شناسهٔ خبر: 67288200 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها نظر شما آخرین اخبار وبگردی

پورمحمدی: یارانه‌ها موجب آرامش و رضایت طبقه محروم نشد

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یارانه‌ها موجب رضایت طبقه محروم نشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شامگاه پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ در دومین مناظره تلویزیونی ۶ نامزد انتخابات که با موضوع اقتصادی -خدمات رسانی عدالت محور دولت- برگزار شد، در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول خود گفت: خدمات‌رسانی عدالت‌محور مسئله اساسی برای همه دولت‌هاست که در دو دهه گذشته جدی‌تر مطرح شد تا یارانه‌ها را به نحوی توزیع کنیم که خدمات مناسب به همه طبقات به ویژه محرومان برسد و عدالت هم رعایت شود.

وی افزود: اما واقعیت این است که این حجم توزیع یارانه‌ها موجب آسایش و آرامش و رضایت طبقه محروم نشده و الان مشکلات اقتصادی زیادتر شده و عدالت هم چندان که مطلوب بود رعایت نشده است.

پورمحمدی تاکید کرد: این امر منجر به غنی‌شدن یک عده و کم‌شدن دهک‌های طبقه متوسط و فقیر شدن طبقات پایین و گسترش دهک‌های فقیر شده و این آماری است که اعلام شده است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: تقریباً توسعه توزیع یارانه‌ها به این شکل همزمان شد با تحریم‌ها. وقتی که نزدیک به ۱۷ تا ۱۸ سال تحریم‌ها انجام شده، اول خیلی از ما انکار کردیم و اهمیتی ندادیم، توجه نکردیم، همان موقع باید کنترل می‌کردیم، اجازه نمی‌دادیم نهادهای بین‌المللی همه ابزار و شبکه‌هایی که ما نیاز داریم واقتصاد خودمان را با آن تقویت کنیم، را چنین کنند.

وی ادامه داد: در زمان آقای احمدی‌نژاد در اواخرش پذیرفت و در گزارش‌هایش بود. اما متأسفانه داستان نقل و انتقال مالی پیش آمد که جلوه دیگری از محدودیت‌سازی برای کشور ما شد؛ مثل اف‌ای‌تی‌اف که اواخر دولت آقای احمدی‌نژاد این قصه باز مطرح شد، نامه‌اش نوشته شد و برخی دوستانی که در این جلسه هستند نامه‌اش را نوشتند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: اما عملاً ۱۰ تا ۱۱ سال است که این وضعیت باقی مانده و کل اقتصاد ما برای تبادل مالی قفل است. پس طبعاً یک بخش جدی که نمی‌توانیم کار کنیم و مشکل داریم این است که منابع نداریم و اقتصاد ما در ریل درستی نیست.

پورمحمدی یادآور شد: تحریم‌ها هم تشدید شد و فشارهای بیشتری وارد کرد. در داخل قرار بود خنثی‌سازی کنیم. اولین یا دومین جلسه دولت یازدهم سئوال شد بهترین پیشنهاد اعلام شود. من گفتم در سازمان بازرسی در زمان دولت قبلی کار کردیم و یارانه‌ها یک مشکل جدی است. حجمش گسترده است، هدفمند نیست، کل منابع ما را می‌بلعد و در کنارش هم فساد توزیع شده است اما حرف‌های خوبی هم پاسخ داده نشد.

وی ادامه داد: دوستانی که اینجا هستند یا به خنثی‌سازی تحریم و فضاسازی اجتماعی بی‌توجه بودند یا برای خنثی‌سازی داخلی که اقتصاد مقاومتی فرمایش رهبری است چه اقدامی انجام دادند؟ ۱۵ تا ۱۶ سال گذشته است و این دوستانی که دور این میز نشسته‌اند درگیر بودند کجا جدی عمل کردند؟ کجا برخورد کردند؟ هفت تا هشت روز است تبلیغات انتخاباتی شروع شده و فضای اجتماعی کشور هنوز داغ نیست، معلوم است حس جدی ندارند، اعتماد ندارند و صداقت ما را جدی نمی‌بینند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما باید برگردیم به اعتمادسازی خود و برگردیم به پیشینه خود که با صداقت چه کار کرده‌ایم؟ کسانی که حقایق و واقعیت‌های اجتماعی را قبول نداشتیم و هیچ تلاش برای کنترل آن نداشتیم و برای خنثی‌سازی نداشتیم و الان برای آن نسخه می‌پیچیم. معلوم است که مردم قبول نمی‌کنند و راهکارها هم ناقص می ماند.

