌بینند. ما نیازمند اصلاح مدیریتی در حکم‌رانی مان بطور جدی هستیم و دولت قرار، قرارش بر تغییر جدی رویکردهاست.

نظر شما