شناسهٔ خبر: 67269399 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

قاضی‌زاده در میز گرد سیاسی:

دولت سیزدهم دیپلماسی متوهمانه را به عمل‌گرا تغییر داد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بابیان این که سیاست خارجی باید دستاورد داشته باشد، تاکید کرد: دولت سیزدهم دیپلماسی متوهمانه را به دیپلماسی عمل‌گرا تغییر داد.

صاحب‌خبر -
دولت سیزدهم دیپلماسی متوهمانه را به عمل‌گرا تغییر داد

سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز چهارشنبه -۳۰خرداد- در «میزگرد سیاسی» یاد و خاطر شهدای خدمت به‌ویژه شهدای پرواز اردیبهشت و سیدالشهدای خدمت شهید آیت الله رئیسی را گرامی داشت و درباره سیاست خارجی و اینکه در سیاست خارجی به دنبال چه چیز هستیم، اظهار داشت: جوامع انسانی مبتنی بر نیاز به یکدیگر شکل می‌گیرند و انسان ها هم در داخل کشور و هم میان کشورها به هم نیاز دارند چون نیازهای همدیگر را تکمیل می‌کنند.

وی ادامه داد: روابط اجتماعی داخلی و  خارجی برای برطرف کردن و تکمیل کردن نیازها  است اما وقتی می خواهیم رابطه ای با خارج از کشور برقرار کنیم، غیر از اینکه می خواهیم منافع خود را حاصل کنیم، می خواهیم هویت خود را نیز حفظ کنیم؛ می خواهیم ایجاد و خلق قدرت کنیم  و به عنوان یک کشور دست دوم یا سوم شناخته نشویم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: ما کشوری صاحب تمدن هستیم و می خواهیم آن را حفظ کنیم و تعالی بدهیم همچنین می خواهیم امنیت خود را حفظ کنیم و از تعرض دیگران به کشور نیز جلوگیری کنیم؛ بر این مبنا دیپلماسی ایران به ویژه پس از انقلاب شکل گرفته است.

قاضی‌زاده‌هاشمی خاطرنشان کرد: ما در طی چهار دهه قبل از دولت شهید رئیسی با دو رویکرد روبرو بودیم که کارشناسان درباره آن توضیح خواهند داد.

قاضی زاده هاشمی گفت: نگاهی متسلب یا نگاه سازشی رویکرد کاذبی است. سیاست خارحی باید دستاوردی برای ملت داشته باشد و این دستاورد آزادی و استقلال سیاسی همراه با توسعه روابط با کشورهای دیگر در جهت منافع ملی است.

وی یادآور شد: در دوره ای که شهید رئیسی و برادر شهیدمان امیرعباللهیان روی کار آمدند، شاهد یک رویکرد جدیدی بودیم. با اینکه سازمان های بین المللی براساس بی عدالتی روی کار آمدند و ما آن را از منظر ارزشی قبول نداریم، اما این واقعیت را می‌پذیریم که باید در همین چهارچوب تلاش کرد تا موازنه قدرت و رویکرد های بین المللی را تغییر دهیم و جایگاه نظام جمهوری اسلامی را به عنوان یک قدرت جهانی برسانیم.