بزرگواران دور میز اصلا نمی‌خواهند به موضوعات جدی کشور بپردازند

پورمحمدی در فرصت ۴ دقیقه‌ دوم بخش اول این مناظره که به بیان دیدگاه‌ها و اظهارنظر درباره برنامه‌های سایر نامزدها اختصاص داشت، گفت: آمارها و بیان مشکلات پیوسته گفته شده، دوستان ما هم در این جلسه گفته‌اند و راه‌حل‌ها هم پیوسته در دوره‌های مختلف در برنامه‌های مختلف بیان شده و می‌شود اما واقعیت این است که نمودارها منفی است. در همه دوره‌ها نقدینگی و تورم بیشتر می‌شود و خط فقر توسعه می‌یابد و فاصله بین غنی و فقیر افزایش می‌یابد.

وی افزود: چرا به علت‌ها نمی‌پردازیم و چرا با سکوت و پاک کردن صورت مسئله فکر می‌کنیم می‌توانیم از روی مشکلات بپریم؟ ما هنوز حاضر نیستیم به مشکلات اساسی اشاره کنیم. یارانه سوخت ۱۲۰ میلیارد دلاری را باید مورد توجه قرار دهیم. بزرگوارانی که دور این میز نشسته‌اند اصلا نمی‌خواهند به موضوعات جدی کشور بپردازند، اصلا نمی‌خواهند پاسخ دهند، می‌خواهند به سکوت بگذرانند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: من صادقانه می‌گویم و به دوستان هم ارادت دارم اما باید با مردم صادق باشیم ولی به چند نمونه اشاره می‌کنم. مثلاً برادر عزیزمان جناب آقای جلیلی، اول که نسبت به تحریم‌ها مواضع معلومی دارند و نمی‌خواهم تکرار کنم. یاد دارم در شورای عالی امنیت ملی موضوع اف‌ای‌تی‌اف مطرح شد که سال ۹۵ بود. من و آقای طیب‌نیا دعوت شدیم که عضو شورای عالی ضدپولشویی بودیم.

پورمحمدی تاکید کرد: آنجا به بحران‌های تبادل مالی اشاره کردم و گفتم برجام هم نباشد این شرایط ما را گرفتار می‌کند. آقای جلیلی پایان جلسه به من گفت آقای پورمحمدی تو مسئول باشی ما قبول داریم اما آقایان مسئول باشند ما قبول نداریم. گفتم آقا اصل مطلب را که اشکال وجود دارد بپذیریم و بعد باهم به شروط و قیودی برای حل مشکل باید برسیم. هفت تا هشت سال از آن روز گذشته اما مدام به اقتصاد فشار آمده است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: آقای پزشکیان این کسانی که دور شما را گرفته‌اند و در ستادهای شما غلغله است و در نوبت پست و مقام قرار دارند، آقای پزشکیان وقتی موضوع برجام شد چنان شیپور و طبل پیروزی زدید. من که نسبت به برجام موضع روشن دارم و می‌گویم از یک روزنه دودرصدی هم به نفع ملت باید استفاده کرد و باقدرت باید به جنگ کسانی رفت که حق مردم را ضایع می‌کنند.

وی گفت: برجام ۱۰ تا ۲۰ درصد روزنه ایجاد می‌کند اما آقایان رفتند و ۱۰۰ درصدی‌اش کردند و گفتند همه مشکلات حل می‌شود اما از فرصت خنثی‌سازی تحریم باید در آن دولت استفاده کافی می‌شد، اما متاسفانه اجرا نشد، همین‌ها دور شما را گرفته‌اند.

