شناسهٔ خبر: 67266130 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اولویت‌های دولت چهاردهم؛ سیاست خارجی متوازن و دیپلماسی اقتصادی

اکرم احقاقی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت «ما باید با حفظ اقتدار ایران جهت رفع موضوع تحریم‌ها و ناکارآمد کردن آن تلاش کنیم».

صاحب‌خبر -

 به گزارش ایسنا، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هشتم تیرماه سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و از چند روز گذشته رقابت ۶ کاندیدای این انتخابات به صورت رسمی آغاز شده و در سخنرانی‌ها و گفت‌وگوهای تلویزیونی خود به تشریح مواضع و دیدگاه‌هایشان در حوزه‌های مختلف داخلی و سیاست خارجی می‌پردازند و سعی می‌کنند افق فکری خود را در این زمینه برای مردم ترسیم و تشریح و در همین چارچوب آرای آن‌ها را به سمت خود جلب کنند.

«رضا سیمبر» استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که به نظر او در حوزه سیاست خارجی مهمترین موضوعات مورد توجه کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری باید چه مسائلی باشد، با بیان این‌که بسیاری از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگوها و مناظره‌های خود به نوعی به موضوع رفع تحریم‌ها و مشکلاتی پیش آمده ناشی از تحریم‌ها در کشور اشاره کرده‌اند، گفت: در واقع یکی از مشکلاتی که در حال حاضر دیپلماسی کشورمان با آن روبه‌رو است و این مساله به نوعی بر روی اقتصاد کشور تاثیر گذاشته مسئله تحریم‌هاست و ما باید با حفظ اقتدار کشورمان جهت رفع موضوع تحریم‌ها و ناکارآمد کردن آن تلاش کنیم. دولت چهاردهم باید با هدایت رئیس‌جمهور برای حل این مشکلات راه‌حل داشته باشد.

اولویت‌های دولت چهاردهم؛ سیاست خارجی متوازن و دیپلماسی اقتصادی انتخابات ریاست جمهوری ایران

سیمبر همچنین با بیان این‌که رعایت توازن در عرصه سیاست خارجی و اجرای کامل شعار نه شرقی نه غربی می‌بایست به صورت جدی در عرصه سیاست خارجی در دولت آتی پیگیری شود، ادامه داد: نباید این تصور به وجود آید که ما در عرصه سیاست خارجی به کشورهای خاصی وابسته هستیم.

این استاد دانشگاه همچنین با تاکید بر این‌که یکی دیگر از مسائلی که باید در دولت چهاردهم به آن توجه شود، موضوع تنش‌زدایی و حفظ اقتدار ایرانی است، تصریح کرد: در حوزه دیپلماسی اقتصادی نیز که در حال حاضر یکی از کارکردهای مهم دستگاه دیپلماسی است باید به گونه‌ای عمل کنیم که ارز وارد کشور شود و مردم تاثیر دیپلماسی اقتصادی را به صورت ملموس بر روی زندگی خود ببینند.

این استاد دانشگاه همچنین با اعتقاد بر این‌که نگاه سیاست خارجی باید ادامه سیاست داخلی کشور باشد، گفت: ما با سیاست خارجی متوازن و دیپلماسی اقتصادی می‌توانیم بسیاری از مسائل را در حوزه سیاست داخلی‌مان حل کنیم.

انتهای پیام

نظر شما