قاضی زاده هاشمی افزود: تلاش کردیم به خودمان تکیه کنیم و راهبردهای جهانی ایجاد کردیم و وقتی می‌خواهیم رابطه ای هم  با خارج برقرار کنیم باید هم منافع خود را حفظ کنیم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دو نگاه قبل دوستی را برای ما در روابط خارجه نگذاشت؛ در دوره های قبل کشورهای همسایه نیز به ما پشت کرده بودند در دولت شهید رئیسی حرکت دیپلماسی ملتمسانه به دیپلماسی عزت‌مندانه تبدیل شد و هیچ چیزی بدون دستاورد نماند.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: فقط در این دو سال و نیم شهید رئیسی ۱۸ دستاورد سیاست خارجی می توانم ذکر کنم؛ در ابتدای دولت ۷۰۰ تا ۸۰۰ مورد فوتی در  روز به دلیل کرونا داشتیم. خیلی ها در داخل منتظر بودند تا واکسن های غربی بگیرند، تنها کشوری که می توانست به واکسن بدهند، چین بود که سینوفارم بدهد اما اینها سراغ چین نمی رفتند تا واکسن بگیرند. در همان دوره شهید رئیسی توانست چینی ها را وادار به صادرات سینوفارم کند و در کمتر از چند ماه بساط کرونا جمع شد.
وی گفت: عمده همسایگان به دلایل مختلف مانند بدهی بابت خرید گاز یا سوتفاهم قطع رابطه داشتیم ولی در دولت شهید رئیسی با تمام همسایگان ارتباط برقرار کردیم  و دو بحران اساسی داشتیم؛ یکی انتقال قدرت به طالبان در شرق کشور و یکی حضور رژیم صهیونیستی و اتفاقات بین آذربایجان و ارمنستان؛ اما شهید رئیسی نگذاشت ایران اوکراینیزه شود.

وی تاکید کرد: کریدورها را از کشور ما دور کرده بودند اما دوباره این شهید توانست مسیر کریدورها را برگرداند، روز اولی که آمدیم ۸ میلیارد دلار منابع ارز ترجیحی بود که همه آن را در ۶ ماهه اول مصرف کرده بودند  اما دولت توانست منابع ارزی را تأمین کند و کالاهای اساسی را به سفره مردم برساند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: فروش نفت ما که ۱۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه بود با جهش یک و نیم میلیون بشکه ای مواجه کرد، پیوستن ما به نهادهای بین المللی شانگهای و بریکس از دیگر دستاوردها است.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: فعالیت دوستان ما در وزارت امور خارجه باعث دیپلماسی عزتمندانه شد، شهید رییسی سخنگوی میدان عمل بود و مشروطیت بخشی کرد در میدان عملیات تا عملیات را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در دوره قبل با خواست برخی کشورها وزیر امور خارجه را در کشور عزل می کردند در حالی که در دولت شهید رئیسی کارکرد دیپلماسی توسعه منافع بود.

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه کارکرد دیپلماسی توسعه منافع است، اظهار داشت: توسعه منافع در توسعه ارتباطات است و ما باید ضمن اینکه ارتباط با کشورها و نهادهای بین المللی را سازنده و مقتدرانه پیش ببریم، نگاه دیپلماسی مردمی داریم و این نگاه را در بیناد شهید با عنوان دیپلماسی ایثار اجرا کرده‌ایم یعنی جریان ایثار و شهادت را میان هفت تا هشت کشوری که پیوندی با تشکیل یک اتحادیه ایجاد کریم و روابط دو جانبه شکل دادیم و طرح ما در این زمینه ایران ۷۰۰ میلیونی است.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه منافع اقتصادی مشترک با همسایگان برای حفظ امنیت مرزها ایجاد کنیم، اظهار داشت: از طریق نهادهای مردمی ظرفیت ما در میان اقوام مختلف مردم از جمله بلوچ ، آذری، کردها، ترکمن ها در دو طرف مرزها قوی بوده و به داخل و خارج پیوند خورده است.

وی با تاکید بر ضرورت بهره مندی از موقعیت ژئواستراتژیک ایران، ادامه داد:  با ۱۷ کشور رابطه دوستانه ها داریم و ضروری است نخبگان شناسایی شوند و ظرفیت های بزرگ علمی بالفعل شوند و از مسیر ترانزیتی استفاده کنیم و با سرمایه گذاری دنیا را به خود نیازمند سازیم.

گفتنی است؛ در این میزگرد تخصصی، فواد ایزدی، ابراهیم متقی و سید محمدکاظم سجاد پور سه کارشناس حوزه روابط بین‌الملل حضور دارند همچنین محمدرضا میرشمسی و صالح اسکندری دو مشاور قاضی‌زاده‌هاشمی در این میزگرد سیاسی هستند.

نظر شما