پورمحمدی ادامه داد: شما که چندان کارشناس نیستید. همین آقایان می‌خواهند اداره کنند. کسانی که نگاه‌شان به روابط خارجی، همراه با بزرگنمایی و خودشیفتگی است و به خنثی‌سازی هم بی‌توجهی می‌کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خطاب به قالیباف، تصریح کرد: برادر عزیز ما آقای قالیباف چهار سال رئیس مجلس بوده است. آقای قالیباف شما باید در این چهار سال تلاش می‌کردی، هم نسبت به مسئله برجام اگر روزنه‌ای بود که ترامپ با آن رفتارش رفت و دو تا ۱۰ درصد ظرفیت بود که با قاعده‌ای می‌توانست پیگیری شود اما اصلا اجازه داده نشد، نه در آن دولت نه در دولت شهید رئیسی.

وی خطاب به قالیباف یادآور شد: شما برنامه برای حل مشکلات یارانه‌ها می‌نویسی، اما الان در برنامه توسعه ۲۵ موضوع مهم معلق است تا یک سال دیگر و پس از تصویب. اینجور که نمی‌شود؟ شما باید جواب مسئولیت خود را بدهید. باید ببینید که می‌توانید یا نه؟ کار قبلی که خودتان کردید بگویید چه اثری داشته است؟ مدیران که از آسمان نمی‌آیند همین من و شما آقایان دور میز هستیم. باید مردم متوجه شوند چه اتفاقی افتاده است؟ با مردم صادق باشیم و راهکار درست بدهیم.

بسیاری از پزشکان وضع خوبی ندارند

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در فرصت ۴ دقیقه اول بخش دوم مناظره با محوریت ارتقای نظام سلامت در واکنش به سخنان دیگر کاندیداها، گفت: خوب است که دوستان هم در سخنان خود وارد مسئله‌ای شدند که خودشان هم مهم می‌دانند که تاثیرگذار و تعیین‌کننده است ولی صرف یک تصویب نیست باید نتیجه عملی را دید.

قالیباف در واکنش به سخنان وی اظهار کرد: نتیجه عملی در همین قانون دیده می‌شود که پورمحمدی در ادامه سخنانش خطاب به قالیباف اظهار کرد: شاید ترامپ چند روز دیگر بخواهد برگردد ما باید در این میدان باقدرت برویم و از فرصت‌ها خوب استفاده کنیم و آنها را از دست ندهیم. باید شکار لحظه‌ها را انجام دهیم که چنین نشده است. شرایط بیرونی دارد نشان می‌دهد که چه اتفاقاتی افتاده است. معلوم است که در برابر ما دشمن قرار دارد.

قالیباف در واکنش به سخنان پورمحمدی اظهار کرد: حرف ما باهم یکی است. ما اقدام کردیم. همین قانون تصویب کرد که قبل قانون ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت صادر می‌کردیم و بعد قانون ۱ میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه شده است، پس اقدام شده است.

پورمحمدی در پاسخ به وی گفت: به خاطر قانون نبوده است آقا! آقای قالیباف داستان اوکراین، رقابت چین با آمریکا، داستان تایوان و داستان حضور چین در منطقه و توسعه نفوذش، راه مواصلاتی خط ابریشم مدرنش، همه مناسبات قدرت هستند که در حال تغییر است و این مقدار فروش نفت هم طبیعی است. بایدن هم برای مشکلات انتخابات دور بعدی مجبور شد اینجور ملاحظه کند و فرصت ایجاد شده است.

قالیباف در واکنش به سخنان پورمحمدی گفت: دیگر این رشته تخصصی ماست. در جلسه ژئوپولتیک و سیاست خارجی باهم بحث می‌کنیم.

