شناسهٔ خبر: 67268392 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

قول قاضی‌زاده به نخبگان/بساط کرونا چگونه در کشور جمع شد؟

اقتصادنیوز: نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شهید رئیسی در همان مذاکره اول با چین از آنها واکسن گرفت و ظرف چند ماه بساط کرونا در کشور ما جمع شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در میزگرد سیاسی با کارشناسان در صداوسیما گفت: جوامع انسانی مبتنی بر نیاز به یکدیگر شکل گرفته‌اند و به یکدیگر نیاز دارند.

وی افزود: وقتی می‌خواهیم با خارج رابطه برقرار کنیم باید هویت و استقلالمان را هم حفظ کرده و خلق قدرت کنیم و به عنوان کشور دست دوم شناخته نشویم و امنیت را نیز حفظ کنیم.

قاضی‌زاده ادامه داد: بر این مبنا سیاست خارجی ایران شکل گرفته و طی چهار دهه تا قبل از دولت آقای رئیسی با دو رویکرد در این حوزه روبرو بوده‌ایم و بعد از ایشان رویکرد سومی هم به میدان آمد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: خط مشترک دو نگاه قبلی این بود که هیچ کدام به منافع ملت ایران و اینکه سیاست خارجی یک کالای قابل عرضه است و باید دستاوردی برای ملت ایران داشته باشد توجه نداشتند.در دوره شهید رئیسی و شهید امیر عبداللهیان ضمن درک درست از روابط بین الملل قائل بودند که باید در این چارچوب کار کنیم تا با ایجاد اتحادیه‌‌های بین المللی این نظام را به هم بزنیم.

وی ادامه داد: در دوره شهید رئیسی ابتدا ساخت درونی قدرت را ایجاد کرده و از منفرد بودن خارج شدیم و یک جبهه بین المللی ایجاد کردیم. زمانی رئیس جمهور چین به ایرن آمد اما رئیس جمهور ما برای مذاکره با نخست وزیر فرانسه رفت و برخی می‌خواستند با کدخدا بسازند اما هم خدا را از دست دادند و هم اهالی ده را.

قاضی‌زاده با بیان اینکه گذار از دیپلماسی متوهمانه و التماسی به یک دیپلماسی عملگرا در دولت شهید رئیسی رخ داد، گفت: در زمان کرونا خیلی‌ها منتظر واکسن غربی بودند و سراغ چینی‌ها نمی‌رفتند تا سینوفارم بگیرند. رئیسی در همان مذاکره اول با چین از آنها واکسن گرفت و ظرف چند ماه بساط کرونا در کشور ما جمع شد. در زمان ایشان دو بحران اساسی مانند انتقال قدرت به طالبان و حضور اسرائیل در آذربایجان به وقوع پیوست ولی اجازه نداد اتفاق بین اوکراین و روسیه بین ایران و آذربایجان رخ دهد.

وی افزود: روز اول دولت رئیسی 8 میلیارد دلار منابع ارز ترجیحی داشتیم که بخشی از آن هم مصرف شده بود اما دولت سیزدهم منابع لازم را تهیه کرد و با دیپلماسی، فروش نفت را افزایش داد و در عملیات وعده صادق شهید امیر عبداللهیان در دنیا  به این عملیات مشروعیت بخشی کرد و بعد ما آن عملیات را انجام دادیم. اما در برخی دولت‌ها با خواست برخی کشورها معاون وزیر خارجه را در کشور عزل می‌کردند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: کارکرد دیپلماسی توسعه منافع است و باید روابطمان را مقتدرانه جلو ببریم. ما یک مفهوم دیپلماسی مردمی داریم که در بنیاد شهید هم در قالب دپیلماسی ایثار آن را عملی کردیم. در حوزه اقتصاد و فرهنگ باید یک جامعه 700 میلیونی در منطقه را ببینیم و با کمک نهادهای مردمی از این فضا استفاده کنیم. با پیوند دادن داخل و خارج باید مراکزی در دانشگاه‌های کشورهای دوست ایجاد کنیم و بخش خصوص هم اتاق‌های علمی و اقتصادی آنجا ایجاد و دولت هم از اقدامات آنها حمایت کند. باید از طرفیت نخبگان خارج کشور هم استفاده کنیم. از سوی دیگر باید با تکمیل کریدورهای تجاری دنیا را به خودمان نیازمند کنیم. اینها با استفاده از ظرفیت‌های مردمی محقق می‌شود.

وی تصریح کرد: ما باید کاری کنیم تا قدرتهای جهانی به ما نیازمند شوند. شهید  سلیمانی کاری کرده بود که آمریکایی‌ها به او مراجعه می‌کردند و از او درخواست می‌کردند تا در افغانستان فلان کمک را به آنها بکند یا در عراق به ما فلان کمک را آنها بکند. آمریکایی‌ها به رهبر جبهه مقاومت که ایران باشد نیازمند هستند و باید کاری کنیم تا در حوزه اقتصاد و امنیت بین المللی به ما نیازمند شوند. حاصل این می‌شود دیپلماسی قدرت و روابطی که منافعمان را در آن ذبح نکرده‌ایم.

قاضی‌زاده عنوان کرد: باید کار ی کنیم تا اقتصاد منطقه در هم تنیده شود که در نتیجه آن هم تحریم خنثی شده و هم دست بالاتری در اختیار ایران قرار می‌گیرد.

نظر شما