پورمحمدی در واکنش به این سخنان اظهار کرد: بگذارید از وقت خودم استفاده بکنم و حرف‌هایم را بزنم. ما از همین فرصت‌ها هم به خوبی استفاده نکردیم. نفت‌مان را ناچاریم ارزان‌تر بفروشیم و تازه طرف معامله سهمی را می‌برد و پولش را هم آنجا نگه می‌دارد تا آقای زاکانی برود و با همان سهم‌ها قرارداد ببندد. خیلی قضایای ما پیچیده است. اگر یک میلیون بیشتر نفت می‌فروشیم باید نتیجه آن در کشور دیده شود. آیا تورم کنترل شد؟ نقدینگی کاهش پیدا کرد؟ مردم سر سفره خود وضعیت بهتری می‌بییند؟ اینجور نیست باید به وضعیت توجه بیشتری داشته باشیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: پزشک ما امروز تامین کافی ندارد. به ۱۰ تا ۱۵ درصد پزشکی که وضع خوبی دارند نگاه نکنید. بسیاری از پزشکان وضع خوبی ندارند. کادرهای پزشکی و رشته‌های مرتبط با پزشکی مشکلات جدی دارند. پرستارها بسیار وضع سختی دارند. باید مبانی اقتصادی این وضعیت حل شود. دانش پزشکی و تجربه و تجهیزات و صنایع پزشکی و دارویی ما امکانات فوق‌العاده‌ای در اختیار گذاشته است و ظرفیت بسیار خوبی وجود دارد و گردشگری پزشکی هم رشد کرده است و کارشناسان زیادی هم وجود دارند که باید حرف‌شان را گوش کنیم و مشکلات را حل کنیم.

خانواده بزرگ بهداشت و درمان از ظرفیت‌های خوب ما هستند

وی در فرصت ۴ دقیقه‌ دوم بخش دوم مناظره با محوریت ارتقای نظام سلامت، اظهار کرد: سلامت جزو نقاط مثبت ماست و این یکی از ظرفیت‌های کشور پس از انقلاب است. سه کاندیدای این جمع هم پزشک هستند و مورد اعتماد، طرح‌هایتان را بدهید ما اجرا می‌کنیم، ان شاءالله ارتقای سلامت هم می‌دهیم.

قاضی‌زاده در واکنش به سخنان پورمحمدی گفت: معلوم نیست از متخصص غیرخودی چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود و پورمحمدی در پاسخ به او اظهار کرد: متخصص کارآمد الحمدالله در همه‌جا وجود دارد؛ چه اینجا و چه بیرون از اینجا.

پورمحمدی یادآور شد: از نظر بسترها، ظرفیت، دانش و آموزش در بستر مناسبی هستیم و بیمارستان‌ها و تخت‌ها و آزمایشگاه‌های پیشرفته داریم اما در عین‌حال توجه داشته باشیم که معلولیت‌ها گسترش پیدا کرده است و بیماری های جدید مثل اتیسم و مشابه اش که الان گسترش زیادی دارد پیدا می‌کند. امثال اینها فراوان شده است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: فکر می‌کنم باید یک نگاه جامع و کامل کرد. همچنان باید به تدبیر، برنامه‌ریزی و ایجاد اعتماد و امید و خوشبینی و همکاری متقابل بازگردیم. پزشکان از فرهیخته‌ترین اقشار جامعه ما هستند.

وی ادامه داد: خانواده بزرگ بهداشت و درمان از ظرفیت‌های خوب ما هستند. آقای قاضی‌زاده به ظرفیت‌های ما در گردشگری سلامت اشاره کرد که موقعیت خوبی است اما باید مشکلات آن را حل کنیم و به حرف‌هایشان گوش کنیم. آنان که از ما کارشناس‌تر هستند.

پورمحمدی تاکید کرد: یکی از مباحثی که دولت باید به آن توجه کند کلان سیاستگذاری است و بستر مناسب را فراهم کردن و نیز اعتمادسازی و مهمتر از همه مدیریت اقتصاد سلامت و درمان.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: با مدیریت خوب در یارانه سوخت و انرژی که در دوره‌های گذشته ۱۰ تا ۱۵ سال پیش در دو طیف مدیریتی این جناح و آن جناح نتوانستیم آن را خوب سامان دهیم و اصراف و پرت عظیم انرژی داریم.

وی گفت: ما می‌توانیم کل انرژی را به اندازه رفاه مطلوب و سطح بالای جهانی - مثلاً اروپا - میانگین میزان مصرف سوخت انرژی در اروپا به مردم مجانی بدهیم. شاخص و مدل هم داریم. باقیمانده را هم برنامه‌ریزی کنیم. همه آن را هم دولت نبرد. یک‌سوم آن را به تسهیلات دیگر از جمله کمک به بهداشت و آموزش و تامین اجتماعی اختصاص دهیم و یک‌سوم دیگر را هم به کل مشکلات اقتصادی کشور و نیز مشکلات تامین اجتماعی - که اگر در بخش قبلی حل نشد در این بخش حل شود - اختصاص دهیم. ما خیلی مسئله داریم که به رویکردها، برنامه‌ریزی اقتصادی، چابک‌سازی دولت و کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از اصراف است.

آموزش و پرورش جای اختلاف و کشمکش‌ نیست

پورمحمدی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش سوم با موضوع «ارتقای نظام آموزشی و علمی» گفت: موضوع آموزش و پرورش و آموزش عالی یک مسئله محوری برای رشد هر جامعه است. کشور ما از این ظرفیت در شکل گسترده‌ای برخوردار است. باید قدردان این تلاش گسترده و حجم عظیم عناصر و نیروهای دلسوز و متعهد باشیم که توسعه و پیشرفت‌های ما به برکت همین نظام آموزش و پژوهش ما بوده است.

وی افزود: مسئله اساسی این است که نظام آموزشی را از لحاظ محتوایی بررسی کنیم. واقعاً باید برای یک میلیون کادر آموزشی و ۱۶ تا ۱۷ میلیون نفر دانش‌آموز و چندصدهزار استاد و ۳ تا ۴ میلیون دانشجو فقط با یک نظامات بسته و مشابه و از بالا ترتیب‌داده شده عمل کنیم؟ این از اشکالات ماست.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آیا ما نمی‌توانیم بسیاری از ظرفیت‌های آموزشی را در روش تدریس و محتوای آموزشی به خودشان واگذار کنیم؟ استان‌های ما این همه ظرفیت نیرو دارند، اما فقط باید چند صد نفر تو وزارت آموزش و پرورش کارها را طراحی و نظام آموزشی را تدوین کنند؟ نظام آموزش و پرورش را باید عوض کنیم تا رشد و کیفیت‌بخشی و قوه ابتکار و خلاقیت که امروز عمده سرمایه جهش نیروی انسانی کشور است را بیشتر محقق کنیم.

پورمحمدی تاکید کرد: آموزش و پرورش جای اختلاف و کشمکش‌ها نیست. آموزش و پرورش نقش مادر و محوری دارد و باید به سیاست‌های روشن و واحد نزدیک کنیم و اجازه ندهیم دخل‌ و تصرف‌های حاشیه‌ای و گرایشی در آن تاثیر بگذارد چون همه سرمایه ما نیروی انسانی و فرزندان ما هستید.

وی خطاب به قالیباف گفت: آقای قالیباف گفتند سهم آموزش ۲۰ درصد بودجه و حالا ۱۰ درصد شده است. پس یک واقعیت عمیق و اساسی اقتصاد کشور است. هر رئیس‌جمهور توانمندی هم که بخواهد بیاید وقتی پول در اختیار نداشته باشد نمی‌تواند کار را پیش ببرد. هر رئیس‌جمهوری که نتواند اعتماد مردم را جلب کند، هر وزیر آموزش و پرورش که در شرایط شایسته قرار نداشته باشد که ۱ میلیون کادر آموزشی به او اعتماد و اعتقاد داشته باشد، این ظرفیت همین الان به شکلی می‌شود که بین دانش‌آموز، خانواده و معلم فاصله افتاده، قدرت تاثیرگذاری ما در امور تربیتی کاهش یافته و عوارض جدی در نظام تربیتی می‌بینیم. مشکلات حقوق هم که از مسائل جدی است که در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گرفته است.

نظر شما